Bandje wisselen?

Een Bergeon tooltje en gewoon veel oefenen. Appeltje eitje na een paar keer.
Tip: niet de lug gebruiken als hefboom voor het tooltje, daar gaan de meeste de mist in.

2 likes

Zo een bergeon tooltje heb ik en ook 2 rechterhanden. Maar het blijft tochnog altijd een behoorlijk gepiep voor mij. Misschien inderdaad wat vaker gaan oefenen.

Bij mijn laatst gekochte bandje had ik ook van die quick release pinnen, maar die lieten al meteen los. Kwamen niet ver genoeg in de lugs. Dus die heb ik er maar vanaf geknipt en gewone pins er in gedaan.

Als ik de perfect combo gevonden heb nooit. Dont change a winning team :sunglasses:

1 like

Blijven ze wel mooi van.
De pushpin kan er ook wel eens aan de voorkant uitschieten, dan krijg je een zichtbare beschadiging. Hetzij minimaal, maar dit soort stomme beschadigingen storen het meest :joy:

2 likes

Te kleine maat wellicht?
De juiste maat heb je als de centrale buis precies tussen de lugs valt (minimale speling), één kant van de pinnen kan je met het palletje inschuiven om de pin erin te klikken.

1 like

Sorry, had jouw post niet gelezen, maar wist dat er meerdere mensen huiverig voor zijn.

1 like

De meeste mensen adviseren de Bergeon 6767 maar ik heb sinds kort de 6111 en die is voor leren banden veeeeeeeel fijner! Heeft namelijk een grotere spatel waardoor je de leren band er makkelijker vanaf gedrukt krijgt zonder beschadigingen! Ook zit er een kromming op de spatel waardoor je heel makkelijk met je vinger druk erop kunt zetten onder een fijne hoek.

Ik doe overigens met diezelfde spatel de nieuwe band er ook weer op zetten, dus niet op de lug leggen en indrukken (en dan langs de zijkant van de lug schuren) maar indrukken en op dezelfde manier als ik de stap eraf haal, deze erin doen. Doen meer mensen dat?

Heb laatst een aantal straps van Cheapestnatostraps gekocht en die komen standaard met QR, maar wat mij zo tegen staat is dat je onder bepaalde hoeken het QR mechanisme ziet zitten, zie onderstaande foto die ik net even gemaakt heb:

1 like

Hahah, klopt maar de winst is je gegund als die wint. Anders moet HF een wisselbeker verzorgen :slight_smile:

2 likes

Band maat was goed, maar de pins die erin zaten duidelijk niet. :confused:

Ff lachen, ook wel eens zo lopen kl…n :rofl:

3 likes

Ik wissel dagelijks! Leuk om te doen en simpel. Ik gebruik een Bergeon 6767-F. Ik vind QR wel echt een stuk makkelijker vooral bij stugge banden is een tool ertussen priegelen soms best lastig zonder de band te beschadigen.

1 like

Ja, dat lijkt wel zo als het bij mij gaat. Gepriegel 2.0 :flushed::flushed:

Niemand? :roll_eyes:

Ik wissel iedere week wel een keer een bandje. Iedereen roept Bergeon, maar het lukt met met bijna ieder vorkje dat ik gratis bij ene band krijg. En ik ben een prutser met twee linkerhanden.
Stalen banden vind ik lastiger. Sommige krijg ik er zo uit, maar er zijn er ook die ik maar niet wissel omdat het bloed, zweet en tranen kost om ze er weer op te krijgen. Ook zo’n Bergeon-tang (nou ja, Ali-tang met Bergeon vorkjes) biedt vaak geen soelaas.

Gepriegel en gedoe levert het vooral op bij twee problemen: als je het vorkje niet tussen de lug en de band krijgt en als de band nogal dik is waardoor de pin voorbij het gat komt te zitten.

Die quick release zijn erg aangenaam, maar ik heb laatst gehad dat het schuifpinnetje was afgebroken. Kostte me ook het bandje.

1 like

Welke grootte bitjes van Bergeon gebruik je? Ik ze heb de grootste variant nu, en heb ook de kleinere bij besteld. Krijg de shoulders van de spring bars nog niet altijd even stevig te pakken met de grote bitjes.

1,3mm geloof ik. Succes níet gegarandeerd. Ik heb hetzelfde probleem als jij: schouders van de spring bars blijven losschieten. Ik wacht eens af of jouw ervaring is dat die kleinere veel beter zijn.

Heb ze gisteren besteld. Zal het later laten weten.

Ik gebruik ook de 1.3m…Voor welk type springbars zouden deze grotere bitjes bedoeld zijn dan?

Je bent niet de enige. :blush:

1 like

Geen idee. Ik was bang dat de kleinere niet goed om die veerpennen zouden passen.

Nooit schraap ik met de springbar langs de lug :scream:. Dat is barbaars :wink:. Altijd de springbar indrukken.

Ik heb nog geen spatel. Die komt snel. Ik gebruik nog altijd een microschroevendraaier mod…met een rond gevijlde kop. Dat gaat ook best oke.

1 like