Ik zie hier dat sommige mensen regelmatig van bandjes wisselen. Hoe veel/vaak wisselen jullie?
En vooral! Wat is een handige manier om dat te doen.?
Ik heb wel een paar keer een bandje dat versleten was gewisseld, maar ik vindt het toch altijd een behoorlijk gedoe.
Eigenlijk kom ik dan gewoon een handje te kort. Een hand houdt het bandje vast, de ander pielt het veertje los en eigenlijk moest ik dan nog een handje hebben om het horloge vast te houden
Ik wissel vrijwel nooit (of het moet zijn om een tweedehands aangekocht horloge van een stalen band te voorzien), maar ik herken het probleem.
Zelf gebruik ik een mini-bankschroef (“derde handje”) om het horloge vast te houden en twee stukjes dik rubber tape om het horloge te beschermen. Niet te vast aandraaien, anders gaat het glas er aan …
Dit ja. En een 6825. Ik wissel zelf regelmatig van banden. Minstens een keer per maand.
Heb je al op Youtube gekeken? Staan tal van tutorials op. Bijvoorbeeld: https://www.youtube.com/watch?v=-pa7e4-3DVc
Ben er zelf ook nog niet aan begonnen hoor
Ik wijzig af en toe het bandje. Soms raak ik een beetje uitgekeken op een bandje en dan zet ik er een andere op. Met een beetje handigheid en snappen hoe het werkt is het prima te doen.
En zoals @NicW aangeeft is er op Youtube veel materiaal te vinden hoe je dit eenvoudig kunt doen (ziet er altijd makkelijker uit dan dat het is ;))
Gewoon met een bergeon of kleine schroevendraaier, is meestal binnen een paar seconden gedaan.
Inmiddels heb ik een behoorlijk aantal bandjes met quick-release pins. Appeltje-eitje, binnen 30 seconden een ander bandje erop. Leer, canvas, sailcloth, siliconen, verzin het maar. Hieronder een Barton canvas:
Met een Bergeon en 2 rechterhanden is dat in een paar seconden gepiept.
Inderdaad een 6767 bandentool (‘vorkje’) én een rolletje plakband om (altijd!) de lugs af te plakken. Ik zie zo ontzettend veel schade aan de lugs voorbij komen, terwijl dat zo makkelijk te voorkomen is. Even een plakkertje erop en klooien maar.
Ik heb twee linkerhanden en dan lukt het zonder Bergeon ook prima!
Mooi bandje (horloge ook hoor ;))! Zit hij comfortabel?
Verrassend genoeg is dit type bandje een van de meest veelzijdige en comfortabele die ik heb. Voor mij de ontdekking van het jaar.
Ik vind dat nog wel een dingetje. Ben een beetje bang dat die makkelijk losschieten, als je bijvoorbeeld je pols draait ofzo. en het palletje in je arm blijft hangen ofzo. Zit er niet zo op te wachten mijn horloge op de vloer te zien stuiteren.
Maar er is mij al eens verzekerd dat het wel goed vast zit enzo. Dus wellicht is het geheel ongegronde angst. Ontstaan uit onwetendheid, gebaseerd op alleen maar plaatjes want ik heb zo’n bandje nog nooit gekocht vanwege diezelfde ‘angst’.
Ik had in eerste instantie ook deze bedenkingen maar sinds ik ze nu ruim anderhalf jaar gebruik, inclusief duiken en alle dagelijkse dragerijen (24/7) heb ik nooit een probleem gehad. Ik gebruik ze zelfs los bij nato’s.
Zit net zo secuur als een standaard pin en door draaien van je pols gaan ze echt niet los.
Met natto’s (natte nato’s) heb ik wel eens ongelukken gehad met standaard pins, bleef dan hangen achter de schouders en floep, los…)
Ik wissel niet heel vaak banden, maar bij de horloges die weleens wisselen gebruik ik ook de quick release springbars.
Erg makkelijk en tot nu toe nog niks mee gehad en gezien de merken die het standaard gebruiken, zal het ook wel goed zijn.
Uiteraard zijn niet alle banden voorzien, dus dan is het even knippen. Dit kun je zelf doen, maar ik gebruik een speciale tang.
Alles kan los. Ik heb met een (echte) ISOfrane mijn Pelagos een keer bijna op de vloer gehad, originele pins van Tudor en alles. Ik kon het reproduceren door de band aan de kast een kwartslag te draaien en hoppa, de pin schoot los. Linke boel!
Dank je wel voor je verheldering enne, natto’s heb ik even genomineerd voor de ‘woordkoning’ award …
Geloof ik ook wel, zoals ik al schreef: Angst uit onwetendheid. Zal het gewoon maar eens proberen om over de ‘angst’ heen te komen.
Zoals ik al zei, als je zijdelingse verschuiving of compressie kan uitvoeren (zoals bij je Isofrane) kan de schouder opgepakt worden en … los.
De quick-release pins zijn shoulderless en hebben alleen dat piefje dat uitsteekt.
Overigens gaat de eer naar @Da_Watcher, die heb ik 'm long ago het eerst horen gebruiken