Is er een vuistregel voor de te volgen maat die je best neemt als je een pen verwisselt?
Ik verklaar me nader. Voor zegge een maat 22mm tussen de lugs welke maat hou je dan aan voor het penlichaam? Of is het “probeer wat er tussen gaat” Dit alles als gevolg van wat gepriegel bij het bewerken van een lotje uurwerken en bandjes wisselen. Is er een tabel die je kan volgen?
Info welkom.
Die diameter hangt af van de soort band. Luxere Seikos hebben bijvoorbeeld fatbars, Seiko 5 serie niet.
Sommige rubber banden zitten net wat lekkerder met dunnere pennen, anders staan ze constant onder spanning.
Wat betreft de lengte;
Het penlichaam dient net iets smaller te zijn uiteraard. Als je de uiteinden inknijpt met een schuifmaat, zou deze iets minder dan 22mm moeten zijn.
Bij Omega verschillen de springbars afhankelijk of je een stalen band monteert of een leren band. Springbars voor een stalen band op een horloge met 20mm lugs zijn ook voor een horloge met 19mm lugs als je een leren band daarop zet.
Die snap ik ff niet.
20mm bandpennen kunnen echt met moeite in een 19mm kast. Dat heb ik met pijn en moeite ondervonden. Gelukkig op een Addiesdive horloge, daar gingen ze bijna niet meer uit.
Deze pagina legt alles wel goed uit.
De springbars voor een stalen band moeten iets korter zijn bij Omega om geen probleem te krijgen bij het verwijderen.
Omega gebruikt deze partsno’s afhankelijk van de lugs;
068ST2207 (22,428mm) bij leer op 19mm lugs en voor stalen band op 20mm
Als er leer op 20mm zit krijg je 068ST2208 (23,317mm), dus deze zitten dan ook op stalen band en met 21mm lug.
Aan allen met een bijdrage ;was prettig leerrijk. Dank.