Kwam een vermelding tegen over deze “soort” timers, en lijk mij ook interessant voor onze groep
![]()
Groeten Iwan ![]()

Kwam een vermelding tegen over deze “soort” timers, en lijk mij ook interessant voor onze groep
![]()
Groeten Iwan ![]()

Wat leuk! Dat is weer eens wat anders dan een eierwekker ![]()
Nu wil ik ook kluizen gaan verzamelen! ![]()
Zie het positief: Daar passen weer horloges in…
Zware hobby. Ik heb er ééntje gehad. 300 kilo droog aan de haak. Moet je niet doen op een verdieping, of als je vloerverwarming hebt, of of of… ![]()
Doodzonde dat ik die niet kon meenemen.
Boris Boris , dan wel op rechte pad blijven hoor
![]()

![]()
Waren de eerste horloge makers niet ook slotenmakers?
Mooie samenkomst van de twee gilden in 1 kunstwerkje!
Goede vraag, en de Peter Henlein staat t’boek als slotenmaker
die eerste draagbare horloge makte
Peter Henlein (ook gespeld als Henle of Hele) [ 1 ] (1485–augustus 1542) was een Duitse slotenmaker , klokkenmaker en horlogemaker uit Neurenberg . Hij wordt vaak gecrediteerd voor de uitvinding van het zakhorloge , met name in verband met het vuurvergulde pomander- vormige horloge uit 1505. [ [2 ] [3 ] Hij](Peter Henlein - Wikipedia) was een van de eerste ambachtslieden die kleine draagbare klokken met veeraandrijving maakte, gedragen als hangers of bevestigd aan kleding, die worden beschouwd als de vroegste horloges. [ 4 ] Sommige populaire verhalen schrijven Henlein ook toe aan de uitvinding van de drijfveer , [ 5 ] [ 6 ] [ 7 ] hoewel dit feit wordt betwist.