Barn find: Union Ancre Automatic day/date

Leuk item!

Een paar jaar geleden heb ik uit de erfenis van mijn opa ook een horloge gekregen: Ancre, met Nederlandse dagaanduiding. Wijzerplaat vies, glas gebroken en een metaal-elastieken band. Mijn moeder zei nog dat deze het niet meer deed, maar dat ze dacht dat ik dit wel kon waarderen.

En dat klopt. Het mooie was: toen ik het horloge oppakte en aan de kroon draaide: ging hij gewoon weer lopen. Gekocht ergens begin jaren zestig, jaren met trots gedragen, vervolgens na het overlijden van mijn opa jaren stil gelegen en een paar verhuizingen meegemaakt, en het dan toch nog doen.

Ik heb het horloge naar een juwelier/horlogemaker gebracht en gevraagd hiernaar te kijken. Conclusie: nauwelijks monetaire waarde, maar uurwerk prima. Ik heb toen het horloge een volledige servicebeurt laten geven (kostte dus meer dan wat deze waard zou zijn), nieuw glas erop en een leren band er aan. Nu draag ik regelmatig met veel plezier een zestig jaar oud horloge van mijn opa.

7 likes

Best Quick nog hè😉 mooi om zoiets in je bezit te hebben!

1 like

Jij ook een mooi verhaal ook, ik draag mijn Ancre regelmatig, d.w.z. in totaal iets van enkele weken per jaar. Een schoonmaakbeurt kan hij op termijn wel gebruiken, maar hij verliest nog niet zoveel tijd, 1 a anderhalve minuut per dag, daar kan ik goed mee leven. Dank voor je reactie.