Barn find: Union Ancre Automatic day/date

Bij toeval had ik het met mijn vader van 84 over mijn uit de hand gelopen hobby (horloges dus) en plots komt hij op de proppen met het het horloge van zijn vader, mijn opa dus.

Het is een Union Ancre Automatic, met dag en datum. Opmerkelijk is dat de dag in het Nederlands wordt weergegeven! Het horloge loopt goed. Het is vermoedelijk aangeschaft eind jaren 60 of begin jaren 70. Mijn vader weet nog dat zijn vader er erg trots op was (een automatisch horloge!). Ik zit er nu een beetje mee te spelen, maar een quick set voor het instellen van de weekdag of datum heb ik niet kunnen ontdekken. Dat is behoorlijk onhandig dus… veel draaien… :stuck_out_tongue_winking_eye:

Wat ik zo op het forum heb kunnen googlen is dat dit ws. een submerk zou zijn van het Duitse (Union) Glashűttte maar ik ben blij met alle input die jullie kunnen geven. En dan nu de foto’s…

Ik heb geen foto van kroon, caseback of armband en gesp gemaakt want die geven geen bijzonderheden over het horloge prijs helaas. Nogmaals, blij met alle input die jullie kunnen geven. Je mag hem natuurlijk
ook gewoon mooi of leuk vinden.

20 likes

Prachtige vondst. Zou het zelf een ladevondst noemen, of kastvondst.
Lekker servicen, draagtijd geven en nooit wegdoen !

1 like

Leuk hoor, zeker met die Nederlandse dag aanduiding!

1 like

Ziet er mooi uit,heeft idd GUB GlashĂĽtte genen zo te zien.

1 like

Mooie Union met een leuke Hollandse dagaanduiding :+1:

Maar…

:thinking:

De dagaanduiding kan je toch verstellen door de uitgetrokken kroon naar je toe te draaien en het verstellen van de datum door de kroon van je af te draaien (of vice versa)?
Dan is alleen het verstellen van de datum een klusje :grin:

1 like

Ja dat dacht ik ook, dat is immers redelijk “standaard” bij veel ETA uurwerken uit dat tijdperk. Ik heb een paar Rado’s en Mido’s waarbij die vlieger idd opgaat. Maar in dit geval niet helaas. Ofwel het uurwerk ondersteunt dit gewoon niet ofwel er is iets mee mis. Ik ben toch geneigd te denken dat hij naar de horlogemaker moet. Want dit kan toch nooit de bedoeling zijn geweest lijkt me… :smile:

1 like

Aantal keren heen en terug draaien over de 24:00 uur,zie filmpje.

2 likes

Mooie historie straks om je pols. Veel succes met het in orde maken.

1 like

Dank, dat is een goeie, die ga ik eens proberen morgen. Ik ben niet zo’n fan van heen- en terugdraaien rondom de 12 uur stand, maar misschien is het hier wel bedoeld “by design”. :slightly_smiling_face:

Betwijfel het. Denk meer dat het een mogelijk een juweliersmerk is geweest. Er zijn Union Acres met Duitse uurwerken, maar er zijn er ook van Zwitserse makelij. Voor een voorbeeld van de laatste zie:

1 like

Schijnbaar was dit destijds het snelverzet,heb het ook vaker gehoord maar pas het niet toe op de mijne.
Deze blijft liggen tot de datum weer goed staat,toevallig morgen :grin:

1 like

Zou kunnen,vond het wel de uitstraling hebben van de Spezimatics van GUB

1 like

Wat een prachtige vondst. Daar droom je van. Heerlijk lijkt het mij zo’n mooie vintage te hebben met een geschiedenis van je eigen pa en opa. Gefeliciteerd :wink:

1 like

Mooi horloge, maar heeft volgens mij helemaal niks met GlashĂĽtte te maken.
Als het van je opa is geweest, heeft het sowieso een hoge waarde.
Ik zou het horloge een servicebeurt laren geven en af en toe met trots dragen.

1 like

Begrijp wat je bedoelt :wink: Maar volgens de beschikbare informatie zijn er tussen 1936 en 1996 geen horloge met het merk Union in GlashĂĽtte gemaakt.

1 like

Uit eerdere posts hier op het forum rondom “Union” doken zowel het merk Glashűtte als ook Pontiac wel op als moeder van Union. Ik heb geen idee of dat klopt en ook geen voorkeur. En inderdaad, er is hier vooral sprake van familiale emotionele waarde en historische nieuwsgierigheid… :smiley:

Je hebt idd gelijk. Door het horloge tegen de klok in te draaien verspringt de weekdag een dag terug (achteruit). Door het horloge vooruit te draaien verspringt de datum Ă©Ă©n dag (vooruit). Aldus kun je de d&d dus precies goed zetten. Zoals hierboven te zien.

Ik had dit eerst niet door omdat ik met de uitgetrokken kroon “zocht” naar een eerste en tweede positie. Maar er is dus maar één positie waarmee je alles instelt…

Verder iedereen bedankt voor de tips en opmerkingen. Helaas nog geen sluitend bewins aangaande herkomst en historie van het merk. Maar ach, wie weet kom ik daar later toch achter…

3 likes

Gewoon gaaf dit!

Hele leuke vondst met een mooie historie!

1 like

Het feit dat je opa trots met dat horloge heeft rondgelopen is natuurlijk al een geweldig gegeven! :slightly_smiling_face:

Super cool horloge om voorzichtig te dragen!

1 like

Heel bijzonder inderdaad, leuk horloge en van onschatbare (emotionele) waarde!

1 like