Barnfind

Gisteren zat ik te praten met m’n oma (83 jaar). Gemeld dat ik een nieuwe hobby heb (horloges) en of zij nog klokkies had liggen. Ze had er nog twee: 1 horloge van m’n veels te vroeg overleden opa, en 1 zakhorloge van haar vader. ‘Maar jongen, het is echt helemaal niets, er kan niet eens een batterijtje in’. :smiley:

Dit zijn ze:

Het grappige was dat het horloge begon te lopen zodra 'ie opgepakt werd. Wow! Met dat horloge is al dik 25 jaar niets gebeurd. Onze schatting is dat het horloge tussen de 50 en 65 jaar oud is, het zakhorloge nog een stuk ouder.

Het horloge is dus van het merk Sumatic, verder staat er op de wijzerplaat ‘25 jewels’, ‘Nivaflex’ en ‘automatic’ en ‘shockproof’ (bestond dat toen al?). Het glas is flink beschadigd zoals jullie kunnen zien. Op de achterkant staat ‘schockproof’ en ‘waterproof’. Het zakhorloge is van het merk Zentra, een wijzer is afgebroken. Er zit aan de binnenkant een foto in van de vader van m’n oma.

Ik vind het hartstikke leuk dat ik deze gekregen heb, puur uit sentimentele overwegingen. Ook wil ik het horloge laten servicen/reviseren, inclusief een nieuw glaasje en een leren bandje, om 'm vervolgens af en toe te dragen.

Paar vragen:

  • Heeft iemand van dit merk gehoord? Heb al even gegoogled, maar kan niet echt veel vinden.
  • Valt er nog meer te zeggen over dit horloge qua specs?
  • Wat is de originele kleur van de wijzerplaat geweest? Is dat patina wat er nu opzit?
  • Wat is een goed adres in het midden van Nederland om 'm te laten servicen/reviseren? Awco te amsterdam?
  • Wat is aan te raden om te laten doen, en wat juist niet?
  • Op welke kosten moet ik ongeveer rekenen?
  • Ik ga ervan uit dat de waarde hiervan nihil is (behalve de emotionele waarde). Is dat idd zo?

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen!

Mooie vondst zeg veel succes ermee ! ik en benieuwd naar de vorderingen …

Wat briljant, begrijp dat je voor de zekerheid wil weten wat de waarde is maar ik zou zeggen, laten herstellen en dragen!! Kan geen sub, speedy of vander gang tegen op…
groet ger

Mijn beste,

Wat een leuk verhaal, en wat een prachtige klassiekers. En ‘ach’ de waarde, dat kun je zelf het beste beoordelen door ze te dragen. Als je er plezier aan beleeft om ze dragen dan heeft elk van deze horloges ’toegevoegde waarde’ gekregen door het genot waarmee jij ze draagt. :wink:

Orologio Signaturis Temporis