Barrel arbor

Best mensen ik heb een barrel arbor nodig voor een horloge waar ik absoluut niet kan vinden wat voor een caliber het is. Maar ik wel de exacte maten genomen. Ik kan op internet nergens een onderdelen boek vinden waar de fabrikanten hun data voor dit onderdeel hebben om op te zoeken voor welk caliber dit zou moeten zijn.
groeten hans

2 likes

Fotootjes helpen. Meestal heb je dan snel een kalibernaam, en daarmee vind je dan ook snel het onderdeel :slightly_smiling_face:

2 likes

hier wat foto’s maat 25mm vintage

Dat ziet er een AS 229 uit.

image

image

Oud beestje, daar onderdelen voor vinden zal niet eenvoudig zijn. Wat is er mis met de bestaande barrel arbor?

een schroef is afgebroken.

hier een tekening. zoals je ziet zitten er 2 vierkandjes aan.

Speciaal!

Wedden dat het ook zo’n schroef is die andersom in draait
 klinkt al te bekend.

Ik zou proberen die schroef er uit te krijgen - een andere schroef vinden is een pak minder moeilijk, zolang de schroefdraad overeenkomt moeten de lengte en de kop niet 100% hetzelfde zijn. Zo’n arbor vinden is een naald in een hooiberg vrees ik.

Schroef uitkrijgen: oplossen met aluin, of met de draaibank proberen losdraaien of uitboren. Ik heb hetzelfde voorgehad hier met een binnenwerk uit exact dezelfde tijd (1925 Alpina) en het stukje er succesvol uitgekregen. Een andere schroef vinden is intussen ook gelukt.

Alternatief kan je een nieuwe proberen (laten) draaien - met je afmetingen kom je al een eind, maar zelf nog niet geprobeerd :slight_smile:

Succes alvast!

2 likes

hoe doe je dat met aluin?

Je lost zoveel aluinpoeder op in water als lukt (tot het dus niet meer oplost). Dan leg je het onderdeel met de afgebroken schroef erin. Dan wachten, en eventueel om de 1 dag het kapotgeoxideerde laagje van de schroef wat afkrabben. Geduld hebben en na een dag of 2, 3 zou die schroef helemaal weg moeten zijn. Dan netjes schoonmaken en klaar :slightly_smiling_face:

Heel af en toe is het afgebroken deel van de schroef wat achter is gebleven toch nog los te draaien.
Er is meestal wel een oneffenheidje waar de schroevendraaier op zou kunnen ‘pakken’.
Te meer omdat de schroef meestal niet echt vast zit. De kop van de schroef klemt, breekt af en wat achterblijft zit niet vast.

Sorry @LVA, ik had je opmerking nog niet gelezen.

1 like

Bij heel oude modellen zie je wel eens dat deze schroef ook “omgekeerd” draait. Als je die dan “gewoon” probeert uit te draaien lukt dat natuurlijk niet, en als je dan nĂ©t iets te veel kracht zet omdat je denkt dat die gewoon wat stroef loopt


Ra ra hoe heb ik dat ontdekt :see_no_evil:

2 likes

Dat begrijp ik, dat is toch even vogelen, want inderdaad als je het juist vast draait, is het nog moeilijker of zelfs niet meer mogelijk het los te krijgen.

Aluin: Lost staal op en tast messing niet aan. Echter de tonarbre is 99,999% zeker ook van staal. Ik ben bang als je hem in de aluin legt het een grote verdwijntruc wordt
.van arbre en schroef.

Er zijn speciale schroevendraaier bitjes met 3 uitstekende tandjes ipv een vlakke uiteinde passende in een schroefkop. Die zijn speciaal bedoeld om schroeven met een afgebroken kop weer uit te draaien. Bergeon heeft deze, maar misschien ook wel op Alli Express te vinden als je de juiste zoekterm weet.
Ander uitboren in een stabiel draaibank en nieuwe draad tappen.

1 like

Heb je geen draaibank? Ik heb een 8mm draaibank te koop!