Barst in plexiglaasje met olie behandelen?

Helaas in mijn oude Orient sea king een barst in het plexiglas. Ondanks dat deze slechts opvalt bij een bepaalde lichtinval, stoor ik mij hieraan. In eerste instantie dacht ik eraan een nieuw glaasje erin te laten zetten. De juwelier/horlogemaker (van eigen merk Schaftenaar horloges, Harderwijk) gaf aan er doorzichtige olie in te doen zodat het barstje minder zichtbaar wordt.
Aantal vragen hierover:
Heeft iemand hier ervaring mee en wat zijn eventuele bevindingen?
Ontstaat er een waardevermindering van het horloge, omdat met een eventueel nieuw niet origineel plexiglas het horloge (waarde rond de 150 euro) dan niet meer in originele staat is?
Hieronder een foto met de beschadiging van het plexi.

Da’s de nieuw waarde neem ik aan?

Een nieuwe plexi zal bij dit horloge nooit een probleem zijn voor evt kopers. En anders bewaar je het oude glaasje toch?

1 like

Glaasje vervangen zodat vocht minder kans heeft om binnen te dringen wat met zo’n barst wel kan.
Zal met nieuw glas geen waarde verminderen.

Niet de nieuwwaarde, horloge is uit jaren 80, maar de huidige waarde in goede staat.

Wrijf er wd40 in en kijk zelf maar .
Kan toch niet heel moeilijk zijn ?

Een barst compleet door het glas? Als de olie in de barst gaat zitten, kan het ook de andere zijde bereiken van het glas.

Ik heb wel eens bij modelbouw doorzichtig plastic in wax gelegd voor houten vloeren. De complete aanslag van plastic lijm was gemaskeerd. Maar dat was een noodoplossing waarbij het alleen maar beter kon worden.

Ik zou het niets gaan proberen. Gewoon lekker laten of anders voor een paar tientjes nieuw glas erin. Bij dit horloge zou een origineel glas een zorg wezen, een kapot glas is wel een no go :slight_smile:

Orient SK, gaaf horloge! Foto’s?

Waar het glas nog heel was…

10 likes

Few few, mooi exemplaar. Op staal was die perfect geweest.

Ik zou eerst even kijken wat een nieuw glas kost.

1 like

Met heel veel geduld is er ook niet een NOS plexiglas te vinden? eBay, Yahoo japan, etc.?

Vervangen en eventueel origineel bewaren.

Het kan gezichtsbedrog zijn op deze foto, maar het ziet er niet uit als een barst maar als een diepere kras. In dat geval zou je kunnen polijsten.

Als er wel een barst in zit is vervangen veruit de best oplossing.

Ik heb wel eens filmpjes bekeken over het lijmen van Acryl. Geen ervaring mee, maar het lijkt meer iets voor aquaria en niet voor een horlogeglas.
Ik had de links opgeslagen, ze noemen het welding:


Deze draad met veel methodes is er ook nog, er staat een aantal experimenten in met chloroform, aceton, MEK, methyleenchloride etc. Het optreden van bubbels is vaak een probleem:
https://forums.watchuseek.com/f10/repairing-cracked-crystals-729418.html

Ik heb het eens met secondelijm gedaan. Ff op het plexiglas drukken, drup lijm op de scheur. Plexiglas loslaten. Lijm wordt meteen in de scheur getrokken. Overtollige meteen weg vegen, krabben en dan polijsten.

:slightly_smiling_face:

Niets meer van gezien.

3 likes

//eu1.dh-cdn.netM//eu1.dh-cdn.neti//eu1.dh-cdn.nets//eu1.dh-cdn.nets//eu1.dh-cdn.netc//eu1.dh-cdn.neth//eu1.dh-cdn.neti//eu1.dh-cdn.nete//eu1.dh-cdn.netn//eu1.dh-cdn.net //eu1.dh-cdn.neth//eu1.dh-cdn.nete//eu1.dh-cdn.netb//eu1.dh-cdn.netb//eu1.dh-cdn.nete//eu1.dh-cdn.netn//eu1.dh-cdn.net //eu1.dh-cdn.netz//eu1.dh-cdn.nete//eu1.dh-cdn.net //eu1.dh-cdn.netb//eu1.dh-cdn.neti//eu1.dh-cdn.netj//eu1.dh-cdn.net //eu1.dh-cdn.neth//eu1.dh-cdn.neto//eu1.dh-cdn.netr//eu1.dh-cdn.netl//eu1.dh-cdn.neto//eu1.dh-cdn.netg//eu1.dh-cdn.nete//eu1.dh-cdn.netg//eu1.dh-cdn.netl//eu1.dh-cdn.neta//eu1.dh-cdn.nets//eu1.dh-cdn.net.//eu1.dh-cdn.netn//eu1.dh-cdn.netl//eu1.dh-cdn.net //eu1.dh-cdn.netw//eu1.dh-cdn.nete//eu1.dh-cdn.netl//eu1.dh-cdn.net //eu1.dh-cdn.nete//eu1.dh-cdn.nete//eu1.dh-cdn.netn//eu1.dh-cdn.net //eu1.dh-cdn.nete//eu1.dh-cdn.netx//eu1.dh-cdn.neta//eu1.dh-cdn.netc//eu1.dh-cdn.nett//eu1.dh-cdn.net //eu1.dh-cdn.netg//eu1.dh-cdn.netl//eu1.dh-cdn.neta//eu1.dh-cdn.neta//eu1.dh-cdn.nets//eu1.dh-cdn.netj//eu1.dh-cdn.nete//eu1.dh-cdn.net //eu1.dh-cdn.netv//eu1.dh-cdn.neto//eu1.dh-cdn.neto//eu1.dh-cdn.netr//eu1.dh-cdn.net //eu1.dh-cdn.netj//eu1.dh-cdn.nete//eu1.dh-cdn.net.//eu1.dh-cdn.net //eu1.dh-cdn.netN//eu1.dh-cdn.neti//eu1.dh-cdn.nete//eu1.dh-cdn.netm//eu1.dh-cdn.neta//eu1.dh-cdn.netn//eu1.dh-cdn.netd//eu1.dh-cdn.net //eu1.dh-cdn.netd//eu1.dh-cdn.neti//eu1.dh-cdn.nete//eu1.dh-cdn.net //eu1.dh-cdn.netd//eu1.dh-cdn.neta//eu1.dh-cdn.netn//eu1.dh-cdn.net //eu1.dh-cdn.netw//eu1.dh-cdn.nete//eu1.dh-cdn.nete//eu1.dh-cdn.nett//eu1.dh-cdn.net //eu1.dh-cdn.neto//eu1.dh-cdn.netf//eu1.dh-cdn.net //eu1.dh-cdn.netd//eu1.dh-cdn.neti//eu1.dh-cdn.nete//eu1.dh-cdn.net //eu1.dh-cdn.netw//eu1.dh-cdn.nete//eu1.dh-cdn.netl//eu1.dh-cdn.net //eu1.dh-cdn.neto//eu1.dh-cdn.netf//eu1.dh-cdn.net //eu1.dh-cdn.netn//eu1.dh-cdn.neti//eu1.dh-cdn.nete//eu1.dh-cdn.nett//eu1.dh-cdn.net //eu1.dh-cdn.neto//eu1.dh-cdn.netr//eu1.dh-cdn.neti//eu1.dh-cdn.netg//eu1.dh-cdn.neti//eu1.dh-cdn.netn//eu1.dh-cdn.nete//eu1.dh-cdn.nete//eu1.dh-cdn.netl//eu1.dh-cdn.net //eu1.dh-cdn.neti//eu1.dh-cdn.nets//eu1.dh-cdn.net //eu1.dh-cdn.netl//eu1.dh-cdn.neti//eu1.dh-cdn.netj//eu1.dh-cdn.netk//eu1.dh-cdn.nett//eu1.dh-cdn.net //eu1.dh-cdn.netm//eu1.dh-cdn.nete//eu1.dh-cdn.net.//eu1.dh-cdn.net

Haha je moet eens weten hoeveel Dj’s er de ronde gaan met een plexiglaasje van 3 tientjes ipv een Rolex glas.

Gewoon nieuw glaasje erin laten zetten

1 like

Transparante superlijm misschien een idee?

Ik heb gelezen dat het repareren van barstjes prima gaat met chloroform!
Het lost het plexiglas op en verdampt daarna heel snel.
Voor ronde glaasjes is dat niet interessant die koop je overal voor een bescheiden bedrag.
Maar voor glaasjes in vreemde vormen zou dat een mooie oplossing kunnen zijn.
Ik ga binnenkort eens experimenteren met een oud gebarsten glaasje.

Aceton zou het ook moeten doen.

Alleen te doen voor heeeeeeeeel ervaren mensen.
Dit is echt super lastig. Gewoon een nieuw glas erop en klaar.

1 like

Daarom ga ik oefenen op oude glaasjes.
Vooral glaasjes van die aparte seventies horloges hebben soms de meest vreemde vormen.
Dan kan ik die projecten redden. Vanavond ga ik het proberen.