Baselworld 2008 bezoek

Ook dit jaar bezochten Johnsr en ik dit jaar de grootste horloge- en juwelenbeurs Baselworld. Het is ieder jaar weer een echt mannenuitje. Heerlijk, zo zonder vrouwen- en kinder gemekker een paar dagen lang genieten van al het moois dat in de vitrines ligt (en wat er aan de vitrines voorbijloopt).

We boeken ieder jaar een zeer betaalbaar hotel, gelegen middenin de wijnvelden van de Elzas in Frankrijk, zo´n 65 kilometer van Basel.

Dit jaar hadden we ook wat meer tijd om Basel te verkennen, het Stadshuis is een mooi gebouw, met, zeer interessant, een Astronomische klok

We hadden de zaterdag en de zondag om de beurs te bezoeken. De vrijdag was behoorlijk druk, maar met name de zaterdag had ik het idee dat het beduidend minder druk was als de vorige jaren.
na afloop van de eerste dag was het een gezellige drukte voor de hoofdingang, met een jazzy bandje, en er vloeide rijkelijk bier.

De zaterdag middag (en een gedeelte van de zondag) trokken we op met ons aller Henrik. Het was een gezellig samenzijn zoals je wel kunt zien.
Henrik was strak in het pak, best wel ff wennen… (staat je goed trouwens)

Op de foto van links naar rechts, Nivelacuso, Henrik, Johnsr

Op de beurs zelf was er weer werkeleijk zoveel te zien… Ik heb eigenlijk maar zeer weinig foto´s gemaakt, je weet gewoon niet wat je allemaal moet vastleggen. Trouwens, ook qua nieuwe modellen vond ik het het aanbod toch minder dan vorige jaren… Rolex deed veel discussiestof opwaaien met de nieuwe Seadweller Deepsea. Love it or hate it…

Een van de hoogtepunten van de beurs is altijd de stand van de AHCI. Christiaan van der Klaauw presenteerde er zijn 2008 versie van de Satellite du Monde,(door Mario Bredewold al reeds voorgesteld http://www.horlogeforum.nl/read.php?2,78289 ) en tevens werd de Art Deco gepresenteerd. De kast van het pendulum is nu voorzien van een mooie Art Deco stijl wijzerplaat. Op de achterkant kan de eigenaar een penning met eigen gravure laten maken. (Bijvoorbeeld een familiewapen)

Tevens gaat Christiaan heel binnenkort een nieuw pand bouwen. Het pand komt juist nog in Joure te staan. Er zullen 8 mensen gaan werken. Enkele enthousiaste jonge nieuwe medewerkers (en medewerksters) hebben we reeds ontmoet. Zij hebben aan Christiaan natuurlijk de perfecte leermeester. Ik hoop dat ze het stokje in de toekomst succesvol van Christiaan zullen overnemen. het merk Christiaan van der Klaauw verdient het om tot heel ver in de toekomst te blijven bestaan.

Ook kwamen Dirk Dornblueth en zijn vrouw op bezoek bij de stand van Christiaan. Het is overduidelijk dat er over en weer diep respect tussen Dirk en Christiaan bestaat. Dirk had twee nieuwe modellen bij zich, waaronder een regulator. Helaas is de onderstaande foto niet de meest scherpe foto.

Natuurlijk was mijn grote vriend Gerd R Lang, oprichter, CEO, en Oppergod van Chronoswiss toch ook weer van de partij, dit in tegenstelling tot eerdere geruchten (zie hiervoor http://www.horlogeforum.nl/read.php?2,74291,74291#msg-74291)
Gerd R Lang was weer zeer prominent aanwezig op zijn stand, met keurig gecoiffeerd haar, en perfect bijpassend brilletje. Dit jaar moest het er maar eens van komen, en ik kreeg de gelegenheid om hem even te spreken. Een (zeer knappe, dat dan weer wel) medewerkster maakte enkele foto´s. Ook al niet met al te vaste hand.

Het gesprek ging volgens mij over koetjes en kalfjes, en ik kreeg een uitnodiging om de fabriek in Munchen eens te bezoeken. Ik heb maar niet gezegd dat ik al de 3 Chronoswisses die ik heb gehad, allemaal weer verkocht heb.
Tot slot ging herr Gerd R lang er maar zo van uit dat ik ook wel een kaart met Zijn handtekening wou hebben. (ja, hij is heel bescheiden)

Zaterdag´s om 16:00 uur is er bij de Sinn stand altijd een bijeenkomst van liefhebbers van Sinn horloges, georganiseerd door de jongens van de amerikaanse distributeur, Watchbuys. Het was een interessante en gezellige bijeenkomst, waarbij we alle Sinn modellen mochten betasten. De nieuwe U1000 is een imposante verschijning, maar ik laat hem wel aan me voorbijgaan voorlopig. ook al gezien de nieuwe pricing strategie van Sinn.
De eigenaar Lothar Smidt nam alle tijd voor iedereen, en we hebben ruim een kwartier met hem staan praten. Een heel kundige en interessante man.

Wat was er verder nog te zien op de beurs… Ik zei al… Er was zoveel te zien dat het foto´s schieten er een beetje bij in is geschoten.
Toch heb ik er enkele gemaakt van modellen die me opvielen.

Over de nieuwe Limited editie van de Seamaster Bond van Omega is al veel gezegd. Waar je veel minder over hoort, maar wat ik veel belangrijker nieuws vindt, is dat de reguliere blauwe Bond SMP300 eruit gaat, en vervangen wordt door een model met zwarte wijzerplaat. Inklusief golfjes patroon,opgelegde indices, en skeleton wijzers. helaas ontbreekt een rode tekst op wijzerplaat ook niet. Dus wie nog een blauwe SMP300 wil hebben, wacht niet te lang meer.

Dat geldt overigens ook voor minstens net zo populaire huidige SMP300 met zwarte wijzerplaat. Zoals het er nu naar uitziet wordt deze uitgefaseerd. Stom, stom, stom… lijkt me zo.
De blauwe Seamaster Chrono Bond wordt ook vervangen door een model met zwarte wijzerplaat. Die is zeker de moeite waard.

Omega komt nu met een Speedmaster Professional Alaska Project. Ik vind dit een superbeslissing. Deze is veel mooier en authentieker dn de modellen ie Omega orig jaar introduceerde ter ere van het 50 jarig bestaan van de speedmaster.

Een ander fraai horloge op de beurs vond ik de Duc Oger (nooit van gehoord…) Karokaram, een gouden chrono met het Valjoux 88 uurwerk. Gelimiteerd op 20stuks.

Tot slot viel dit horloge me nog op, omdat het me deed denken aan de Omega X-33.
Het merk weet ik zo niet meer.

Kortom, Baselworld 2008 was weer een heerlijk uitje. Ik kan het iedereen van harte aanbevelen.

Prachtig verslag,Hans.

Ik heb het met veel interesse gelezen. ( weet ik ook eens hoe Henrik eruitziet)
Je hebt je grote vriend Lang ook ontmoet, heb je de strijdbijl kunnen begraven.
Het verhaal over van der Klaauw verbaast me in zoverre, dat ik dacht, dat hij langzaam ging afbouwen, integendeel dus.

Gr. JanJ.

Mooi verslag Hans, goed om te lezen dat van der Klaauw nu al meerdere mensen in dienst heeft. Het voortbestaan is dus veilig gesteld.

Hoi Hans,

Erg leuk verslag, bedankt hiervoor (tu). In tegenstelling tot de meeste verhalen over Basel nu een keer niet alleen horloges, maar ook de personen er omheen.

Groeten,

Martin

Hallo Hans,

Prachtig verslag ! (tu)

Maarre…wat ik me afvroeg…wat droeg JIJ ( als horloge ) wanneer je al deze “halfgoden” van de olympus ontmoette ? :wink:

Pics please ! :smiley:

Ha ha, dat vroeg ik me bij het lezen van dit topic ook af: wat dragen de bezoekers van zo’n beurs nu zelf?

Leuk verhaal! Maar die Omega ‘Alaska’ vind ik een gedrocht. Maar misschien is-ie in het echt toch wel beter.

Groeten, Tom Vreeken.

Mijn beste,

Een plezant verhaal Hans.
Na enkele foto’s bekeken te hebben en menig informatie wijzer te zijn geworden kan ik alleen maar concluderen dat ’Baselworld’ er toch ook voor mij eens van zal moeten komen. :wink:

Orologio Signaturis Temporis

@Tom en Marc
Zowel Johnsr als ik droegen een gouden CvdK Planetarium.

Leuk verslag Hans! Ik sta wel wat raar op de foto, of zie ik er echt zo uit? We hebben in ider geval erg veel plezier gehad, vooral de ontmoeting met Gerd… brrr wat een koude, enge man! Dat je met 'm naar binnen durfte te gaan…

Ik heb zelf ongeveer 10 foto’s gemaakt, waarvan 6 van de nieuwe Muhle modellen. Dit omdat ze geen eigen foto’s hadden en ik toen riep dat ik ze zelf wel zou maken. De man tegen wie ik dat riep is me vervolgens langs z’n horloges gaan te leiden… Opvallend dat bijna iedereen bij Muhle imho Russen zijn…?

Ik had een horloge om dat ik binnenkort als Nieuwe Aanwinst zal presenteren.

Leuk verslag om te lezen.

Wat me opvalt is de enorme drukte op de foto’s. In ieder geval leuk om te zien en te lezen.

Ik denk niet dat ik er snel naar toe zal gaan, want wat ik er tot nu toe over gelezen heb vind ik dit toch een te hoog Yup gehalte hebben en daar hou ik niet zo van.

De getoonde modellen zien er over he algemeen prachtig uit, maar voor de gewone man niet te betalen.

Maar als wetenswaardige info is het prima.

bedankt Hans

met groet

Ed

Nou, ik zou het toch wel eens willen meemaken. Er zullen zeker bij de Chinese afdeling wel betaalbare horloges zijn. Maar die andere onbereikbare horloges zijn natuurlijk ook zeker de moeite waard om te bekijken… en dan maar lekker verder dromen:).

Groeten, Tom Vreeken.

Nivelacuso Schreef:

@Tom en Marc
Zowel Johnsr als ik droegen een gouden CvdK
Planetarium.

http://i30.photobucket.com/albums/c330/nivelacuso3
/DSC02448.jpg

Prachtige horloges, Hans !
Ik denk dat ik mijn collectie misschien ook wat moet inkrimpen ten koste van een paar duurdere stukken.

Of zoals Zino Davidoff ooit zei : “fumer moins mais fumer mieux” … :wink:

@Henrik,Ik bedenk me nu pas dat ik helemaal niet bij Muhle ben langsgeweest, en dat had ik me nog wel zo voorgenomen. Ik ben zeer benieuwd naar de nieuwe modellen, heb ze nog niet gezien.

En ja, je bent het echt hoor op de foto… Ik moest ook eerst even twee keer kijken. Maar de nieuwe look staat je goed.

O ja, bij Nomos heb ik ook nog zo´n vulpen kunnen bemachtigen :wink:

En ik raad iedereen aan om het draadje van nieuwe aanwinst van Henrik t.z.t. te bekijken… Wat een beauty, en nog wel met een uurwerk met geschiedenis.

@Lacroix, Zo op het oog een hoog yuppengehalte, dat klopt. Maar bedenk wel dat het merendeel van de bezoekers gewoon de beurs bezoekt omdat het deel van hun beroep is. De horlogeliefhebbers zoals de bezoekers van de diverse fora zijn veruit in de minderheid. Feit is wel dat je in pak meer gedaan krijgt bij de stands, dan wanneer je in je dagelijkse kloffie om informatie of goodies vraagt.

@Tom, De hal met het landenpacviljoen (lees…voornamelijk chinees) is een doolhof aan gangetjes, met veel op het oog hetzelfde aanbod. Soms ontdek je leuke dingen. Bij deze stands werd naar mijn mening veel meer direkt gehandeld dan in de andere hallen.

Leuk verslag hans, met name je sarcastische opmerkingen over Gerd Lang, ik donderde haast van mijn stoel van het lachen ;-).
Fijn zo’n hadtekening eh …

Btw, ik zie op de site van Christiaan de Pendulum niet meer staan ook niet een nieuw model.
Heb je daar nog kiekjes van kunnen maken?

Mario

Henrik Schreef:

Ik had een horloge om dat ik binnenkort als Nieuwe
Aanwinst zal presenteren.

Onderweg naar Basel weer bij een Globus supermarkt gestopt? :smiley:

Groeten,

M.

ben wel bij muhle geweest, zoals ik al zei voeren ze nog wel steeds in hun logo de naam glashutte,…heb ergens ook een stukje gepost zonder foto’s van mijn beurs bezoek.