Zo, weer terug van Baselworld.
Voor de vijfde keer scheurden Johnsr en ik in de Skoda weer naar het Mekka op horlogegebied, Basel.
het kan niet anders zijn dan dat veel merken lijden onder de mindere verkopen. Ik vond dat er relatief weinig echte nieuwe ontwikkelingen werden gepresenteerd. Veelal was het meer van hetzelfde wat er gepresenteerd werd.
Natuurlijk waren er weer nieuwe Hublot Big Bang modellen, natuurlijk was er weer een Limited Editie herdenkings Speedmaster van Omega (overigens wel een hele mooie om te zien, dit keer) en natuurlijk had NOMOS weer een leuk kleurtje wijzerplaat bij elkaar gemengd. O ja, en Bell&Ross heeft vanzelfsprekend weer een paar variaties op hun vierkante modellen verzonnen.
Wat me ook opviel was dat veel van de nieuwigheden niet meer nog grotere modellen betrof. Ook waren er nu minder zwarte PVD horloges, en minder “Stealth-look” horloges. De rages lijken te zijn uitgewerkt, tijd voor iets nieuws…
Alhoewel…opvallend veel introducties betrof het teruggrijpen naar het verleden. Retro is de nieuwe trend, een jaar of twee/drie geleden ingezet, en nog lang niet op haar hoogtepunt. Ik vind het prima…
Over de grote merken is al zoveel gezegd en geschreven, ik ga dat niet nog eens herhalen.
Ik wil me slechts beperken tot de dingen die mijn aandacht trokken. In willekeurige volgorde:
het viel me op dat
Zenith heeft Thierry Nataf de laan uitgestuurd. En dat is de beste beslissing die Zenith de afgelopen 10 heeft genomen. Van de gedrochten die onder deze man op de markt zijn gebracht, is het een verademing om te zien dat Zenith weer teruggrijpt naar de (in dit geval zeker) goede oude tijden. De nieuwe Foudroyante 1/10 sekonde chronograaf is niet alleen technisch heel bijzonde, maar heeft ook nog eens een fraai uiterlijk. Ik heb hem helaas niet in het eggie kunnen zien, maar op horloge-info staat alle informatie en de plaatjes http://www.horloge.info/nieuws/Rondje-10-Zenith-El-Primero-Foudroyante-1-10th-of-a-second-chronograph/586
De stand van Zenith liet verder veel vintage horloges zien, ik vind dat altijd zeer interessant, vandaar deze uitgebreide foto-reportage.

Zenith mono-pusher chronograph uit 1920 met Tachymetre en Telemeter aanduiding
en nog een mono-pusher, en een twee-pusher

Een fraaie scheepschronomtre
en nog een

Zenith handopwinder chronograph 1950’s met kalender en maanstand

Zenith handopwinder chronograph 1950
Een prachtig gouden zakhorloge uit 1900 met volledig kalender, maanstand en minuten-repetitie
Een paar vroege El Primero’s

Zenith control instrument uit 1930

Zenith handopwind chronograph voor de zwiterse post, besteld van 1920 tot 1960
Zenith boord instrumenten voor auto’s 1930

Zenith automaat 1972 Autosport collectie, sneltikker.

Fraai bewerkt zakhorloge vroeg 20e eeuw.
3x Zenith handopwinder military collectie 1940

Zenith mechanische pols horloges 1920 voor USA corps of engineers

Zenith mono pusher chronograph 1924 besteld door een Italiaans officier

Zenith handopwinder chronograph 1970 voor Royal Italian Navy
Zenith handwinder chronos 1930 for Royal Italian Navy
Niet alleen Zenith kijkt qua design terug naar het verleden, ook Tudor is op de (zeer geslaagde) Retro-toer.
Een origineel Tudor Oysterdate Chronograph uit 1970
En de remake van 2010, de Tudor Heritage Chrono. Qua design zeer getrouw aan het origineel. Opvallend is dat de NATO-achtige band populairder lijkt te worden dan de versie met stalen band. Om de originele 45-minuten aanduiding te kunnen behouden heeft Tudor gekozen voor een ETA automaat met DD module.
Dit is het tweede jaar op rij dat Tudor me aangenaam verrast (vorig jaar met de Hydro 1200)
Hamilton is nog steeds een sympathiek geprijsd merk. En zolang ze modellen als de nieuwe Khaki Team Earth Chrono blijven uitbrengen, blijven ze mijn zegen houden.
Hamilton Khaki Team Earth Chrono; 42mm, 21mm bandaanzet, 10 BAR, saffier glas
Ook leuk: Project Hamilton Lab.
Binnenkort te bestellen op http://www.hamilton-lab.com/ , en reeds te bestellen in Basel waren deze drie ontwerpen:
Van boven naar onder respectievelijk
Hamilton Ventura XXL White
Hamilton TimePlayer
Hamilton ODC-XO2
Maar de nadruk legde Hamilton op een techniek die het in het verleden niet gehaald heeft. Digitale aanduiding met automatische, mechanische aandrijving. Men noemt het nu de Pulsomatic.
de achterkant laat de rotor zien

Een soortgelijk horloge heeft het bedrijf Ventura naar de ondergang geleidt. Toch stonden ze weer op Baselworld met een stand.
Ventura is uitvinder van de “Automatische Digitale Horloges”. Door bewegingen van de drager wort energie via een rotor omgezet naar een micro-generator, die op zijn beurt weer een elektronisch circuit van energie voorziet. Een accumulator kon de energie voor 2,5 gangreserve opslaan.
De Ventura SPARC, een “Automatisch Digitaal Horloge”
Ventura is nu bezig met de ontwikkeling van een nieuwe generatie MGS (Micro Generated System), met een nog hogere efficiency.
Interessant op quartz gebied ook lijkt me het nieuwe technologie platform “Precisionist” die Bulova introduceerde (In samenwerking met Citizen). Bulova claimt dat horloges die zijn uitgerust met het Precisionist systeem de meest accurate quartz horloges zijn (max +10 sekonden per jaar). Door toepassing van een torsionaal resonator (vraag me niet wat dat is, ik lees het alleen maar vanuit een persbericht…), is de trilfrequentie 8x zo hoog als van een standaard quartz.
De Precisionist horloges hebben een vloeiend bewegende sekonden-wijzer.
Het was stuitend te merken hoe on-geinformeerd de dame op de Bulova stand was. Ze wist er werkelijk niets van, en met moeite kreeg ik een vaag stenciltje mee. Nietemin kijk ik uit naar de horloges die met dit systeem uitgerust zullen worden. Bulova mag dan wel wat aan de styling van hun modellen doen…
De russische connectie:
Mooi, (en betaalbaar) vind ik de Buran Aviator Sturmanski Strela 42, zowel in zwart als in wit

[/img]http://farm5.static.flickr.com/4012/4450802225_6ff4a566d2.jpg[/img]
De Chronograph Mechanik van Zeppelin (twee linker modellen op foto) herbergt ook een russisch uurwerk, de P3133. Het ontwerp is geslaagd…
De prijzen liggen wel wat hoger dan de russische varianten met een P3133, maar toch altijd nog een goede koop (prijs 399 met mineraal glas, 499 met saffier glas)
Het rechter model op de foto is een Chronograph Alarm, met quartz uurwerk (prijs 249)
Vanouds veel belangstelling op de (vernieuwde) stand van de AHCI bij het venster van Christiaan van der Klaauw.
Allebei tevreden met het resultaat
Over de nieuwe modellen van Stowa is al veel geschreven. Ik doe het nog maar even dunnetjes over, vooral ook omdat ik me zeer aangetrokken voelde tot het nieuwe Chrono model.
Ik ben blij dat ik hem in het echt gezien heb, nu weet ik dat ik de nieuwe Chrono van Stowa niet zal bestellen. Het is niet omdat het model niet mooi is, integendeel… De wijzerplaat is prachtig met veel (daar gaan we weer…) Retro invloed.
Echter, de klassieke uitstraling wordt om zeep geholpen door de dikke kast die nodig is om het V7753 uurwerk te kunnen herbergen. Jammer, jammer…Een paar millimeter dunner, en ik had hem zowaar besteld.
De nieuwe Stowa Chrono met het Stowa zakhorloge dat model heeft gestaan voor het design.
Mooi gezicht, zelfs met vingerafdrukken en schaduwpartij.
Bij Stowa luistert men goed naar de klanten. Men wilde weten wat ik van de wijzers vond (houden zo…), van het gebruikte font van de opgelegde cijfers (niets meer aan doen…), en of de kast mooier oogt in glans of met geborstelde elementen. (dat laatste dus…)
Echt jammer van die dikke kast dus…

Ook de andere modellen van Stowa zijn zeer de moeite waard, zeker ook deze nieuwe “Flieger mit Baumuster B Zifferblatt”
Let op het fraaie detail van het kleine gedeelte van de centrale sekonden wijzer. Deze bedekt het binnnste van de urenwijzer. Vind ik mooi, zulke details…
Fiyta is een chinese fabrikant waar ik in een vorig verslag over Baselworld ook al eens bij heb stilgestaan. (http://www.horlogeforum.nl/read.php?2,124379,124379#msg-124379)
De chinese Spacewatches hebben zeker mijn aandacht. Ook dit quartz model is in de ruimte geweest, en ik weet dat dit model nog niet zo lang geleden voor een paar honderd dollar te koop was. De chinezen hebben goed naar Omega gekeken, en hebben de prijzen van hun Space horloges enigszins aangepast. Dit quartz model moet nu ruim 5000 $ kosten !!! Andehttp://farm3.static.flickr.com/2689/4451589294_be05610575_o.jpgre modellen komen op ruim 7000 $, en van de gelimiteerde serie krijg ik nog een mailtje, maar ik denk niet dat ik dat mailtje zal openen.
Ik wil eigenlijk alleen maar het horloge…niet de hele raket !!!
Wat je zeker niet mag overslaan als je Baselworld bezoekt, is The Palace. Hier staan enkele van de meest innovatieve horlogemakers en -designers. Ook staan er AHCI leden die ervoor gekozen hebben om niet op de gezamenlijke AHCI stand te staan.
Ik wil hier toch even het “Platform Watch” van het bedrijfje Ressence van de belg Benoit Mintiens voorstellen. Een bijzonder fraai ogend en innovatief horloge.
Een groot 3-D saffier glas overdekt de wijzerplaat waarop de tijd is af te lezen via verschillende sub-dials. De tijd wordt weergegeven in een Regulator stijl. De drie verschillende sub-dials draaien gedurende het verstrijken van de tijd over de wijzerplaat.
Het ontbreken van een bezel, en het 3-D saffier glas geven dit horloge een prachtige eigen stijl.
Meer informatie op www.ressence.eu
De tijd is 17:13:40 PM
En nu is het 17:24:40 PM
Retro is leuk, maar Retro-Retro is beter, moesten Louis Moinet en Yvan Arpa gedacht hebben. beiden grepen terug naar de pre-historie met hun nieuwe modellen
Louis Monet nam all tijd om ons hun concept uit te leggen middels een gigantisch apparaat, de Time Explorer. Heel interessant…
Waar het om ging was dit horloge, genaamd Jurassic Tourbillon, waarbij de wijzerplaat gemaakt is van de Diplodocus Dinosauris bot, (mooi bandje trouwens, maar niet van Diplodocus…)
Kan het nog gekker???
Jawel, er is en zal altijd een overtreffende trap zijn.
Dat moet ook Yvan Arpa gedacht hebben.
De wijzerplaat van dit horloge is gemaakt van Coprolite…
Ik hoor jullie denken…Coprolite??? What the shit is that???
Welnu je bent warm, heel warm…
Corpolite is niets anders dan gefossilleerde Dinosaurus stront…
Kortom, het was weer een leerzaam en plezierig bezoek aan Basel. Nu al benieuwd naar wat ons volgend jaar zal brengen.
O ja, Ik wil forum-deelnemer Max vriendelijk danken voor het toesturen van de toegangskaarten voor Baselworld.