Ik en mijn vrouw willen in de laatste week van Maart naar het Porsche museum en hierna naar Baselworld bezoeken.
We willen graag wat meer info/ervaringen van anderen die er al zijn geweest en over wat we kunnen verwachten, waar we het beste een hotel kunnen boeken hoe te kleden etc
Het hotel hoeft niet perse dicht bij te zijn want we zijn er met de auto…
Letterlijk alle hotels in Basel lijken dit jaar al vol te zitten, hoorde ik van een vriend, die juwelier is en jaarlijks gaat… hij zit nu 50 km buiten Basel…
Ik zit heerlijk bij vrienden thuis in Dornach, klein plaatsje met een paar km rijden van Basel.
Wat ook een optie is, en een stukje goedkoper is dat je in Weil am Rhein overnacht. Net voor de grensovergang.
Vergeet het mercedes benz museum niet in Stuttgart. Qua auto’s een stuk minder dan Porsche (imo), maar qua museum echt super (nederlandse architect ook nog eens, ben van berkel, un studio)
Je kan prima overnachten net over de grens in Duitsland. Maar ook dat zit kort van tevoren al vol dus boek tijdig.
De app is handig om te zien wat waar staat. Terrein is best groot dus scheelt veel heen en weer lopen. Pak de grote merken vroeg in de ochtend als het nog rustig is. Staan bij elkaar.
Voor de rest veel kijken. Gemiddelde bezoeker loopt niet op sneakers maar er is geen dress code.
Eerste dagen is gekkenhuis, vanaf maandag stukken rustiger. Meeste restaurants zitten ook vol, maar het is de moeite om de oude binnenstad te bezoeken. Kun je vanaf BaselWorld beste met de tram komen, ligt aan de andere kant van de rivier. 's avonds disco in o.a. het Ramada hotel, dit ligt naast BaselWorld waar eigenlijk ook wel genoeg restaurantjes en bars te vinden zijn.
Veel plezier!
Aan de Franse kant van de grens kun je ook prima overnachten. (St. Louis, Ile Napoleon, noem maar op)
Als je van kunst houdt kun je in die tijd nog het volgende zien:
in de Fondation Beyeler: Claude Monet
in het Museum Tinguely: Stephen Cripps. Performing Machines
Als je liever drinkt ga je in St. Louis naar het Fernet Branca Museum
En als je in Stuttgart bent, is Pforzheim niet ver weg. Daar wordt begin april het Technisches Museum der Pforzheimer Schmuck- und Uhrenindustrie heropend. Tegen die tijd misschien online kijken wat ze te bieden hebben. (Nu nog niets)
Outlet Center Metzingen is ook in de buurt van Stuttgart. Ik kijk liever op weg naar Nederland in het outletcenter in Zweibrücken.
Als je van architectuur houdt ga je even naar de Novartis Campus en de Roche tower (Herzog en de Meuron) kijken
Voor design kun je naar het Vitra museum in Weil am Rhein.
Parkeren in de stad kun je tijdens de beurs vergeten, tenzij je van te voren ergens reserveert en het is bovendien duur.
Een dagkaart voor het OV in Bazel kost 9.90 CHF PP.
Als je niet in Bazel overnacht, is misschien een dagkaart voor de drie landen handiger. http://www.triregio.info/tickets/tageskarte/tickettriregio/
(even kijken naar het verschil tussen gewoon en mini) € 10.50 of € 22 PP
Zwitserland is duur! Een kop koffie in een gewoon café kost minstens 5 CHF, een biertje ook. Als je geen zin hebt om voor het matige eten in de beursrestaurants een vermogen uit te geven, ga je even naar buiten (even vragen hoe het geregeld is dat je later weer naar binnen kan) en loop je de Clarastrasse in.
De Coop is vlakbij en daar kun je matige snacks krijgen maar ze kosten minder en er zijn diverse andere mogelijkheden in die straat. De kroeg op de hoek tegenover het hoofdgebouw (zum alten Warteck) vind ik persoonlijk niks.
Let op: als je met de auto via de Autobahn Zwitserland binnenrijdt MOET je bij de grens een vignet (CHF 45) kopen.
Als je verder niet naar Zwitserland gaat in 2017 kun je dat vermijden door de laatste afslag (St. Louis/Weil am Rhein) te nemen en binnen door te gaan. Wel oppassen dat je dan niet op Zwitserse Autobahnen rijdt! (de boete is CHF100!!
En bij de terugreis ook binnendoor weer terug. (is nauwelijks een omweg)
En dan kun je in Bazel in de Rijn zwemmen, of als dat je te koud is neem een pontje heen en weer (er zijn er vier) http://www.faehri.ch/index.php
Toen ik Art Basel bezocht waren ook alle hotels vol. Ik heb toen overnacht in Mulhouse, net over de grens in Frankrijk (25 minuten van Basel met auto of trein, een directe verbinding). Was ook nog eens zeer goed te betalen.
Een ander vraagje. Ik wilde net tickets kopen maar je kan alleen betalen met creditcard etc en laat ik dat nu net niet hebben…
Kan je de tickets ook bij ingang kopen? Of bestaat er dan een kans dat je de toegang wordt geweigerd door drukte ofzo? Wil namelijk niet voor niets komen…
Ik begrijp wat ze schrijven zo, dat je gewoon tickets aan de kassa kunt kopen, maar dat ze aanraden ze online te nemen “om tijd te sparen”.
Het voordeel van een ticket aan de kassa is, dat je kunt proberen er ergens één te winnen of te krijgen.
Horlogeforum heeft er een paar jaar geleden één of twee verloot.
En enkele jaren geleden kon je mijnheer Biver een mailtje sturen en dan kreeg je je ticket gratis thuisgestuurd.
Gewoon vanaf begin april “Baselworld gratis eintritt” in google en wie weet heb je geluk.