De helft van de gebruikte hallen en hallenruimte in Basel.
Van de 1500 merken nog maar 600 op Baselworld 2018.
Dit alles om Baselworld ‘Zwitsers’ te gaan houden, again.
De helft van de gebruikte hallen en hallenruimte in Basel.
Van de 1500 merken nog maar 600 op Baselworld 2018.
Dit alles om Baselworld ‘Zwitsers’ te gaan houden, again.
Geen Seiko meer dus?
Gemiste kans voor veel mooie Duitse merken.
Het gaat er niet om het meer Zwitsers te maken.
Veel ondernemingen hebben gewoon genoeg van het systeem Baselworld en gaan ergens anders heen.
De meeste grote merken naar Genève. (https://sihh.org/) De bedrijven als Bergeon naar de nieuwe “beurs” in La Chaux de fonds. (https://www.arcinfo.ch/articles/regions/montagnes/decus-de-baselworld-reunis-a-la-chaux-de-fonds-740869) Andere merken en exposanten zijn wel in Bazel maar op goedkopere locaties.
Baselworld is gewoon in de typische Zwitserse fout van succesvolle ondernemingen vervallen, namelijk te veel te willen en voor te schrijven en te weinig te bieden.
"Doch Kritiker sagen, die Krise der Messe sei auch hausgemacht: Laut der Basler Zeitung ärgern sich ehemalige Aussteller über zu hohe Standmieten, fehlende Kommunikation seitens der Messeleitung sowie über fehlende Wertschätzung. Der Chef der Bieler Luxusuhrenmarke Eberhard sagte gegenüber der Basler Zeitung: “Die Baselworld ist zu teuer. Die Einnahmen rechtfertigen die Ausgaben nicht mehr.”"
https://www.swissinfo.ch/ger/wirtschaft/baselworld-2018_nur-noch-halb-so-viele-aussteller-an-uhrenmesse/43665096
Baselworld is niet alleen horloges, maar ook juwelen. en dat ze kleiner worden, hebben ze aan zich zelf te danken door de prijzen exorbitant te verhogen. Mede daardoor is ook SIHH ontstaan, die steeds groter en belangrijker wordt.
Ergens heb ik het idee dat dit voorbeeld symptomatisch is voor de hele Zwitserse horlogeindustrie. De verkopen staan onder druk, er is meer concurrentie van Smart Watches en jongeren dragen minder horloges. Dus wat doe je dan: prijzen omhoog gooien, duurdere modellen uitbrengen, in mijn ogen klanten proberen te lokken met spiegeltjes en kraaltjes en nauwelijks echt innoveren. Als je gewoon je boerenverstand gebruikt dan weet je dat dit niet eeuwig houdbaar is.
Make Basel world great/swiss again
Baselworld first! Baselworld first! Baselworld first!
Dit dus
Het begint een beetje te stinken in Zwitserland, of is dit de kaas…
Gewoon slecht arrogant management van Baselworld; dan lopen bedrijven weg…