Op 30 augustus begin ik bij de Vakschool Schoonhoven met de cursus ’ uurwerkmaken horloges-basis ; daar gaan we klassikaal een eigen uurwerk opbouwen - in 20 wekelijkse avond-uren een zwitsers horloge met hand-opwinding, de ETA 6498 zelf maken.
Zijn er nog mede-cursisten die vertrekken vanuit de omstreken Leiderdorp, en als ja, kunnen we dan wellicht samen rijden ?
Wel leuk een forumlid te ontmoeten, ik ga ook
Maar vanuit omgeving Amsterdam, dus samenrijden is niet zo logisch ik ga over de A2.
Maar misschien is er iemand anders uit omgeving Amsterdam?
Heb deze cursus ook gedaan maar nog in Amsterdam. Helaas slecht bevallen,vanwege een merkbaar conflict tussen Machiel Kalf en Schoonhoven erg afgeraffeld voor veel geld,toch ruim 1000 euro, jammer.
Ik wilde deze cursus ook gaan doen, maar ben afgehaakt.
De reden. Mijn oom is uurwerkmaker en komt binnenkort weekje naar nederland (hamburg) en we gaan samen aan de slag.
Ik deed deze cursus ook ten tijde van dat conflict. Ik moet zeggen dat ik wel redelijk wat geleerd heb, maar het is zeker waar dat het conflict erg merkbaar was tijdens de cursus. Machiel was, volgens mij, behoorlijk gefrustreerd van de hele zaak want elke week was er wel weer een item. Wel jammer want Machiel is zeker een vakman!
@ Mark…leuk om je ook hier te zien/lezen @Michael, zeker iets opgestoken maar merkbaar minder aandacht voor deze naar mijn mening te dure cursus op die manier, werd zomaar ingekort, 2 of 3 lessen minder en geen horloge aan het eind
Ik ben inmiddels begonnen met deze cursus in Schoonhovoven. Er waren wat twijfels om eraan te beginnen o.a. door negatieve verhalen op dit forum. Gelukkig valt het erg mee, De leraren Gertjan en Gerard zijn zeer deskundig en hebben beiden jarenlang ervaring met zowel uurwerken als lesgeven.
Een kwart van de tijd is theorie dus er is veel tijd om te oefenen. Gisteravond was de vierde les. Ik heb inmiddels genoeg geleerd om in twee uur tijd geheel zelfstandig een volledig gedemonteerde ETA 6498 in elkaar te zetten en in een horlogekast te bouwen. Heel spannend om te beginnen met een hoopje onderdelen en opeens begint het uurwerk te lopen, dat was een mooi moment.
Wel een puntje van kritiek: de cursus is al behoorlijk prijzig en dan hoor je tijdens de eerste les dat er nog meer kosten bij komen voor stofjas nog ontbrekende gereedschappen en prijsverhoging horlogekit. Niet zo netjes, geef die informatie tijdig.
Nog 16 lessen te gaan, waarin we gaan smeren en afregelen. Hopelijk kan ik ook nog wat kennis over schoonmaken en het vinden van storingen opdoen.
Heb helaas dezelfde ervaring , toen nog in Amsterdam, kwam ook nog divers gereedschap bij wat niet vooraf op de lijst stond.
Toch weer ff 100 euro …want het was wel nodig. Heb ook een hamertje moeten aanschaffen wat nooit is gebruikt.
Helaas werd met de op-, en aanmerkingen, gemaild naar Schoonhoven, niets gedaan, er werd niet eens de moeite genomen om te reageren.
Met alle respect voor de kennis van de leraar(want die kennsi was er iig) maar enkele anderen op die cursus en ook ik heb de voorbereiding, begeleiding en aftersales van Schoonhoven niet als professioneel ervaren…maarja, ze hebben een monopoliepositie en dan luistert het allemaal niet zo nauw, cursisten genoeg.
vouwfietser Schreef:
Ik ben inmiddels begonnen met deze cursus in
Schoonhovoven. Er waren wat twijfels om eraan te
beginnen o.a. door negatieve verhalen op dit
forum. Gelukkig valt het erg mee, De leraren
Gertjan en Gerard zijn zeer deskundig en hebben
beiden jarenlang ervaring met zowel uurwerken als
lesgeven.
Een kwart van de tijd is theorie dus er is veel
tijd om te oefenen. Gisteravond was de vierde les.
Ik heb inmiddels genoeg geleerd om in twee uur
tijd geheel zelfstandig een volledig gedemonteerde
ETA 6498 in elkaar te zetten en in een horlogekast
te bouwen. Heel spannend om te beginnen met een
hoopje onderdelen en opeens begint het uurwerk te
lopen, dat was een mooi moment.
Wel een puntje van kritiek: de cursus is al
behoorlijk prijzig en dan hoor je tijdens de
eerste les dat er nog meer kosten bij komen voor
stofjas nog ontbrekende gereedschappen en
prijsverhoging horlogekit. Niet zo netjes, geef
die informatie tijdig.
Nog 16 lessen te gaan, waarin we gaan smeren en
afregelen. Hopelijk kan ik ook nog wat kennis over
schoonmaken en het vinden van storingen opdoen.