Basis Sport projectjes

Ik had van Domega twee Basis horloges gehad als project en vandaag lagen ze in de bus.
Dit zijn erg goedkope penanker horloges en menigeen zal er zijn neus voor ophalen, maar ik vind ze mooi om te zien en om een penankertje goed te laten lopen is elke keer weer een hele uitdaging.
Een Omega horloge monteren kan iedereen, maar dit is een hele andere taak van sport.
Enfin, na het avondeten toch maar eens begonnen met één van de twee. Op het oog zijn de twee uurwerken bijna identiek, maar we hebben toch te maken met twee merken. In de ene zit een Brac 42 uurwerk terwijl de andere een Baumgartner 640 heeft. Hoewel ze veel op elkaar lijken past het niet op elkaar, dus van 2 uurwerken 1 maken is niet mogelijk.

Na het eerste uurwerk te hebben gedemonteerd en de onderdelen in de schoonmaakmachine te hebben gedaan, begint niet gepriegel.

Het middelste tandwiel kan er niet uit, maar het loopt erg soepel dus zal het straks geen problemen opleveren.
Het blinkende tandwieltje is wel gedemonteerd geweest en met een beetje Molykote DX, draait het weer lekker

Het staand opwindrad en schuiftandwieltje zitten hier gemonteerd. Bij dit uurwerk kun je dit als een sub samenstelling eerst monteren met de opwindstift en dan op de grondplaat schroeven. Eigenlijk wel erg makkelijk.

Om te voorkomen dat de opwindstift er uit valt draai ik het uurwerk om en monteer eerst de tirette en tiretteveer. Eigenlijk is die tiretteveer een geniale constructie omdat één onderdeel zowel veer als hevel is.

Dan gaan we weer verder aan de uurwerk kant en plaatsen we de veerton en de tandwieltjes. Dit uurwerk heeft geen robijnen lagertjes. Alleen maar piepkleine geboorde gaatjes waarbij je erg goed moet kijken of de asjes goed zitten.

Na een zenuwslopend werkje zit dan eindelijk de bovenplatine er op en hier heb ik het penankertje ook al geplaatst. Soms gaat dat vrij snel, maar deze keer had het nogal wat voeten in de aarde. Maar goed, het is gelukt. De opwindraderen en clickspring zitten op zijn plaats en de veer is een paar slagen opgewonden. Dan moet je altijd even kijken of het ankertje goed heen en weer springt.

Dan kan de balans er weer in en…it’s alive.

Dit is een zgn stopwatch. Dat wil zeggen dat bij indrukken van een knop, het hele uurwerk stopt. En bij het indrukken van een andere knop start het uurwerk weer. Een poor mans chronograph. Het simpele mechaniek je is hier ook weer gemonteerd

Dan kan de wijzerplaat met de wijzers er weer op. Best een leuke wijzerplaat vind ik.

En in de kast. Deze kasten zijn gegoten van zamac en zijn vaak erg slecht. Soms zijn er gewoon stukken uit gerot.

.

Enfin, het uurwerk loopt weer en lijkt goed te lopen. Het horloge is uit 1950 dus hij hoeft er niet als nieuw uit te zien. Voor die tijd was dit een enorm groot horloge met zijn 38 mm zonder kroon gemeten.

Bedankt voor het kijken

33 likes

Goed beschreven en leuk om te lezen! Vooral tof dat het horloge weer werkt

1 like

Nummer 2 loopt overigens ook weer. Je bent toch zo een paar uurtjes verder, maar het houd je in ieder geval van de straat.

18 likes

Mooi verslag van gemaakt, leuk om te lezen!

Petje af, heel mooi gedaan. :ok_hand::+1:

Leuk verslag! Bedankt voor het delen. :smile: :+1:

Leuk projectje; dank voor het verslag. :+1:
Ik heb ook nog ergens een penankertje in de projectenbak liggen, maar ik vind toch nog telkens een ander horlogeproject belangrijker. Wie weet komt het er ooit nog van. :sweat_smile:

Knap dat je dat kunt! Met de foto’s en de heldere toelichting stimuleer je denk ik ook anderen om de mouwen op te stropen, mij in ieder geval wel…

Altijd weer een genot om deze verslagen te lezen :ok_hand:t4:

Wat ik mij afvraag, worden die penanker kalibers grotendeels machinaal in mekaar gezet?

Knap gedaan :+1:
Heb er ook wel eens aan gerommeld,maar dat valt inderdaad niet mee zo’n penankertje :sweat_smile:

Knap gedaan Scudo,
Ik voel me op geen enkele manier gestimuleerd om je prestatie te verbeteren, maar ik weet nu wel waar ik met een kapotte penanker terecht kan :+1:

:face_with_raised_eyebrow:

Erg leuk om eens te zien hoe zo’n penanker uurwerkje is opgebouwd. Heel mooi horloge trouwens

Knap gedaan. Bedankt voor het delen.

Mijn beste,

Heerlijk om te lezen, schitterend om te zien!!
Vakmanschap in zijn zuiverste vorm!!
Dank voor het delen. :+1:

Orologio Signaturis Temporis :wink:

Leuke projecten en leuk om te zien.
Zulke verhalen mogen meer gepost worden! :ok_hand::grinning:

Knap gedaan. :+1: Wat een gepriegel lijkt me dat. Ik heb al moeite met het vervangen van een condensator-accu in een Kinetic en dat is alleen maar drie schroefjes los en vast draaien.

Petje af! :man_pilot:

Mooi verslag, dank! Wat zit daar een enorme veerton in, geeft die een forse gangreserve?
En best aantrekkelijke horloges, ook door de maat!

Alles loopt gewoon war zwaarder. Ook de asjes zijn wat dikker dan in de meeste horloges. Alles is wat grover gemaakt.

Leuk horloge, wat ik mij afvraag. Die kast, is dat nog bij te werken zoals je metaal weer kras vrij kan maken en oppoetsen? Of is dat met dit geoxideerde zamac niet te doen?

Ben nieuw hier en je kan geen prive berichten sturen?

Reden voor mijn vraag. Een collega heeft een soort gelijk horloge liggen. Ik vind het een leuk model / wijzerplaat alleen is de kast gewoon heel erg geoxideerd. Te veel om te dragen vind ik. Dus ik hoop dar je het redelijk kan bewerken?