Basiscursus horlogemaken in Schoonhoven

Beste forumleden (en andere lezers),

Sinds enige tijd ben ik, Mark, lid van dit forum. Met bewondering kijk ik naar de mooie horloges en met nog meer bewondering kijk ik naar de kundige reparatie- en restauratieverslagen. Dit heeft ertoe geleid dat ik ook zelf horloges wil gaan repareren. Natuurlijk kan ik een of ander oud horloge openschroeven (dat zal ook wel gaan gebeuren), maar ik wil eigenlijk een cursus volgen.

Ik heb me daarom opgegeven voor de basiscursus horlogemaken in Schoonhoven. Dit is een avondcursus (dinsdag van 19.00 tot 22.15) van 20 bijeenkomsten die start in september. Het lijkt me erg leuk. De cursus gaat echter alleen door als er voldoende belangstelling is. Het leek me daarom goed om hier een oproep te doen aan alle belangstellenden om zich in te schrijven. Natuurlijk is het ook eigen belang, maar wellicht dat ik door deze oproep belangstelling bij een aantal van jullie kan wekken.

Zie voor meer informatie:
www.vakschoolschoonhoven.nl/pdf/leaflet_uurwerkmaken_horloges_basis.pdf

Hopelijk zie ik jullie daar!

Groet,

Mark

Hallo Mark,

Ook ik heb mij net aangemeld voor dit forum. Nog niet zo lang horlogegek, maar wel gelijk fanatiek. Dat is een afwijking…

Toevallig dat ik je oproep zag. Ik heb net deze week ook min of meer besloten deze cursus in Schoonhoven te gaan doen. Lijkt me erg leuk. Ook leuk om al “iemand” te kennen. Dus: je oproep heeft al iets opgeleverd. Ik ga deze week contact met de school opnemen.

Ik zal eerdaags wat foto’s op het forum zetten van mijn verzameling. Ik vind vooral Russische horloges leuk. Soms mooi door lelijkheid, maar altijd werkend.

Groet, Frank

Ik zou er graag aan deelnemen, ware het niet dat ik ervoor het halve land moet doorkruisen waardoor het toch wel een lastige aangelegenheid wordt.

Ik heb hier al vaak over nagedacht, maar die bijna 1500 Euro houdt me toch iedere keer tegen. Op basis van hetgeen wat in de pdf beschreven is blijf ik twijfelen.

Ja, het is een hoop geld. Maar het cursusgeld bedraagt EUR 1089, de rest is gereedschap en kan daarna ook nog gebruikt worden. Ik ga ervan uit dat die investering in gereedschap toch gedaan moet worden.

Als je het per cursusuur bekijkt, is het ca. EUR 18. Dan valt het wel mee. Bovendien zijn er niet echt alternatieven. Ik heb met Schoonhoven gebeld en werd wel enthousiast. Daarom ga ik de gok maar wagen.

Groet,

Mark

Hoi Frank,

Leuk om te horen dat er nog een deelnemer hier bij het forum zit! Hopelijk gaat het allemaal door.

Ik ben zelf nog niet echte verzamelaar, maar ben wel van plan iets te gaan opbouwen. Ook ik ben er nog niet zolang mee bezig, maar boeit me wel.

Groet,

Mark

Is er iemand op het forum die de cursus in Schoonhoven gedaan heeft of er op een andere manier ervaring mee heeft? Alternatieven?

Frank

Niet de cursus, heb er wel les gehad.
Enig idee wie de cursus geeft?
Als het Jaap de Koning is zou ik het blindelings doen.

Dank je!

Ik zal van de week wel eens aan hem vragen hoe hij over de cursus denkt en of hij weet wie hem geeft.

Da’s redelijk dichtbij, ik ga er eens serieus over nadenken… 20 weken is wel veel maar het zou wel leuk zijn zelf ook eens wat te kunnen.

tja, ik zit nog even te dubben over

a. de kosten. ik kan voor dat geld een mooie klok kopen. ik moet nog even zoeken hoe ik die kosten als goodwill op mijn persoonlijke balans kan zetten.

b. de tijd: en dan vooral de reistijd. ik kom uit Helmond, en dan om 19.00 in Schoonhoven zijn is rampzalig…A2 zucht… oh, en dan nog terug ook nog (zal wel wat sneller gaan…)

maar lekker klungelen met een paar getikte horlogeforummers lijkt me wel leuk!

ik laat het nog weten.

Stony,

Als het nu nog 1976 of eerder was geweest, hadden we kunnen poolen. Ben ook een ex-kattenmepper…:)-D

Groet, Frank

Werd eerst (ook) via Zadkine in Amsterdam (Sloterdijk, bij het ROC) gegeven. Docent was Machiel Kalf. Was een hele goede cursus (beter dan in Schoonhoven naar ik heb begrepen). N.m.m. slechte zet van de organisatie om alles over te hevelen naar Schoonhoven, alleen al omdat Schoonhoven voor velen uit de doelgroep slechter bereikbaar is.

He Jaap de Koning erover gesproken.
Basis cursus is van goede kwaliteit, maar is basis.
Wil je meer leren dan zou je bijvoorbeeld ook 1 jaar van de deeltijd opleiding kunnen doen, dan haal je veel meer horloges uit elkaar.
Wie de cursus gaat geven is nog niet bekend.

Eveline,

Late reactie: bedankt voor je navraag bij Jaap de Koning!

Frank