Basiscursus uurwerktechniek verslag

Al jaren liep ik met de gedachte rondom eens een basis cursus te gaan doen, zodat ik ook zelf eens wat zou kunnen repareren aan een horloge. Had al vele malen op Youtube naar filmpjes gekeken waar gasten in een vloek en een zucht een uurwerk uit elkaar haalden, schoon maakten en weer in elkaar zetten. Dat alles vaak zonder moeite. Dat wil ik ook dacht ik.

Op zoek naar een cursus kwam ik langs een aantal aanbieders. Helaas vaak alleen in de avonden of te ver weg, dat was lastig. Ook is de prijs van zo’n cursus in de loop der jaren flink gestegen, waardoor ik het steeds langer ging uitstellen. Todat Hans Beelaerts van @BelleHeure een oproep plaatste dat hij een basiscursus ging starten voor op de zaterdagochtend en voor een redelijke prijs, dat kwam mij dus veel beter uit.

Ingeschreven en gelukkig was er nog een plekje voor me vrij. Op naar Zeist!

Hans heeft tegenwoordig zijn bedrijf gevestigd op een bedrijvenpark in Zeist en daar kun je gemakkelijk komen vanaf de A12 en voor de deur parkeren.

Aangezien techniek mij wel boeit vond ik het prachtig om te zien wat er allemaal in zijn atelier staat aan apparatuur en dergelijke.

Hij heeft een apart cursus lokaal ingericht voor het geven van zijn lessen.

Voordat de cusus begon was het mogelijk om alle benodigde gereedschappen aan te schaffen en ook (niet verplicht, tenzij je het na afloop van de cursus mee naar huis wilt nemen) het uurwerk waaraan gewerkt wordt, de Unitas ETA 6497-1.

Dat Hans een ervaren horlogemaker en leraar is, was goed te merken aan de manier hoe hij op papier alles goed kan tekenen en uitleggen. Zelf vond ik dat een erg prettige manier van leren, beter dan uit een boek met plaatjes.

Niet alleen uitleg gekregen over dit specifieke uurwerk, maar de cursus is heel breed opgezet zodat je het toe kunt passen op veel andere uurwerken. Alles wordt ook uitgelegd met het waarom iets op een bepaalde manier gedaan moet worden. Veel informatie gekregen over het gebruik van gereedschappen (en de verschrikkelijke hoge prijzen die daar bij horen), olieën, meetapparatuur, etc.

Na 6 weken moet je dan als cursist het horloge helemaal uit- en in elkaar hebben gezet, inclusief schoonmaken, olieën en alles wat erbij komt kijken. Helaas moest ik een paar keer op tijd weg en heb ik teveel gekletst met de andere cursisten (ook actief hier op het forum) anders was dit bij mij ook wel gelukt.

Mijn conclusie is dat ik het erg heel leuk vind om te doen. Door de grote concentratie die je erbij nodig hebt om niets te slopen, kwijt te raken en in de juiste volgorde te werken, merk ik dat ik er erg relaxed van wordt. Mijn hoofd leegmaken op deze manier is lekker. Daarom de knoop maar gelijk door gehakt en een werkbank besteld. Groot leerpunt voor mij is dat ik nog veel gevoel moet krijgen hoeveel kracht ik ergens op uit kan oefenen. Ook moet ik nog veel oefenen voor het juiste pincet gevoel. Proberen een deksteen met je pincet om te draaien in je hand zonder dat hij wegspringt is nog een grote uitdaging voor me, maar het gaat steeds beter. Nu is het wachten totdat de werkbank er is en ik alles heb ingericht om serieus te starten met de hobby.

121 likes

Leuk verslag met duidelijke foto`s, bedankt daarvoor. :hugs:

Mijn beste,

Zien, bewogen worden, in beweging komen!!

Een helder verslag van een interessante en vooral ook praktische cursus.
Leuk dat je de horloge hobby een nieuwe impuls kan geven.
Dank voor het delen.:watch:

Vrede en alle goeds,
Coenraad.

Orologio Signaturis Temporis :wink:

2 likes

Zeer cool man :+1:

Leuk verslag en succes met de ontwikkeling tot
een echte “horlogemaker” :+1:

ik denk dat je er plezier aan gaat beleven :ok_hand:

Wat gaaf! Inspirerend en interessant! Dank voor het delen. :ok_hand:

Leuk verhaal!
Succes met je verdere groei.

Heel mooi.
En succes natuurlijk met de opleiding

Fijn om te lezen.

Gaaf, man! Bedankt voor het delen en veel plezier met dit nieuwe aspect van de hobby!

Mooi verslag, succes verder!

Ik hoop dat alles snel binnen komt.
In je verslag lees ik je passie voor deze hobby, heel leuk om te lezen.

Bijzonder. Ik ben zelfs een beetje jaloers op je. Heel veel succes, en vooral heel veel plezier met deze nieuwe vaardigheid.

Lijkt me heel interessant om zo’n cursus een keer bij te wonen. Ik weet alleen niet of het echt iets voor mij is. Ik ben een keer aan zo’n bouwpakket-autootje begonnen en raakte zo gefrustreerd over dat gepriegel met die kleine onderdelen :cold_sweat:

Ik ben blij dat er mensen zijn die hier goed in zijn en het geduld wel kunnen opbrengen. Daardoor kan ik van horloges genieten.

Dank voor het delen van het verslag!

Leuk verslag. Bedankt voor het delen. Lijkt me ook leuk om ooit zoiets ook te volgen.

Erg leuke manier van de andere kant van de hobby eens te leren kennen zo. Tof dat je daar ook een’echte’ Zwitserse ETA hebt om aan te werken. Dat is toch leuker dan een Chinees.

Heel herkenbaar.

Succes met het verdere leerproces en de bijkomende nieuwe hobby; tools kopen :laughing::sweat_smile:

Wat is daar leuker toffer aan?

Leuk! Ik wist niet van deze cursus. Ruim twee weken geleden heb ik de Vinwatclinic gedaan (twee dagdelen, gegeven door drie enthousiaste forummedewerkers) en ik vond dat erg leuk. Sinsdien oefen ik veel. Diezelfde gemoedstoestand door het zo geconcentreerd bezig zijn, ervaar ik ook: er bestaat even helemaal niks meer behalve dat ene schroefje)
Gereedschap kopen kan best een verslaving worden, inderdaad. Er is zoveel te koop dat het werk weer wat gemakkelijker zou maken…
Succes met je verdere stappen.

1 like

Wat ontzettend leuk en inspirerend! Dat zou ik ook wel eens willen doen. Geweldig om te lezen!

1 like