Basiskennis

Beste Forumleden,

Ik ben nieuw op dit forum, al een aantal weken struin ik het forum af opzoek naar informatie en foto’s van horloges (dit zonder lid te zijn).
Nu heb ik besloten mij te registreren, een topic te starten en verder te verdiepen in de wereld van horloges.

Ik wil graag de basiskennis opdoen.

-Denk hierbij aan de vaktermen die gebruikt worden.

-Waar naar te kijken bij het kopen van een (2dehands) Horloges.
-Welke beschadigingen hebben invloed op de prijs.

-Wat zijn de “do’s and dont’s” wanneer je een Horloge in bezit heb.

Ook zou ik graag willen weten of er bijv. boeken te koop waar de basis informatie in te vinden is.

Als hier al topic(s) over zijn dan hoor ik het graag.
Zelf heb ik al gezocht op zoektermen als basis, vaktermen etc. helaas zonder resultaat.

Over mijzelf; op dit moment bezit ik nog geen (luxe)horloge maar ben wel van plan deze in de toekomst aan te schaffen (verzamelen).

De merken waar ik geïnteresseerd in ben zijn voornamelijk; Rolex en Breitling.
Maar sta er ook zeker voor open om andere merken te bekijken.
Ik hou van stoere horloges met “body”.

Alvast bedankt voor de moeite mij hierin te helpen!

10 likes

Van harte welkom hier.
Wat betreft je vragen zou ik gewoon veel lezen hier, na enige tijd kun je ze dan zelf beantwoorden.

2 likes

Welkom

1 like

Welkom…:+1:

1 like

Welkom :smiley:

1 like

Welkom :+1:

1 like

Welkom Wesley.
Zoals @pulsar96 reeds heeft gezegd, lekker veel lezen op dit mooie forum, vol informatie en inspiratie!
Loop ook eens (als het allemaal weer verantwoord kan) een juwelier binnen, pas daar eens het één en ander, stel vragen, laat de beste man/vrouw vertellen en luister goed.
Dan komt die basiskennis vanzelf wel.

N.B. ik zeg overigens niet dat je ook (direct) wat moet kopen bij zo’n juwelier. Geef aan dat jij aan het oriënteren bent. Kijk zelf even wat jou aanspreekt en vraag dat even van dichtbij te mogen zien. Na het passen en informatie inwinnen, aangeven dat je het zal laten bezinken en na gaat denken. En doe dat bij verschillende zaken, met verschillend assortiment.
Gaat helemaal goed komen dan!

1 like

Mijn beste,

Van harte welkom binnen de gelederen van deze enthousiaste club van tijd-kunstenaars!!

Orologio Signaturis Temporis :wink:

1 like

Welkom en veel plezier op het HF! :+1:t2:

Het onderstaande boek moet je in ieder geval hebben!

A Man And His Watch
https://www.bol.com/nl/p/a-man-and-his-watch/9200000073194393/?bltgh=jIjS65E6v-ijmG2gBfdKvg.1_4.5.ProductTitle

1 like

Hoi Dave,

Bedankt! veel lezen gaat zeker goedkomen.

Ik ga ook zeker een juwelier binnenstappen indien dit in de toekomst weer verantwoord is.
Is het niet zo dat net als bij een autodealer, dat ondanks dat je aangeeft je alleen te oriënteren, de verkoper je tot een koop probeert aan te zetten (soms tot vervelens aan toe) ?
Het is appels met peren vergelijken :slight_smile: maar wat is jouw ervaring hiermee?

Welkom. Wat betreft het opdoen van kennis en inzichten: lekker hier grasduinen, je breed orienteren, rond kuieren in het groene deel van dit forum, filmpjes bekijken, buitenlandse fora bezoeken, kortom, alle dingen die je zelf al wist en zeker ook gaat doen! Nogmaals: welkom.

1 like

Dit is wat ik op het moment doe. Eigenlijk leer je het super snel, als ik terug denk aan mijn gedachtes van een maand geleden dan heb ik al van ‘hoe stom kon je zijn’ !

2 likes

1 like

Welkom.

1 like

Welkom.

Moet je wel een juwelier treffen met echt verstand van horloges, veel succes daarmee.

1 like

Welkom!!

1 like

welkom-home

1 like

Welkom! :ok_hand:

Als je iets over horlogetechniek wil weten, kan ik je de (gratis) ‘Watch Essentials App’ van de FHH Academy van harte aanbevelen.

Kun je hier downloaden:

Veel plezier.

3 likes

Welkom op het forum.
Lekker mee lezen en gewoon vragen als er weer iets staat. Of een afkorting waarvan je denkt ???
Google is ook je vriend.

En als je iets wil kopen.
Kijk dan eerst eens hier bij het blauwe verkoop gedeelte. De meeste hebben ook wel een aantal reviews.

Have fun

1 like