Batavier en Imperial Watch?

Goededag,

Ik heb onlangs twee zakhorloges in mijn bezit gekregen. 1 heeft als aanduiding / merk op de wijzerplaat Batavier en de ander de aanduiding Imperial Watch.

Afgezien van een paar makerstekens(?) KF staat er in de kast van de Batavier een volgnummer 416197 en een ingekraste datum van 1916.

Ook bij de Imperial Watch staat niet veel meer informatie. Een nummer: 917162, wat makersmerken en een reeks aan (nep?) onderscheidingstekens en een franse tekst over het soort uurwerk op de binnenenste deksel.

Ondanks uitgebreid zoekacties op het internet ben ik weinig tegen gekomen dat mij meer inzicht geeft in deze horloges. Vooral over de Batavier heb ik niets gevonden.

Is er iemand die mij iets meer kan vetrellen over deze horloges? Maker, datering, etc.

Alvast bedankt

Marcel van Vlaanderen

Hallo Marcel,
zonder fotootjes is het heel erg moeilijk cq onmogelijk om ook maar iets zinnigs te zeggen over zulke horloges; markeringen op en in de kast zijn over het algemeen nietszeggend.
Goede foto’s (mn van het uurwerk) zou wellicht al wat duidelijkheid brengen, over de fabrikant van het uurwerk en 't kaliber, en hiermee eventueel een globaal bouwjaar: misschien staat er een fabrieksstempel onder de balans?
Als er helemaal geen aanduidingen van de maker in het uurwerk staan (en het uurwerk heeft geen specifieke kenmerken) dan moet je voor een identificatie meestal onder de wijzerplaat kijken: de vorm van de tirette/bascule (“heveltjes” bij de kroonzijde) is terug te zoeken in kaliber-boeken

Van de onbekendere merknamen (zoals deze) is het vrijwel onmogelijk om iets van de geschiedenis te achterhalen.
Groet,
Paul

Hallo Paul,

In ieder geval alvast bedankt voor de snelle info. Ik weet nu dat het inderdaad niet zo vreemd is dat ik niets gevonden heb.

Helaas is mijn digitale camera kapot, dus todat ik een nieuwe heb kan ik nog geen foto’s plaatsen. De uurwerken hebben verder, zover ik nu kan zien, geen speciale markeringen. Om nu het uurwerk uit de kast te gaan schroeven lijkt mij, gezien het (huidig) gebrek aan kennis over hoe alles in elkaar zit, niet z’n goed idee.

Totdat ik dus meer info kan geven zal ik tevreden moeten zijn met het feit dat ze er leuk uitzien… :slight_smile:

Groeten
Marcel