Batterij breitling b-1

Goedeavond,

Ik heb een korte gerichte vraag: kan de batterij voor het genoemde horloge zonder problemen (voor het uurwerk;zonder dat er bij latere terugplaatsing problemen met instellingen ed) worden verwijderd op het moment dat het horloge voor langere tijd niet meer wordt gedragen?

Alvast bedankt voor de antwoorden

Dat is iets voor een van onze zuiderburen, MARC B1

Hallo Netherland - here Belgium with the points ! :smiley:

Je kan de batterij zonder problemen verwijderen imho, maar wanneer je ze terugplaatst moet er wel het een en ander gereset worden.

De batterij van mijn B1 vervang ik nooit zelf - daarvoor is hij me te dierbaar - ik ga daarvoor naar mijn Belgische meester-horlogemaker-goudsmid. En zelfs hij moet 2x nadenken over het resetten.

Ik denk dat mijn batterij een dikke twee jaar is meegegaan, en ik ben het al vergeten wat er allemaal moest gereset worden.
Zal het volgende keer eens noteren.

Nu het is allemaal doenbaar, en je zal zeker niets beschadigen, maar persoonlijk zou ik het toch niet uitvoeren hoor…

Wat kost nou een batterijtje ?

Als je het toch wil verwijderen en zelf terugplaatsen, zou ik Ron van Watchuseek eens contacteren; dat is een wandelende Breitling-encyclopedie.

Marc bedankt voor het snelle antwoord,(tu)

De reden van mijn vraag was dat ik dacht hiermee een eventuele batterijlekkage (en alle gevolgen die dit met zich mee brengt) te voorkomen.

Ik heb de achterkant probleemloos geopend, stofkapje eraf kunnen halen. De batterij dient er alleen nog maar uit worden gewipt.

Ik zal er eens goed over nadenken…

Batterijen gaan sneller lekken als je er telkens in en uit doet. Je kunt bij je B1 in ieder geval het display uitzetten en de kroon uittrekken. Dat scheelt al iets voor de batterij.

Ik heb de achterkant probleemloos geopend, stofkapje eraf kunnen halen

Zo…die is in iedergeval niet meer waterdicht.

Een B1 is toch al geen duikhorloge :wink:

Ik denk dat je een horloge best rustig laat lopen.
Als je hem weinig draagt, leg er dan een kaartje bij van wanneer de laatste batterijwissel was.
En als je hem dan minstens 1X/ maand bewondert, zie je wel wanneer hij stilstaat.
Op 1 maand gaat een goede batterij niet lekken hoor :wink:

Als ik mijn B1 of eender welke andere ana-digi weg leg, zet ik wel altijd de display op “zwart”. ( schijnt beter te zijn om de slijtage van het display te remmen )

Op Breitlingsource heb ik toendertijd (toen ik een B1 had) regelmatig verhalen gelezen van verkeerd verlopen batterijwissels. Ik zou ff goed research doen voor je eraan begint, je zal niet de eerste zijn die een B1 verklooit.

Succes!

FWIW: Heb ooit ergens gelezen dat kwartshorloges niet al te lang zonder batterij mogen blijven. Verklaring zou zijn dat het kristal dan zijn in de fabriek veroorzaakte kunstmatige “veroudering” (nodig voor nauwkeurigheid) verliest. Als dan na een lange periode opnieuw een batterijtje geplaatst wordt loop je het risico dat het horloge niet meer op tijd loopt.

Geen idee of elk kwartsuurwerk dan nog gereguleerd kan worden…

Ik zou zeggen: informeer je goed alvorens je de stap zet.

GBW