Batterij(en) vervangen ixxxi horloge

Een van de leukste topics van het afgelopen jaar (tu)

Ik ben het met Morse eens overigens (voor wat het waard is), je zou met de speling die in de ene plaat/uurwerk zit het drukknopje in het andere uurwerk moeten kunnen indrukken om de kroonstift los te maken.

Gelukt!:)-D

Het is alsof je een Boeing 747 met ogen dicht laat landen met behulp van aanwijzingen van de verkeerstoren, in dit geval Morse.
Ik had een dikke naald aan het uiteinde verhit en 4 mm haaks omgebogen waardoor ik goed onder de wijzerplaat kon komen. Om de kroonstift er af te halen had ik de uiteinden van een pincet omgebogen in de vorm van een tekentang, welke keurig achter de kroon klemde.
Daarna volgens de beschrijving div. keren geprobeerd.

Maar helaas lukte het niet omdat ik eerst de kroon had uitgetrokken waardoor er met de naald niets meer in te drukken viel. Na uitvoerige bestudering met de loep zag ik dat de kroon juist ingedrukt moest blijven. Ook is een gegraveerd pijltje goed te zien die wijst naar het gaatje waarin de naald gedrukt moet worden.
Kroonstift ging er soepel uit en de wijzerplaat lag vrij. En hieronder kon ik de batterijtjes verwijderen en vervangen. Er hoefde slechts één kroonstift verwijderd te worden.
Alles weer in elkaar gezet en het/de horloge(s) lopen weer.
Zoals ik al eerder aangaf is dit een leuk maar eenvoudig horloge, in vergelijking met hetgeen ik aan bijzondere mooie (dure) exemplaren op dit forum voorbij heb zien komen.
Zelf heb ik niet zoveel andere horloges om deze hieronder te rangschikken, maar vind dit forum een geweldig podium om ervaringen uit te wisselen. In dit geval om mijn horloge weer lopend te krijgen.

Ik bedank Morse, en iedereen die gereageerd heeft.

Met vriendelijke groet,

Charles

Mooi dat het gelukt is, blijft toch een horloge (of blijven leuke horloges) :slight_smile:

Hoi Charles,

Het doet me plezier dat het gelukt is ! (tu)

Met Vriendelijke Groeten,

Morse.