Batterij(en) vervangen ixxxi horloge

Hallo,

Ben voor de 1e keer op een forum, en hoop maar dat dit goed gaat.
Mijn probleem. Heb enige jaren geleden heeft mijn vrouw een dubbelzijdige ixxxi herenhorloge gewonnen. De ene kant is zwart en de anderkant is zilverkleurig. Maar nu…zijn de batterijtjes leeg (ik vermoed dat er twee in zitten). Hoe kan ik deze vervangen?
Door ixxxi wordt gezegd dat ik het horloge maar moet opsturen naar een reparatieafd. in Elst. Maar dat vind ik overdreven. Dat moet toch eenvoudiger kunnen.
Overigens heeft niemand eerder zo’n horloge gezien. Mijn hoop is op dit forum gevestigd.
Alvast bedankt voor de evt. reacties.

Gr.
Charles

Een foto zou helpen :wink:

Hoi Marc,

Bedankt voor je supersnelle reactie. Heb intussen 3 foto’s gemaakt, maar hoe krijg ik deze in dit bercht meegezonden?
Zie geen tekst met evt. bijlage staan.

Gr.

Kijk eens :slight_smile:

Info: Hoe plaatsen we foto’s
http://www.horlogeforum.nl/read.php?4,8340

Hallo,

Hier wil ik 3 foto’s plaatsen.

Het formaat is wel fors, maar uiteindelijk gelukt.
Kunnen jullie hier iets mee?
Alvast bedankt.
Gr.
Charles

Die ziet er nog zo netjes uit, daar zou ik geen risico mee nemen.
Want ik zie ook niet hoe íe open moet.

Klopt ook wel, is nooit gedragen.
Als je het glas verwijdert, blijft de wijzerplaat ‘ergens’ bij het knopje vastzitten. En hier past natuurlijk geen geweld.

Dus, opsturen of naar een fatsoenlijke horlogemaker.

Maar zelfs fatsoenlijke horlogemakers durfden dit niet aan die ik bezocht had.
Blijkt toch een uniek exemplaar te zijn.

Ik dacht ook al dat alles via het glas moest gebeuren.
Je kan het glas dus verwijderen ? Dan zou er normaal gezien toch ergens een puntje moeten zijn waar je op moet drukken ten einde de kroon los te maken en dan kan het werkje er uit.

Of, maar dat zo dan echt ver gezocht moeten zijn: wijzers eraf, wijzerplaat eraf en dan heb je misschien toegang tot het batterij-compartiment, OF kan je aan het drukknopje om het werk er uit te halen ?

Ik zie (pun intended ;-)) 't ook even niet. Wel raar dat je voor een horloge dat niet meer dan pakweg 150 euro zou mogen kosten, een misschien wel een derde tot de helft daarvan kostende officiele batterij-wissel nodig zou hebben.

Dat glas zelf haal je er zo met geen mogelijkheid uit, tenzij de glasrand meekomt. Ik had laatst een rattrapante Chronoswiss waarvan de eigenaar, ook een horlogemaker, ook het glas niet af kreeg. Er lag een wijzer af, dus het moest toch echt - en achterlangs ging het uurwerk er niet uit. Hier leek (en bleek)echter de glasrand geschroefd te zijn; even in de Horotec met een rubber open-draai inzetstuk - klaar. Wijzer er op getikt, stof-check, terugdraaien - blije eigenaar. Wellicht is de glasrand hier ook geschroefd.

De metalen ring is incl. glas en makkelijk te verwijderen en niet geschroefd.
Zal het drukknopje eens goed ‘bestuderen’. Misschien is e.e.a. duidelijker onder de loep te zien.
Tussen het binnenwerk en de wijzerplaat zit 1,5 mm waartussen ik het batterijtje kan zien liggen.

De prijs van 150 euro klopt aardig. De kosten om telkens de batterij(en) te vervangen lopen dan flink op als je dit uit handen geeft.

Ga weer even verder stoeien.

Als ik het goed begrijp zit dat uurwerkje tussen twee wijzerplaten ‘gesandwiched’.
Dan zal toch echt 1 van die platen eraf moeten. Wijzers afnemen, schroefjes van de wijzerplaatkleming losdraaien, plaat eraf nemen.

Daar begint het inderdaad op te lijken. Is geen handige manier om een simpel batterijtje te vervangen.
Het is wel geen duur horloge maar blijft wel grappig, maar lopend is leuker.
Ik zal opnieuw een aantal andere horlogemakers gaan bezoeken.
Tot zover wil ik iedereen bedanken voor het meedenken en hopelijk komt het eureka alsnog.
Gr.

Allereerst welkom op dit forum…

Het merk is me volledig onbekend, maar aangezien er geen “onderkant” aan het werkje is zou ik eerder denken aan een zgn. ‘Tige Brisée’ systeem. (Engels “Split Stem”, evt. Nederlandse vertaling: “tweedelige opwind stift”).

Werd (en wordt nog steeds) toegepast bij horloges waarbij de bodem deel uitmaakt van de kast en het werkje dus enkel langs de bovenkant verwijderd kan worden…

Zo’n opwindstift bestaat uit twee delen en ziet er o.a. zo uit (er zijn meerdere systemen, sommige kunnen recht uiteen gehaald worden, anderen moet je onder een bepaalde hoek draaien vooraleer ze scheiden):

of…

Eens de kroon en het externe deel van de stift verwijderd kan je dan het werkje uit de kast halen.

De eigenlijke “tige” of "opwindstift wordt dan uit het werkje gehaald door een drukpunt of een vijsje.

Om het terug te plaatsen moet men gewoon de uiteinden van beide stift-onderdelen in elkaars verlengde positioneren en beide delen in elkaar schuiven …

Als je het werkje zo’n millimeter uit de kast kan lichten, dan is het misschien mogelijk om te zien of dit het systeem is dat in jouw horloge toegepast wordt…
Als het inderdaad zo’n 'tige brisée" is, dan kan je wat (gedoseerde) kracht uitoefenen op de kroon en komt ie er zo uit…

De kans is dan ook groot dat de batterij langs de zijkant van het werkje veranderd kan worden…

MAAR: als je twijfelt, nooit kracht uitoefenen op de kroon. Gewoon het horloge terugsturen naar de invoerder…

Met Vriendelijke Groeten,

Morse.

Hallo Morse,

Dank voor je bericht. Na jouw uitleg ben ik verder gaan kijken en zoals je op de foto’s kunt zien heb ik voorzichtig de wijzerplaat geopend. Verder ging absoluut niet.
Je ziet duidelijk de schroefknop zitten. De verlengde stift is niet te zien.

Hetgeen jou ongetwijfeld zal aanspreken, is dat ik met de loep (en vergrote foto’s) de naam Japan, Miyota Co en de code 1L32 kon lezen.
Even gegoogled (naar ik aanneem wist jij als kenner natuurlijk allang) dat dit de fabrikant van Citizen is. Want zelfs de code 1L32 komt voor in de informatielijst van Citizen.
Vóór ik allerlei krachten op de kroon ga uitoefenen, heb jij met deze wetenschap misschien een wijze oplossing.
Ik ben zeer benieuwd of we er toch nog eens uitkomen.

Met vriendelijk groet,
Charles

Hier plaats ik 3 foto’s.

OK, dit is dus duidelijk GEEN gedeelde stift, dus absoluut géén kracht uitoefenen op de kroon !!.

Als ik zie hoe vér je één van beide werkjes schuin kan houden, dan kan je eigenlijk perfect aan het drukknopje om de kroon + opwind-stift van het TEGENOVERLIGGENDE werkje te verwijderen. Eens er één werkje uit is, heb je de handen vrij op beide werkjes …

Overigens had ik eerst niet gezien dat het horloge twee kroontjes had, dus het zijn gewoon twee losse werkjes ?

Voor een 1L32 werkje:

Op onderstaande werktekening zie je op welke plaats je moet drukken om de stift te verwijderen (“hole for stem removal”).

http://www.citizen.co.jp/miyota_mvt/download/pdf/draw_1L22_1L32.pdf
(1L32 staat op pag. 3/8 )…

Als je dit nog nooit gedaan hebt: met een superfijne horlogeschroevendraaier (of een naald als je geen schroevendraaier hebt) ZACHTJES in het puntje drukken (ongeveer 0,5 mm diep)… tegelijkertijd héél zachtjes aan de kroon trekken.

Die zou er bij ingedrukt lipje zonder weerstand moeten uitkomen, aangezien dat werkje in jouw horloge nog perfect parallel met de kast zit (dus drukken op het werkje dat NIET schuin zit !) .

Nogmaals: NOOIT kracht uitoefenen op een horlogewerkje …

Als de kroon er zo niet uitkomt moet je dit écht door een horlogemaker laten doen.

In elk geval veel succes gewenst !!

MVG,

Morse.

Je zou zo zelf wel bij het onderste werkje kunnen komen.
Kan het glas aan beide kanten open?

Blijft toch een fascinerend klokkie dit.

Ja, het glas kan er aan beide kanten op dezelfde manier af. Maar de ruimte blijft beperkt. Het zijn twee losse werkjes, (Morse).
Ik kan er niet rechtstandig bij, dus eerst ga ik een haaks minischroevendraaiertje fabriceren. Bijv. een spijkertje ombuigen en fijnslijpen. Dat gaat wel lukken.
Mijn kleinste instrumentmakers schroevendraaier is te dik.
Leuk klokkie hè, Marco. Hoop het snel voor elkaar te krijgen.

Groet,
Charles