batterij leeg of niet?

Mijn horloge (pontiac quartz) stond de laatste 2 maanden een viertal keer plots 5 minuten tot een half uur achter. Daarna liep ze telkens terug synchroon. Kan dit gerelateerd zijn aan een platte batterij (anderhalf jaar oud) of presenteert zich dat anders?

image
Zo éen?
Deze al een tijdje niet meer gezien trouwens.

Maar eigenlijk heb ik geen idee.

Hoe bedoel je dat? Dat het horloge spontaan weer op tijd stond?
Zijn de contactjes in orde? Soms is het isolatieplaatje in het batterij compartiment weg of beschadigd. Dan ontstaat er soms sluiting… Even nakijken en anders eerst een andere batterij proberen waarvan je zeker weet dat ie nieuw en vol is.

Het tijdsverschil bleef gelijk.

De vraag is eigenlijk meer algemeen. Als een batterij plat gaat van een horloge. Staat ze dan ineens stil of kan dat zich presenteren als achterlopen over een periode van 2 maanden waarbij ze een paar keer plots 5 minuten tot een half uur achterloopt.

Even je titel aangepast, dan snappen wij Hollanders het ook. :wink: Bij veel kwartsuurwerken - vooral de iets duurdere, kan al vanaf een paar tientjes inkoopprijs - is er een EOL-indicatie. Battery End Of Life. Dan gaat de secondenwijzer stapjes van 2 of 4 seconden per keer maken. Dan heb je doorgaans nog een paar weken de tijd om te vervangen.

Achterlopen doet een kwartshorloge niet snel; het loopt, of niet.

Wat eerder genoemd werd; er kan ergens een contactje - of een batterijklem, bijvoorbeeld - niet goed zitten. Laatst iemand al een elders opgegeven prijsopgave van 350 euro bespaard door de batterij te wisselen, en de klem goed aan te draaien.

2 likes

Ik wist niet dat een platter batterij Belgisch was.

Danku, ik vermoedde het al. Ze is nog net in garantie, ik zal dus terug gaan.

3 likes

Platte = leeg, net zo als platte band van auto , dus platte batterij is lege batterij.

zeker even terug gaan, kunnen ze a) batterij testen op sterkte of b) ander euvel zien en herstellen.

Maak je niet te sappel, de halve Zeeuwen onder ons verstaan het ook. Ofschoon ik graag met Hollanders lach denk ik dat iedere boerenlul die Engels spreekt de flat battery natuurlijk ook moet vatten, dus die titel kan prima terug.

Heb je enig idee welk horloge het exact is en wat daar voor uurwerk in zit? Want wat hier al eerder opgemerkt is, los van de EOL indicator waar de secondewijzer nog om de twee of drie seconden tikt om aan te geven dat het binnenkort opperdepop is, lopen quartz horloges vaak niet intermittent wanneer het puur een batterij betreft.

Ik houd het ook op een “wackelkontakt” of vuiltje bij het contactpunt van de batterij, dus ik wens je succes bij de AD, morgen.

Nu ik er bij nadenk, zijn die bij jullie nog open? Want bij ons is alles dicht gegooid tot nader order ivm het Koorenoo virus.

1 like

Hier in vlaanderen nog geen lockdown, ze wachten meestal tot het te laat is.

2 likes

Winkels mogen nog steeds after sales service aanbieden en click & collect, iig las ik dat Ace juweliers in A’dam dat gaat doen.

2 likes

Heh. Ik wist niet dat er een doomsday-klok liep. Maar goed:

Hmmm. Dan kan ik nog wel even kijken in het dorp. Moet een glas vervangen van een Seiko. Ik heb het voor elkaar gekregen om saffier te bekrassen. Hoe dan?

Het is kras resistent tot een bepaald niveau.

2 likes

Ja, 9 op de schaal van Moos. :slight_smile: Sam heeft het me verteld, ik vraag me alleen koortsachtig af wat ik in huis heb wat harder is dan dat, en hoe het tot stand is gekomen.

Met het blote oog nauwelijks waarneembaar, maar onder macro gezien, en nu weet ik dat het er zit.

Kent u dat?

Hoe dan ook, ik wil @wnvl’s topic natuurlijk niet kapen. Sorry. :pray:

Ja, op de TH Carrera die je hebt bepoteld kan ik het alleen met mijn nagel voelen.

1 like

Juist ja… Zei ik niet dat dat een beetje raar was en je er niets van zag? Mocht ik iets over niet druk over maken hebben geroepen:

Ik lulde uit m’n nek. Sorry.

1 like

Ik heb dezelfde situatie meegemaakt met een fossil horloge van mezelf. Batterij vervangen en geen problemen meer gehad de jaren nadien

Waarschijnlijk een platte batterij :frowning:

1 like

In Vlaanderen is alles nog open. We zeggen zowel een lege als een platte batterij.
Op de achterkant van de Pontiac staat P20058-03-16. Ik weet niet of dat iets zegt. Op de voorkant staat niets om een type uit af te leiden. Ze is anderhalf jaar oud. Het was de laatste horloge van mijn grootvader, die ik nu verder draag. Ik heb geen boekje. De rekening moet er nog zijn, maar ligt niet bij mij.

1 like

Hmmm. Dat lijkt het typenummer te zijn. Het is een Pontiac Orion met geelgoud-kleurige bezel? Daar staat op de site van Pontiac alleen bij dat er een “Swiss made quartz” in zit.

Ik heb me een slag in de rondte gegoogled, maar kan het uurwerk echt niet vinden, ook niet bij de juweliers / wederverkopers. Ik ga er gemakshalve van uit dat het een end of life indicator heeft.

Gecondoleerd. Ik hoop van harte dat ze 'm kunnen fixen, dat horloge, want da’s natuurlijk een object met emotionele waarde. Maar net wat hier gezegd is:

Nieuw batterijtje, kijken of het contactje schoon en proper is en je zou er weer tegenaan moeten kunnen.

Het is een horloge met wit duidelijke achtergrond met zwarte cijfers en een goudkleurige bezel zodat hij het goed kon lezen. Ik vind op het internet geen foto’s terug ban het type. Het is maar anderhalf jaar oud, zal nog wel gemaakt kunnen worden zeker.