Goedemiddag forum leden, ik heb een vraag.
Ik probeer de batterij van mijn citizen te vervangen.
Nu is het probleem dat de batterij op een lf andere manier niet blijft zitten.
Heeft iemand de oplossing voor mij?
Zie foto hier onder.
Alvast bedankt!
Misschien toch de verkeerde maat. Dan zal er een dunnere (plattere) in moeten waarschijnlijk.
Bedankt voor je reactie, dat kan het niet zijn want de “oude batterij” klemt ook niet meer…
Zit er geen haakje (aan de zijkant) ?
Daar moet ie onder
Die zit er inderdaad, aan de rechter kant maar dan nog wipt die aan de linker kant weer omhoog…
Sommige batterijen springen standaard los als de deksel los gaat (bijv bij mijn vintage digitale seiko’s) maar als ie eerder wel klemde dan lijkt het erop dat er of een haakje mis, of deze net wat verbogen is. Vaak gaat het hier om micrometers.
Ga ik nog even met een loopje kijken, maar ik zie links geen pinetje om hem vast te zetten
Loepje erbij.
Als het goed is kan batterij daar onder.
Bij plaatsen eerst batterij eronder en vervolgens er verder in zetten
Ga ik nog even proberen, je hoort nog van mij
Ik dacht dat het soort haakje lijkt.
Moet eronder dan blijft ie wel zitten
anders 1 of 2 lagen plakband op de zijkant van de batterij (wel kijken dat niet tussen de contact komt)
Hij blijft nu wel vast zitten maar de secondewijzer blijft schokken en loopt niet verder door
Waar is je contactpunt voor de achterkant van de batterij? Beide kanten moeten wel ergens contact mee maken natuurlijk. Weet je zeker dat hij er exact hetzelfde in zit als de oude batterij?
Veel voorkomende fouten:
1 Het + contact bij het plaatsen van de batterij naar binnen drukken
2 vaak zit er een plasticje met een uitsparing aan de - kant om de batterij van andere onderdelen te isoleren. Als die verschoven is maakt de batterij ook geen goed contact
Uurwerk zal een service beurt nodig moeten hebben bij dit verschijnsel.
Soms helpt schudden wel, maar zal vast opgedroogde olie in het uurwerk zijn
Bedankt voor alle antwoorden, ik ga hem naar een horlogemaker brengen