Batterij van Seiko SSC081P1 Solar

Dag forum-leden,

Ik ben redelijk nieuw hier, dus misschien stel ik een hele domme vraag. Ga het toch maar proberen in de hoop dat hier de kennis en ervaring is die mij kan helpen.

Op dit forum heb ik een mooie Seiko SSC081P1 Solar gekocht. Een mooi horloge maar de prestaties van de batterij vallen mij erg tegen. Op grijze dagen haalt hij het einde van de dag niet en dat vind ik echt behoorlijk irritant. Daar komt bij dat het nogal dom staat als iemand vraagt hoe laat het is en je klok het niet doet.

De symptonen zijn als volgt: het grote uurwerk valt met regelmaat stil. Als ik de kroon er dan volledig uittrek en er weer in doe, loopt het uurwerk wel weer even. Opvallend is dat het kleine uurwerk in de chrono wel blijft doorlopen op de juiste tijd.

Mijn vraag is: wat zouden jullie hiervan denken en welke oplossingen zou ik kunnen proberen. Misschien hebben jullie de gouden tip. Hoor het graag!

Ronald

Als de accu leeg is dan gaat hij snel achterruit. Het kan dat de accu slecht geworden is. Ik zou hem laten vervangen dus

Ik denk dat er iets mis is met de batterij en/of het horloge. Ik denk dat in dit horloge het caliber uurwerk V172 zit. Naar mijn weten zou deze batterij volledig opgeladen zeker 6 maanden vooruit moeten kunnen.

Ook op een grijze dag pikt je horloge energie op hoor. Gaat niet enkel om zonlicht…

Yup. Citizen spreekt overigens liever over capacitors dan batterijen, dus ik ga mee in @koekoek’s accu. :slight_smile: @RonnieG, hier een video van een man die zonlicht/daglicht vergelijkt met LED licht.

Je hebt dus gelijk, grijzige dagen laden het horloge ook op.

Van wie? Kun je achterhalen of hij erg lang in duisternis heeft gelegen?

Als het antwoord ja is zou ik 'm opsturen naar Seiko om een nieuwe capacitor te laten zetten. Da’s exact wat @koekoek zegt.

Als het antwoord nee is kun je 'm op een zonnige dag in het licht leggen (achtertuin met lang licht?) om 'm 'snachts onder een LED lamp te leggen. Na twee dagen moet je wel een volle charge hebben, en kun je kijken of hij nog steeds in zakt.

Dank je wel voor je reactie. Ik ben bang dat de capacitor gewoon erg slecht is. Net al een mailtje gestuurd naar Seiko. Ben benieuwd naar hun reactie!

Mogelijk kun je op Youtube een filmpje vinden over hoe de capacitor in dit model vervangen moet worden. Misschien is dit gewoon een fluitje van een cent? De bewuste capacitor is echt wel online ergens te bestellen.

Zo heb ik zelf wel eens met wat eigen huisvlijt de capacitor van mijn Seiko kinetic vervangen…

@RonnieG Laat tzt ook aub de uitkomst/oplossing in dit topic achter? Ben wel geïnteresseerd in de oplossing en dit is voor (toekomstige) solar bezitters ook handig om terug te kunnen lezen.

Klopt helemaal als er b.v. een NimH of LioN accu in zit, beste is om deze accus halfvol op te slaan voor langere periode.

Als er een capacitor (condensator) in het horloge zit dan is het een ander verhaal die zijn totaal niet onderhevig aan een dergelijke slijtage (was even nieuwsgierig en heb dit net nog even op diverse bronnen geverifieerd) . Een supercapacitor heeft zelfs een levensverwachting (zonder aanzienlijke degradatie) van 10 tot 15 jaar.

Hier in dit filmpje wordt over een batterij gesproken trouwens in combinatie met een Seiko Solar, maar het partnummer noemt zich weer een capacitor.

Ben heel benieuwd om eerlijk te zijn wat er nou echt inzit.

Euh nee niet helemaal bij een capacitor maakt het helemaal niets uit of hij lang leeg is geweest, bij een accu wel.
Dus het is maar net wat er gebruikt wordt, en van wat ik nu heb kunnen vinden neig ik toch naar een capacitor.

Vervanging is an sich niet heel moeilijk zoals u kunt zien in het filmpje, opsturen naar Seiko lijkt mij niet nodig dit kan een gemiddelde juwelier ook prima!

Echter je zou mogen verwachten dat een dergelijk horloge van deze leeftijd (neem aan dat dit het laatst verkochte exemplaar is wat ik in het horlogemarkt archief kon vinden) daterend uit november 2019 pas in november 2029 op zijn vroegst een nieuwe accu / capacitor nodig zou hebben.

Dus de tip om hem eerst goed op te laden in de zon is de beste tip, heb je dan nog het probleem dan zou ik bij Seiko een garantie claim doen (je hebt immers 2 jaar garantie).

Hier nog even wat info over hoe je de diagnose kunt stellen of je accu bijna leeg is :
2020-09-30_10h02_43