Batterij vervangen Tissot Sideral

Deze Tissot Sideral aangeschaft maar ik denk dat de batterij aan vervanging toe is. Dat is niet eenvoudig, @wbcoupe gaf al aan dat het geen alledaags horloge is.

Is er hier iemand die zo’n horloge al eens open heeft gehad en weet hoe de batterij vervangen kan worden?

1 like

Ik denk dat @wbcoupe of @JimSoul dit wel weten. Maar ik vermoed dat je dat ding met inkeping aan de achterkant een kwart slag moet draaien (een muntje past vaak mooi zonder de boel te beschadigen)

1 like

Veel elektronische Tissot’s uit die tijd hebben zo’n plastic schijfje achterop, maar dat is alleen bedoeld om aan te geven welke maand de batterij vervangen is; het is geen dekseltje. :sunglasses:

2 likes

Zo te zien is het al een paar keer geprobeerd

1 like

Ik kreeg hem op deze manier binnen. Dat lipje valt nog wel iets bij te schuren, dat maakt me niet zoveel uit.

@wbcoupe gaf aan dat het horloge aan de bovenkant open gemaakt moet worden en dat daar het uurwerk uit moet om de batterij te vervangen. Nogal een klus dus.

2 likes

Ben wel benieuwd hoe dit afloopt. (weet nog weinig van horloges openmaken)

Ik vermoed inderdaad dat net als bij mechanische Siderals het hele uurwerk er via de voorkant uit moet, maar of de stift gedeeld is of dat de wijzerplaat er eerst af moet geen idee.

Het verlossende woord:
Stift is deelbaar, stalen deel van de kast scheiden van kunststof deel bleek niet noodzakelijk.
Vervolgens via het stalen dekseltje aan de achterkant heel voorzichtig het hele uurwerk er langs de voorkant uitduwen en de batterij vervangen.
Best een klus dus, maar dat hoort bij deze uitzinnige, eigenwijze en vreemde uurwerken. Ik houd ervan (en heb daarom gisteren dit horloge overgenomen van KaiseRRuby )
Alles met “Sideral” of “PR(s)516” mag je zo bij mij inleveren :slight_smile:

4 likes

:+1: :+1:
Hoe heb je het glas eraf gekregen? Met een pompje?

Haha, @wbcoupe heeft pas ook nog mijn PR516 onder handen genomen. Daar is het wachten alleen nog op een bijpassende stalen band… DIE zou je dan weer zonder problemen bij mij mogen inleveren.

Succes ermee!

1 like

Ik heb het stalen dopje aan de achterkant, dat boven het afregelmechanisme zit eraf gehaald. En toen met een sateprikker het uurwerk eruit geduwd.

Met glas en al? Dan zat dat glas niet al te vast blijkbaar :grin:
Zal in zo’n kunststof behuizing ook minder vast zitten dan in een stalen kast. :sunglasses:

De stalen bovenkant is héél strak en fungeert als een klemming die het glas op de plek houdt. Dus als je de stalen bovenkant hebt weggehaald zit het glas niet meer zo heel erg vast inderdaad.

1 like