Weet iemand, voordat ik er aan begin, of de Tissot Quickster een schroef of klik back heeft? En nog een vraag; welke Renata 394 batterij kan ik het beste gebruiken? Alvast dank!
Ik ben niet erg technisch en kan hooguit een kroon vervangen / glaasje polijsten / batterij vervangen, maar kan wel zeggen als je niet ziet of het een klik of schroefdeksel is, Je er beter niet zelf aan kan beginnen
- Je hebt veel verschillende batterijklemmen. Sommige hoef je de schroefjes niet helemaal eruit te draaien maar wip je ze halverwege eraf
- je kan door verkeert openen de spoel / onderdelen beschadigen
Enz
Om antwoord te geven op je vraag; een schroefdeksel heeft bijna altijd meerdere inkepingen waarmee je het deksel los kan draaien.
Een klikdeksel heeft bijna altijd 1 inkeping aan de zijkant waartussen je een kastopener kan zetten
De Quickster heeft wat ik zie op Google een klikdeksel. Let op als je het deksel terugplaatst dat je hem op zelfde manier terugplaatst en niet scheef.
Ik zou gewoon naar een juwelier gaan en dan heb je voor 5-10 euro en nieuw batterijtje. Probleem opgelost, deksel niet beschadigd (althans dat mag ik hopen) en zit de deksel er ook weer goed en stevig op.
Tja, dat is ook wel weer zo. Maar ik ga altijd huilen als er krassen of deuken onstaan door iemand.
Vandaar dat ik het liever zelf doe en het lukt meestal prima, maar het was mij niet helemaal duidelijk welk systeem deze heeft. Ik zie geen inkeping ergens en ook niet de inkepingen bovenop. Dit heb ik eerder bij een horloge gehad en bleek achteraf schroef. Vandaar.
Vziw is er slechts één type RenatA 394. Er zijn voor de meeste types wel zgn. equivalenten van andere merken. internet lore kent die soms andere kwaliteiten toe vwb lekbestendigheid etc.
Haha daar kan ik mij ook volledig in vinden en dat is inmiddels ook wel duidelijk op dit forum
Heb je een foto van de achterkant en een foto van het model?
Plaats 's een duidelijke foto van de case back. Dat kan helpen.
394 is het type batterij dat je nodig hebt. En deze heb je dan beschikbaar bij allerlei merken : Renata, Energizer, Varta, Maxell
Mijn favoriet merk is Energizer
Als ik even google op dit model
Het deksel zit erop geperst met een harde kunstof pakking en is geen normaal klikdeksel, opletten met de pakking die kan er maar op 1 manier op en moet rond het deksel zitten.
Deze deksels zijn soms erg lastig om open te krijgen omdat er niet echt een inkeping zit en vaak erg strak zitten.
Makkelijkste is om de band eraf te halen en bij de bandaanzet een kastmes er tussen zetten.
Ohja en geen renata gebruiken maar een goed merk.
Het gaat om dit model. Zie met 360 view de back.
Ziet er inderdaad niet recht toe recht aan uit. Lekker naar de juwelier gaan (eentje die Tissot verkoopt) en het daar laten doen. Zeggen dat je allergisch bent voor krassen en ze over de balie trekt als ze je horloge verneuken
Is inderdaad het beste, krijg je wel een basis service maar heb je wel weer 2 jaar garantie.
Renate batterijen staan slecht bekend (lekkage).
Wellicht kan een forumlid je beter helpen. Of een van de horlogemakers die worden aanbevolen op het forum.
Volgens Tissot zit er een Renata in en zou er ook weer in moeten, wel apart dan dat deze gevoelig zijn voor lekkage.
Maar goed, dank allen… Ik ga even puzzelen en ik denk dat het misschien maar beter is om het bij een juwelierszaak te doen. Hopelijk zonder schade.
Natuurlijk zegt Tissot dat er een Renata in moet. Denk 's na waarom dat zo is.
Ja, ok… maar dat ze lekken. Beste kwaliteit dan.
Ik heb nooit een lekkende Renata gehad…
Bijna alle lekkende batterijen die ik heb gezien, waren Renata’s.
Is (ook) onderdeel van de Swatch-group. Ongeveer het enige wat de Zwitsers niet goed kunnen op horloge-gebied, is de batterijen er voor maken…
Het veiligst is om een bezel-remover er voor te gebruiken; zo een die je met een grote schroefknop heel subtiel het kastmes in de inkeping laat verdwijnen. Uitschieten onmogelijk. Ik hoor 't wel.
Haha, ja ik zie wel. Ik haal sowieso de band los en ik plak wel wat delen af om krassen te voorkomen.
Deze batterij is dus de beste oplossing?
https://www.beterbatterij.nl/energizer-394-380-horlogebatterij-155v-63mah.html