Hallo mensen, weet iemand of het veilig is als je zelf een batterij vervang zonder handschoenen uit een horloge met een lume of radioactieve radium?
Of gebruiken jullie hierbij een speciale handschoenen bij het vervangen van de batterij?
Ik ben niet zo technisch met al die termen en begrippen, dat moet ik direct toegeven.
Alvast bedankt voor jullie tips en adviezen.
Radium is uit gebruik genomen mid jaren 50 meen ik.
Quartz kwam pas uit in 1969. Er zijn zover mij bekend 0 quartzhorloges met radium lichtgevende massa gemaakt. Of er moet één of andere gek met een hobbyproject los zijn gegaan…
Er werd destijds - 1969 tot ca. 2000 - tritium gebruikt, met een halfwaardetijd van 12,5 jaar. Van die - veel mildere - radioactiviteit is dus niet veel meer over.
Gewoon batterij vervangen en je minder zorgen maken.
In een nieuwbouwhuis, vlucht van AMS naar New York, of bij een paar röntgenfoto’s ben je meer blootgesteld.
Gebruik gewoon het soort handschoentjes door dokters en verpleegsters gebruikt (die blauwe).
En als je ze afdoet volg je de procedure waarbij ze omgekeerd van je vingers glijden en dus eventuele besmetting aan de binnenzijde zit .Binnen word buiten en dus veilig voor afvoer.Veiligheid kost hiermee slechts een habbekrats.Je kan ze trouwens ook bij het opkuiswerk of polijsten gebruiken.
Huh?
Ter info: Radon: Het radongas komt niet alleen vanuit de bodem en lucht je woning binnen. Ook de meest traditionele bouwmaterialen zoals fosforgips, natuursteen, cement en gebakken kleiproducten bevatten radon.
Er zijn geen kwartshorloges met radium op plaat/wijzers. Non-issue dus.
Hartelijk bedankt allemaal voor jullie info. Ik ben weer wat wijzer geworden.
Zou ik niet zo snel roepen.
Er zijn beunen die oude horlogeplaten op quartz uurwerken hebben gezet.
In de regel hebben jij en Bernard natuurlijk gelijk
Maar natuurlijk