Batterij vraagje

Misschien is de vraag al eens gesteld maar bij het zoeken kwam ik niets tegen wat mijn vraag beantwoord.

Wat is de reden van al de verschillende nummers op de batterijen?

Zit er logica in de cijfer en letter combinatie?

Bij Bijou Moderne zijn wel 50 verschillende nummers beschikbaar.

Of heeft ieder merk zijn eigen maat ?

Bij voorbaat dank voor de info.

Marco

Volgens mij geeft het nummer de maat aan. Dus een CR2025 bijvoorbeeld is 20mm doorsnede en 2,5mm dik.

Maar er zijn verschillende nummering standaards, dus ik weet niet hoe dat voor alle soorten geldt.

-edit- zie ook: http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_battery_sizes

Groeten,

Martin

Heeft te maken met type en afmetingen… Zie deze link voor een tabel Van de meest gebruikte nummeringen voor baterijen http://www.bkwatch.nl/table1.html

Ik ga ervan uit dat het hier om horlogebatterijen gaat.

Iedere batterij heeft zijn eigen hoogte en diameter en het voltage is messtal 1.55 volt. Wel heeft iedere batterij weer zijn eigen capaciteit. Ook zijn er baterijen voor “gewone” uurwerken en batterijen voor uurwerken met chronograaf en/of verlichting, digitaal. De capaciteit van de batterij heeft dus invloed op de werking van het horloge.

Als je nu bijvoorbeeld een batterij voor een gewoon horloge in een chrono stopt (qua maat en voltage is dit mogelijk) dan zul je merken dat de chrono na verloop van tijd gaat achter lopen omdat deze batterij te weinig vermogen levert, terwijl het voltage wel klopt.

Het is dus uitermate belangrijk om de juiste batterij te gebruiken. In de praktijk komt het vaak voor dat juweliers nog maar een paar batterijen op voorraad hebben en de batterij plaatst als deze past.

Er zijn hele boekwerken waarin je kunt opzoeken wat voor batterij in welk uurwerk hoort te zitten.

Voordat je een batterij zet, moet je die altijd even kort sluiten. Er komt namelijk na het kort sluiten een proces op gang in de batterij wat er voor zorgt dat er een continue spanning wordt afgegeven.

Hallo,
Ik heb als hobbyist een vraag m.b.t tot een heren horloge met een binnenwerk van ETA serie 2800 automaat. Dit horloge loopt prima maar als het tijd is om de datumring te verspringen, slipt de minuutpijp en loopt het werk wel, maar de wijzers gaan niet meer vooruit.
De minuutpijp zit klemmend op een ander wiel. Hoe krijg ik het nu zo ver dat de minuutpijp niet meer slipt? Wie weet het antwoord?

Michel

Als ik dit zo lees dan kon er wel eens een klein slagje in het rad zitten waar door deze vast loopt. Nieuw rad of een nieuwe minuutpijp. Ik denk trouwens het rad.

Beste Schockman,

Even kortsluiten, nou, liever niet! Zeker niet waar het om lithiumcellen gaat en ook niet bij zilveroxyde-II-cellen die na het inzetten normaal functioneren. En wanneer de cel na een lange opslagperiode onverhoopt mocht weigeren, eerst een belastingsproef door middel van bijvoorbeeld een batterijtester doorvoeren! Waarom zouden er anders kunststof pincetten bestaan?

Wellicht is een routineus kortsluiten de verklaring waarom ik zo ontzettend veel klanten heb die al na een halfjaar door hun stroombron heen zijn: het kortsluiten van een functionerende cel is absoluut funest voor de levensduur.

Het grootste verschil tussen de zilveroxyde-typen zit inderdaad in de maatvoering en de inwendige weerstand van de cel, die door de constructie - met name de separatorlaag - wordt bepaald. Cellen met een hoge inwendige weerstand (low drain genoemd) zijn geschikt voor de gangbare horloges zonder grote stroomgebruikers als bijvoorbeeld lampjes, want die exemplaren hebben beslist high drain-cellen nodig. Het bezwaar van high drain-cellen is dat ze een hoge zelfontlading bezitten, waardoor ze slecht op voorraad te houden zijn. Dat verklaart waarom ze soms apart moeten worden besteld.

Vriendelijke groet,
Robbert

Er zijn wel horloges die kortgesloten moeten worden, maar dan staat dat expliciet vermeld in de deksel. Er moet dan ook een zogeheten AC punt in het uurwerk zitten.

Ik ken in noord Nederland behoorlijk wat horlogemakers en veel daarvan doen dit wel degelijk, gewoon omdat een batterij daarna beter werkt. Dit komt niet uit mijn duim, maar uit tig jaar ervaring.

Beste Schockman,

Dit komt inderdaad niet uit uw duim en ik heb dan ook niet geschreven dat een cel nooit mag worden kortgesloten, maar wél dat deze methode uitsluitend mag worden toegepast bij cellen die na het inzetten niet meteen functioneren. En ook dan verdient een kortstondige zware belasting de voorkeur.

In een cel die niet onmiddellijk stroom levert is tijdens de opslag een ladingsverschuiving ontstaan die met beide methoden kan worden hersteld. Echter: bovenstaande handelingen routinematig toepassen zonder eerst het probleem te hebben vastgesteld leidt tot een echte kortsluiting en daarmee een sterk verkorte levensduur van de stroombron.

En aan cmejewellery: inderdaad bestaan er uurwerken die na een celwissel een ‘reset’ behoeven, maar dat staat dan wel expliciet in de documentatie (soms zelfs in het achterdeksel) vermeld.

Vriendelijke groet,
Robbert

Gelukkig zetten wij probleemloos ongeveer 2500 batterijen per jaar, waarvan de meeste heel even worden kort gesloten. Is een batterij binnen een jaar leeg krijgt de klant een nieuwe. Is echt nog nooit voorgekomen. Dat zegt genoeg volgens mij. Laten we zeggen dat theorie en praktijk hier de zaken anders ervaren.

Gr. Hugo.