Ik overweeg om zelf de batterij van mijn Traser Diver te wisselen. Echter hoe kan ik dan zeker zijn dat hij waterdicht blijft? Ik heb het eerder laten doen via een juwelier. Deze vroeg mij toen of ik hem waterdicht wilde houden of niet. Zo ja dan moest hij hem opsturen, dus ook hogere kosten. Ik heb dat toen wel gedaan, maar nu vraag ik mij af of iemand een tip heeft hoe je dat zelf goed kan doen.
In het verleden heb ik de batterijen van meerdere horloges zelf vervangen. Voor mij was het eventueel niet meer waterdicht van het horloge zijn geen issue omdat ik toch niet het water inging.
Overigens nooit vochtproblemen gehad met bijv. een behoorlijke regenbui of iets dergelijks.
De hogere kosten zijn niet zozeer gemoeid met een andere manier van het dichtmaken van de kast, maar met het testen van de waterdichtheid in een druktester. Meestal heeft een juwelier hiervoor niet de benodigde apparatuur, waardoor het horloge opgestuurd moet worden naar een horlogemaker die hiervoor de juiste spullen in huis heeft.
Foto geleend van @flowert.
Als je voorzichtig te werk gaat en de pakking tussen de deksel en de kast vervangt als deze versleten of beschadigd is krijg je hem waarschijnlijk (zoals @horlogista omschijft) wel weer waterdicht genoeg voor een flinke regenbui of onder de douche.
Ik doe batterijwissels bij goedkopere horloges meestal zelf. Het is me helaas wel een keer overkomen dat een rubbertje tussen de kast en deksel van mijn GShock niet goed op z’n plek zat. Na een duik in het zwembad besloeg het glas en na ee tijdje stopte de module er mee…
Deze garantie heb je eigen alleen als je 'm laat testen, als je er echt mee gaat duiken zou ik dat ook zeker doen; alleen dan weet je zeker dat je horloge tijdens je duik niet ineens volloopt .
Ik vet de pakking ook altijd even in na het vervangen van de batterij
Echter is het zonder testen allemaal niet zaligmakend natuurlijk want naast de deksel pakking zijn er vaak nog meer pakkingen waar iets mee kan zijn zonder dat je het weet.
Dank voor de response en de uitleg. Er staat mij inderdaad iets van bij dat er een druktest gedaan moest worden, nu je het mij laat zien. Met dit horloge zwem ik wel, duiken is een te groot woord:-)
Ik laat hem wel opsturen, dan weet ik zeker dat het goed komt. Ga wel eens oefenen op een oude Armani die al jaren stil staat
Ook dank voor de response Niels, dat van die andere pakkingen maakt mij nu nog voorzichtiger. Ik ben handig met veel (horloge) dingen, maar hier ontbreekt toch de ervaring.
Ja naast de deksel pakking heb je ook de glas en de kroon pakking. Kan natuurlijk helemaal niks mis mee zijn maar uiteindelijk drogen ze vaak wel uit.