Batterij wisselen, welke schroevendraaier heb ik hiervoor nodig?

Het horloge van moeders de vrouw is gestopt, dus ik hop de deksel er af gehaald en een nieuw batterijtje besteld. Tot dan ging het goed, nu is het probleem dat de batterij door een beugeltje op zijn plek wordt gehouden.
Zo makkelijk laat ik mij niet vangen dacht ik, maar dat blijkt van wel.
Ik heb 1 schroevendraaierset voor banden alleen is deze te groot, nu kon ik mij herinneren dat ik nog ergens een setje horloge schroevendraaiers moest hebben liggen.
Na lang zoeken (grote schuur dus veel zooi) eindelijk gevonden maar ook hier helaas, alles is te groot.
Kan iemand mij helpen welke maat ik hiervoor zou moeten hebben? Of iemand in de buurt van haaren (n-br) zo’n ding heeft?

Bedankt alvast
Gr

Er zit vast een juwelier in de buurt. :wink:

En ik dacht nog, hee, iemand probeert de batterij van een elektrische schroevendraaier te wisselen.

3 likes

Ik zou hem wegbrengen. Kans dat je iets beschadigd is groot. En als je dat echt niet wil, niemand met een Victorinox zakmes met een micro schroevendraaier in de kurkentrekker?

Met een stukje schuurpapier je schroevendraaier aanpassen. Of als je het hebt, een wetsteen.

1 like

Die is nog te dik denk ik.

1 like

Dus geen goed idee om zelf een passende schroevendraaier te kopen en dit zelf te doen?
Weer voor niets batterijtjes gekocht, expres een paar reserve gekocht voor de volgende wisselingen

@Haaren
Natuurlijk wel een goed idee. Dat kan je echt zelf.

Google naar ‘horlogeschroevendraaiers kopen’. Vindt een leuk niet al te goedkoop setje en bestel. Het hoeft niet direct Bergeon te zijn maar een beetje kwaliteit is best nuttig.

Als je jezelf dan nog niet vertrouwt, en je hebt nog een paar weken geduld, ga dan naar AliExpress en bestel daar 1 of 2 of 3 spotgoedkope Chinese quartzklokjes van zeg eens 3 of 5 dollar per stuk. Ga daar, als ze na een paar weken met de post binnenkomen, mee oefenen. Geef die Ali horloges aan je kinderen of zo.
Daarna doe je voortaan al je quartz horloge batterijtjes altijd zelf. Pas wel op dat je geen kortsluiting maakt met de voor en achterkant van de knoopcelletjes. Geen metalen pincet gebruiken dus. Bestel gelijk ook een plastic pincetje.
Na 3 of 4 keer batterijen wisselen heb je de kosten van de horlogemaker/juwelier er weer uit.

Succes!

1 like

Uitboren en daarna m10 tappen😆

3 likes

Ja kan het met een mes proberen, lukt mij altijd!

1 like

Batterij wisselen schroevendraaier
Algemene Horlogepraat

? dit is toch niet het schroevendraaierforum.nl ?

En anders deze zonder batterijen :wink:
https://www.allekabels.nl/schroevendraaier/97/2312342/precisie-schroevendraaierset.html?gclid=CjwKCAjw95D0BRBFEiwAcO1KDN0XF5FS_LZA8n6pr0Mzv-3eGxO2cIAeFbsqJ9pLF6O237rdX9aVWBoCbXIQAvD_BwE

Maar ik zie platkop 2mm en dat is denk ik nog te groot. Zoek anders op microschroevendraaier maar de winst van zelf wisselen is dan wel verdampt. De genoegdoening van zelf doen en indruk maken op je vrouw is natuurlijk prijsloos.

1 like

Heeft geen zin.
Batterijen hebben zelfontlading.
Gaat bijna net zo snel als wanneer de
batterij in gebruik is.
De eerste reserve is na 2 a 3 jaar zo goed als leeg.
De tweede reserve is dan na 4 a 6 jaar volkomen leeg.

1 like

Was dus sowieso al kansloos, het zal ook eens een keer mee zitten.
Nu het vrouwtje vertellen dat haar horloge minded man het batterijtje niet kan wisselen, dat wordt weer zonder eten naar bed :cold_sweat:

2 likes

Dat was het idee.
Is 0,8mm oké? Zag dit setje op bol
https://www.bol.com/nl/p/kwb-schroevendraaierset-horlogemaker-6-delig/9200000010828444/

Een passent setje is altijd handig natuurlijk, over kosten kunnen we het beter toch niet hebben in deze wereld :wink:

Ik durf het niet met zekerheid te zeggen maar ik zou denken dat 0,8mm wel heel klein is. Met horloges en de schroefjes ben ik niet zo bekend, ik werk meestal met wat grotere materialen.

Ik durf het dus niet aan te bevelen omdat buiten de breedte de dikte ook nog van belang is en het wel in de groef moet passen. Ik ga de titel even aanpassen in de hoop een kenner te vinden voor je.

1 like

Bedankt :+1:t2:

1 like

Dan kun je beter deze kopen, dat zijn meer gangbare maten voor een horloge.
Met een 1mm of 1,2mm zit je wel goed voor deze klus.
https://www.bol.com/nl/p/horlogemaker-schroevendraaier-set-12-delig-kopbreedte-0-8-mm-1-mm-1-2-mm-1-4-mm-1-6-mm-1-8-mm-toolcraft-12-delar/9200000105107444/?bltgh=lUP1-2yBz80bMC87ogNEUw.1_4.8.ProductPageUrl

1 like

Hey @Haaren heb je dit gezien? Kan je extra plus punten bij je vrouw scoren. Je hebt blijkbaar je bestaande schroeven draaier toch niet nodig. Aangezien je die eigenlijk nooit gebruikt.

1 like

Bedankt voor de tip, is alleen te veel moeite.
Ben meer van het principe: liever lui dan moe :grin:

Snap ik maar waarom dan de boel al gesloopt? :scream:

Alleen de deksel eraf is toch niet slopen?
Ff een paar keer aan draaien en hij is weer gefixed :ok_hand:t2: