Beste forum leden,
Dit is de account van mijn man die 1,5 jaar geleden is overleden. Hij was dol op horloges. Nou heb ik horloges waar de batterij inmiddels leeg is. Moet ik ze vervangen of eruit laten halen? Kunnen horloges stil staan? En opwindbare horloges, hoe vaak moet ik die opdraaien? (en uitzoeken hoe dat dan moet en hoe ik precies het verschil kan zien tussen batterij of opwindbaar). Ik hoop dat ik antwoorden krijg want hij was zo zuinig op ze dat ik ze goed wil onderhouden zodat ze niet stuk gaan. Groeten, Monique
Dag Monique,
Sterkte met je verlies, 1,5 jaar geleden is best kort nog.
Batterij horloges, ik zou de batterij er uit (laten) halen. Ze kunnen gaan lekken en alles van binnen gaat dan stuk.
Opwindhorloges, te herkennen aan het klikkende geluid/gevoel als je ze op windt. Horloge vasthouden met de linkerhand, opwinden met rechts met duim en wijsvinger, waarbij de duim bovenop zit. Als je dan gaat opwinden beweegt de duim “van je af”. De weerstand wordt dan groter tot je niet meer verder kan. Te ver opwinden kan niet, tenzij je al 30 jaar aan duimworstelen o.i.d. doet.
Automatische horloges kan je vaak ook opwinden, de veer gaat doorslippen bij voldoende opwinding. Vaak te herkennen aan “automatic” op de wijzerplaat en een zacht tikkend geluid als je de kast heen en weer draait/ beweegt.
Qua wel/niet opwinden zegt de één dat stilstand achteruitgang is en de andere dat het niks uit maakt. Er zullen nog wel meer mensen hun bijdrage leveren hier.
Succes en blijf vooral een poosje kijken/lezen hier.
Er bestaan veel verschillende maten horlogebatterijen.
Wanneer je de batterij eruit haalt en niet vervangt voor een nieuwe raad ik aan ergens bij te houden welke batterij in welk horloge hoort.
Mocht je later besluiten alsnog een nieuwe batterij te plaatsen dan scheelt dat veel uitzoekwerk.
Beste Monique,
Wat mooi dat je de horloges goed blijft onderhouden. Persoonlijk zorg ik ervoor dat al mijn mechanische horloges een paar keer per jaar opgewonden worden zodat alle smeermiddelen een beetje door het horloge blijven gaan. Maar dat is meer op het gevoel. Net als met een auto met benzine of dieselmotor, daarbij is het ook beter als je er af en toe een rit mee maakt.
Om batterij horloges te spotten: vaak staat er Quartz op.
Maar fotos helpen ook!
Gecondoleerd. Wat goed (en leuk) dat je zo goed voor zijn hobby wil zorgen. Je treft het, want van de verschillende hobby’s die ik heb, vind ik horlogeforum het gemoedelijkste, vriendelijkste en hulpvaardigste groepje mensen om op internet mee om te gaan.
Als je twijfels hebt over eea kun je heel eenvoudig foto’s toevoegen door op het pijltje omhoog met het grijze balkje eronder te klikken.
Beste Monique, allereerst sterkte gewenst.
Wat de horloges betreft; het meeste is al gezegd, maar als je er desondanks niet uit komt zou ik je nog de volgende twee adviezen mee willen geven:
1: wanneer je per horloge wat informatie geeft (makkelijkst is gewoon een foto plaatsen), dan zijn er hier plenty mensen met voldoende kennis die je kunnen vertellen wat je er het beste mee kunt doen.
2: onderstaand vind je een link naar een kaartje met bij ons bekende horlogemakers. Je zou kunnen overwegen om eens met de horloges bij een horlogemaker in de buurt langs te gaan om wat advies m.b.t. onderhoud in te winnen.
Succes en vraag gerust verder!
Hopelijk krijgt TS dan geen koop-voorstellen.
Maar ik vrees dat die al zijn gekomen.
@BBEN Monique, google de informatie zelf met behulp van merk en type. Achterop ieder horloge staan meestal de modelnummers, vergelijk de plaatjes online met het horloge waar u meer info over zoekt.
Gecondoleerd Monique, batterijen zeker laten vervangen of uit het horloge halen.
Automatische en handgewonden horloges kunnen geserviced worden door een horlogemaker. Dit interval is gemiddeld 1x in de 7 jaar, afhankelijk van het merk.
Ik krijg sterk de indruk dat mevrouw te veel waarde hecht aan de horloges om ze weg te doen, dus gewoon kwestie van negeren toch? Het is niet alsof je hier op het HF aan de lopende band ongevraagd voorstellen krijgt voor prijzen die je niet kunt weigeren Daarbij wil ik graag geloven dat de meerderheid van de HF leden nog altijd vriendelijk en behulpzaam is, i.p.v. uit op een koopje ten koste van alles.
Veel sterkte en mooi van je
Ook van mij uit, sterkte met (de verwerking van) het verlies, Monique.
In aanvulling op:
Bij sommige horloges die je op kunt winden, heeft de kroon (dat knopje aan de rechterkant van het horloge) schroefdraad waarmee die vast te zetten is. Dus dan zou die eerst losgedraaid moeten worden (waarbij die een stukje uitklikt) om tot opwinden te kunnen komen.
Ik zou er even met iemand samen naar kijken, is mijn tip.
Zoals al eerder gezegd, plaats anders een foto per horloge zodat je de feitelijke informatie hier kunt krijgen.
Een foto plaatsen kun je met het pijltje onderaan het tekstvlak waar je in typt.
Bedankt voor de tips. Ik ga ze allemaal bekijken
Bedankt! Ik ga er naar kijken en met vragen oid stel ik ze
Jazeker, bedankt. Ik hecht er inderdaad veel waarde aan.