Naar aanleiding van een nodige batterijwissel en na zo ongeveer 10 pogingen begon me te dagen dat er allicht iets schort aan mijn bewaarmethode.De vragen die ik hierbij graag had zien beantwoord:
Is er een ideale temperatuur ter bewaring?
Welke temperatuur positief of negatief is de limiet?
Wat is een redelijke bewaartermijn?
Zijn sommige(zilveroxide?alkaline?)meer of minder gevoelig?
Een assortiment van 100 stuks aanschaffen als ik geen zekerheid heb dat ze ook enigszins bruikbaar blijven is mijn eerste conclusie,wat denkt HF?
Gewoon per doos van 10.
Zijn ze bijna op nieuwe bestellen.
Bestel elke week onderdelen en uurwerken dus een doosje is zo mee besteld.
Ik koop alleen Varta en alleen wat ik nodig heb, hou wel de courante op voorraad.
Laatst een batterij vervangen - was bedoeld als service, grotere probleem was haren en vuiltjes onder het glas - en die ging meteen in de EOL-modus. Had er gelukkig zat (ook recentere!) van dat type en de Cartier ging met een goede batterij (en brandschoon ) de deur uit.
De juiste batterijen op het juiste moment inkopen is een kunst op zich.
Alle batterijen doen aan zelfontlading.
Zilver-oxide en lithium batterijen houden de zaak het langst vol en alkaline zou ik mijden.
Dat er verlies ontstaat was ik me van bewust.Maar ik zit met vragen over
krachtverlies door te hoge temperatuur in de kamer bv. waar ze bewaard worden.Enig inzicht hier?
Iets zegt mij dat chemische processen sneller verlopen bij hogere temperaturen.
Standaard bewaaradvies is koel en droog. Maar ik zou ze niet in de koelkast stoppen al is het maar omdat die al vol genoeg zit.
Temperatuur van 15 tot 20 graden is het meest ideale voor batterijen. Onder de 0 graden vinden ze niet fijn en warmer dan 45 graden ook niet over het algemeen.
Stoten/ vallen/ kunnen ook de levensduur van een batterij beĂŻnvloeden.
Koop batterijen in per tien en niet per hinder zoals eerder hier is aangegeven. Als ze bijna opzij. Gewoon weer nieuwe bestellen.
En als laatste tip koop van bekende “gerenommeerde” merken in plaats van de goedkoopste of een vaag merk.
Voor horloges sowieso zilveroxide batterijen gebruiken
Bestaan er ook lithium batterijen voor horloges?
Die hebben de minste zelfontlading.
Zeker, de Ronda 715li bijvoorbeeld. Slikt zo’n grote platte batterij en claimt dat 10 jaar vol te houden voor een wissel wordt aangekondigd met EOL.
Ik heb er drie met dat uurwerk, een Zeno (PRS-3) een Precista (PRS-10) en een CWC G10 Sapphire.
Oké dat is mooi. Maar zijn er ook andere maten. Het is toch ideaal!
Heb een oude Seiko turtel. 300 meter. Die gaat ook 8 jaar mee op een batterij. Maar vele niet. Is wel handel natuurlijk.
Lithium heeft een ander/hoger voltage dan de meestal standaard 1,55V.
Als je de batterijen per doosje van 10 inkoopt dan moeten er aardig wat horloges met dezelfde batterij in de collectie zitten.
Zilver-oxide batterijen zijn maar een paar jaar houdbaar, staat vaak op de verpakking tot wanneer ze te gebruiken zijn.
Lithium kan wel 8 tot 10 jaar op de plank liggen vanwege een zeer geringe zelfontllading.
Ik koop zelf als professioneel horlogemaker echt niet alle maten per 10 in maar soms per stuk of per 2. Kost meer maar je wilt toch geen half ontladen batterij gaan plaatsen!
Ik bewaar mijn batterijen al jaren in de ijskast. (Zo groot zijn de V377’s van deze wereld nu ook weer niet, hé.)
En na enkele minuten effe afdrogen om eventuele condens te verwijderen.
Voor gebruik, héél even kortsluiten (1 sec ) om de chemische reactie op gang te krijgen.
Truukje geleerd van “meester Luc” .
Die ga ik onthouden, zal ook werken bij andere batterijen die lang op de plank liggen.