Batterijwissel Seiko Perpetual GMT 8F56

Carissimi Amici,

Een van de horloges van mijn vrouw, haar “daily beater” (in correcte Forumtaal) is aan een nieuwe batterij toe. Bij vorige batterijwissels zijn we tegen vreemde problemen aangelopen (vooral het correct instellen van de datum schijnt enorm ingewikkeld te zijn), vandaar dat ik nu maar even informeer of medeforummers toevallig geweldige ervaringen hebben met een uitstekende Seiko dealer in de buurt van Doetinchem…

Voorheen werd het horloge naar Seiko zelf opgestuurd, maar dat duurde niet alleen zo lang dat de batterij onderhand weer leeg was, het kostte ook een klein kapitaal.

Dus, tips zijn welkom!

1 like

dat is alleen een “date” horloge toch, geen “daydate” ?

dan batterijtje verwisselen en gewoon via de kroon een datum instellen en wachten op een maandwissel blijkt e.e.a. bij een maandwissel fout te gaan dan zit je in de verkeerde maand …
en dan komt het “handwerk” gewoon +/- 60 of 62 x doordraaien via de kroon. ( februari ook nog ff checken en kijken wanneer hij van 28 of 29 naar 01 wisselt )

( ik had een day date die enkele jaren achterliep weer gelijk weten te krijgen door simpelweg de kroon te draaien en daaraan te berekenen hoeveel dagen hij achter liep. … )

60 x draaien lijkt gekkenwerk maar er is een truuk met een kartonnen doos … ( spanning verhoogt : :smiley: ) dat vertel ik later

Yep, alleen een date, maar daar zit een deel van de moeilijkheid.

Het precieze instellen dient bij de batterijwissel te gebeuren door “binnenin” contact te maken met bepaalde “pootjes”. Wanneer dit verkeerd gaat is het goed mis, vandaar dat ik er zelf niet aan wil prutsen. Verder schijnt het nogal lastig vast te stellen te zijn “waar je nu precies zit” met de datum (schrikkeljaar, maand, etc).

OK het is nu “later”. Vertel!

geloof me met dagnaam erbij is het nog veel lastiger,
het is in jouw geval slechts een kwestie van geduld en even niet klakkeloos op de datum vertrouwen, wijkt hij opeens af dan neem je opnieuw actie net als bij een normaal horloge met datum, alleen moet je op dat moment ongeveer 60 x je wijzers vooruit draaien tot de juiste datum… en daarbij komt de truuk met de kartonnen doos goed van pas :stuck_out_tongue:

in het ergste geval staat hij in februari eigenlijk op de maand april er na en moet je 2 maanden handmatig terugdraaien.

Gewoon even kijken of er niet een goede horlogemaker bij je in de buurt zit, zal sneller en goedkoper zijn.
Na batterijwissel moet het uurwerk even gereset worden.
Een goede horlogemaker zal na de batterijwissel ook het horloge goed instellen.
De perpetuel instellen is niet moeilijk maar je moet net even weten hoe.
http://www.seikowatches.com/support/ib/pdf/SEIKO_4F56_8F56.pdf

Ik besterf het!!!

je hebt een zo groot mogelijk stuk karton nodig…
eventueel tape om dat karton wat te verstevigen.
( een houten balk lukt ook mits niet te hard hout )

Die mop ken ik :slight_smile:

Dat is toch met een elastiekje, een plastic zak, en een afgezaagde tandenborstel? :smile:

1 like

nee… dat is voor een versleten versnellingsbak van een BMW

okay … @Jasper01 kijk je mee ??

in het geval je een perpetual snel een maandje vooruit wilt draaien
trek je de kroon in de wijzerverzetstand en druk je de kroon langs de rand van een kartonnendoos en dan schuif je met de kroon langs dat stuk karton ondertussen draaien je wijzers en datumschijf dan vooruit
uiteraard kun je ook de kroon 60 maal met je vingers draaien maar op een stuk karton of balkje zachthout gaat het veel sneller en makkelijker. ( niet teveel kracht zetten uiteraard )

2 likes

Liet ik van het lachen, toch bijna mijn tablet uit mijn handen vallen :joy:

Aha, nou ik heb 'm nu ook hoor. Dank je wel voor deze meesterlijk gebrachte tip!

Nu nog waterkoeling aan de kroon, en dan kan er niks misgaan!

Je zou zo met deze padvinderstruuk i.d.d. ook vuur kunnen maken
maar daarvoor gebruik ik liever de methode van de 2 eekhoorns
en de dennenappel

Ik een aansteker, maar vertel!