Ik ben aan het kijken naar een bauhaus/max Bill horloge.
Ik twijfel tussen een aantal modellen.
Het is niet echt een horloge dat pas bij mijn huidige collectie. Dus twijfel of het een blijvertje wordt. Dus zal tweedehands of liefst uit een sale/uitverkoop.
Ik vind de Junghans Max Bill Horloges met die hexalite dome wel wat hebben. De design natuurlijk, maar ook de hexalite dome. Lijkt een beetje op het glas van de Oris 65.
Ik denk dus aan 3 opties:
Junghans Max Bill witte dial. Automaat of quartz. 1000/500€.
Nomos Tangente 38 1800€
Helaas hier geen dome glas en ik weet niet hoe makkelijk het is met een handopwinder om te gaan ipv een automaat.
Ik zou het gewoon doen! Prachtige horloges die Max Bill modellen.
En daarna geleidelijk de rest van de horloges in je collectie vervangen door exemplaren die wèl bij zo’n Bauhaus passen…
Dat weet ik niet. Ik heb bij een collega meegemaakt dat een verkeerde beweging in een bureaulade al zorgt voor een beschadiging. Beetje zonde om dan het glas steeds te laten vervangen. Is net zo iets als hardlex bij japanse horloges. Is voor mij dan ook een no-go.
De dome van de Junghans heeft een speciale coating om hem minder krasgevoelig te maken. Leuk, maar als je wel een kras krijgt, moet je de hele coating er af poetsen. Ik vind dit, om een Duits woord te gebruiken, een Schlimmverbesserung.
Kan de Junghans zeker aanraden. Heb zelf de Form A. Denk ook vaak dat het te netjes is voor mij, maar ik word iedere keer blij als ik het horloge draag. Mooi kast, draagt licht, geweldige wijzerplaat!
In de reclame van junghans wordt de indruk gewekt dat het glas behoorlijk krasbestendig zou zijn. dat is het dus niet. in tegenstelling tot kunststof glas is het ook niet eenvoudig te polijsten. vandaar mijn voorkeur voor saffier.
Ik ben weer wat verder. En ik moet zeggen dater wel veel interessante deals zijn met deze Bauhaus horloges.
Nomos is eigenlijk afgevallen.toch te duur.
Junghans Bill Max vind ik wel mooi. Automatic 2e hands voor rond de 500€…hopelijk.
Wat ik wel interessant vindt eigenlijk zijn eigenlijk de budget friendly modellen.
De Laco Classic Dresden 38mm. 220€ van 440€.
Automatisch miyota uurwerk.
Helaas geen saffier glas.
Mooie prijs voor een automaat.
Ik heb nog geen Laco en die rode seconde wijzer is best
Leuk.
Citaat
De Sternglas Naos Quartz 38 voor 148 van 189€.
Interessante up and coming horloge merk.
Goede materialen.
Saffier glas,
Milanese band.
Kopie van de Nomos tangente met blauwe wijzers.
Ronda quartz.
De automaat is 330. Dan is verschil wel groot met de Quartz.
Outsider dugena Manhattan.
Maar dan prefereer ik de Sternglas.
Ben benieuwd naar jullie adviezen?
Zal de 38mm groot genoeg zijn voor mijn pols?
Als ik een merknaam moet noemen (niet specifiek op horlogegebied) die ik associeer met Bauhaus dan zeg ik: Braun. En die maken wel degelijk ook horloges, quartz en automaat. Bijv. deze:
Veel meer moois (vind ik dan) staat op hun site: https://de.braun-clocks.com/
OK, het is geen aansprekende naam uit de horlogeindustrie, maar misschien vind ook jij dit iets om te overwegen.
Zie andere modellen gaan dat effect bij verre niet hebben. Ik zou een gebruikte Junghans pakken, bevalt hij niet dan vang je er qua verkoop geen buil aan.