Baume en Mercier

Mannenbroeders,
Wat vinden jullie hiervan, is het echt of is het nep?

Ik val niet speciaal op dure merken maar ik vond/vind deze mooi en heb me laten verleiden tot een impulsaankoop op de rommelmarkt. Ik vind dit horloge nergens terug en kan er geen info over vinden. Misschien weten jullie meer of kennen jullie beter de weg naar de juiste info.

En wat te denken van het teken/logo op de kroon?


Sorry, de foto’s konden beter, de donkere ring om het goudkleurige middenstuk is een zeer donker nachtblauw.

Bedankt voor het kijken,
Marjolijn

Ik heb er geen verstand van, maar ik vind hem wel mooi! :thumbsup:
Dat er ooit een andere, enigszins bijpassende kroon op is gezet hoeft niets te zeggen over de echtheid. Kan uiteraard betekenen dat er naast de kroon meer onderdelen niet origineel zijn, maar dat hoeft uiteraard niet.

De kroon lijkt me niet origineel, maar ik heb geen reden om aan de echtheid van het horloge te twijfelen. Zoals bekend heeft Baume & Mercier geen manifactuurkalibers gemaakt: in modellen van deze tijd zit het gangbare werk van A. Schild, Peseux etc. Bij mijn weten werd dat meestal wel met B&M gesigneerd, hoewel niet bij dit horloge. Dat zie ik bij vintage B&M’s echter wel vaker (ook bij de mijne), dus dat zegt niet zoveel over de echtheid. Kortom, in mijn ogen een goede koop - als hij verder technisch in orde is en je er niet teveel voor hebt betaald, natuurlijk. :wink:

Ahum, wat zijn manifactuurkalibers?

En je zegt: ‘uit deze tijd’. Uit welke tijd schat jij hem?

En wat is teveel? Ik heb er 90 euro voor betaald. Voor mij is dat veel voor een vintage horloge, ik zit normaal op budgethorloges van soms obscure merken die ik er leuk uit vind zien. Daar heb ik (voorlopig) nog plezier genoeg aan. Ik hoef niet speciaal duur.
Dus je begrijpt dat dit naar verhouding dure horloge voor mij een uitzondering is. Ik viel ervoor maar ik ga geen gewoonte maken van dit soort bekende dure merken.
Maar hij loopt goed. :heart_eyes: en voorlopig mag-ie blijven.

Sorry, maar ik moet je toch teleurstellen. Alhoewel B&M ook ETA uurwerken heeft gebruikt (dit is een 2400-serie) zijn deze wel altijd gesigneerd. Ook zijn de binnenkant van de caseback gesigneerd en de kroon. De kroon zou een keer vervangen kunnen zijn, maar dat neemt niet weg dat de andere graveringen missen. Dat in combinatie met een slordige afwerking van de wijzerplaat, bijvoorbeeld het datumvenster, geeft in mijn ogen aan dat het horloge niet klopt. De piton staat ook erg ver van de kloof af dus ik vermoed dat de beat error erg hoog is.
Ik heb een aantal B&M horloges geserviced, maar je zult net zien dat ik verleden week de afbeeldingen heb opgeschoond.

Jammer, maar als je niet iets uitprobeert, kom je nergens achter.
En ik vind hem nog steeds mooi.

De piton staat ook erg ver van de kloof af
Dit is jargon voor mij. Wat bedoel je?

Ik kan er natuurlijk ook altijd naast zitten, maar dat denk ik niet.

Als je naar het uurwerk kijkt met de kroon voor je, zie je twee “schuifjes” bij de balans. Eentje bovenin met twee rondjes en eentje er links naast met een rondje en een klein schroefje aan de zijkant.

De bovenste met de twee kleine rondjes wordt gebruikt om het uurwerk langzamer of sneller te laten lopen en zo nauwkeurig mogelijk te laten lopen.

Die er links van is de piton en daarmee zit het begin van de spiraalveer vast. Deze kan worden gebruikt om de beat-error te regelen. Een zo klein mogelijke beat-error wil zeggen dat een omwenteling van het balanswiel naar links bijna even lang duurt als een omwenteling rechts. Als die wat hoger is, wordt er gesproken van “scheeftikken”.

Bedankt, ik denk dat ik het snap.

Het horloge mist een aantal kenmerken waardoor je zeker zou kunnen stellen dat hij echt is zoals de aanduiding Baume et Mercier in deksel en uurwerk. Kroon is zeker geen Baume et Mercier.

Ik zou er geen weddenschap op sluiten maar ik vrees een imitatie. wel is vreemd dat ik exact hetzelfde horloge van Baume et Mercier al eens eerder in mijn bezit heb gehad maar wellicht was dat ook een imitatie of is deze imitatie afgeleid van een bestaand model.

@gekkehuus Wat toevallig dat je precies zo’n exemplaar hebt gehad. Ik heb zelf in mijn onderzoek geen enkele Be&M-klokje gevonden wat er ook maar op lijkt.

In ieder geval bedankt voor het meedenken.

Volgens mij hoort de kroon op een Sandoz.

Ja ik herken hem gelijk, die ik had miste de kroon en had een vlek op de wijzerplaat en ik heb hem dan op Ebay verkocht voor onderdelen. Zou eens moeten zien of ik er nog een foto’s van heb, ik denk van wel.

Dat vraag ik me af, ik denk het niet.
De S in het Sandoz-logo heeft een duidelijke schreef aan boven en onderzijde. De S op mijn kroon is platter, breder en dunner en er zit een extra verlengstukje aan de onderkant van de S.

Ik ben grafisch ontwerper en kijk graag en veel naar logo’s en lettertypen.
Sandoz gebruikt een ander lettertype in zijn logo.
Maar ik heb de S alleen kunnen vergelijken met logo’s op wijzerplaten, het is me niet gelukt een Sandoz-kroon vol op de bovenkant te bekijken.