Baume et Mercier echtheid

Goedemiddag,

Ik heb vandaag mijn horloge binnengekregen om de vintage collectie uit te breiden.

Nu heb ik de vraag aan de experts of dit een echte of een nep type is.
Ik zie bij meerdere veilingen dat er bij sommige vintage types er geen naam op het uurwerk staat.

Plus of iemand mij meer kan vertellen over het model.

Ik heb hem gekocht omdat ik het een apart maar daardoor een mooi horloge vind.
Hij heeft niet zoveel slijtage of een behoorlijke schade hij is behoorlijk vies en moet ff een flinke poetsbeurt krijgen haha.

1 like

Geen slijtage of schade? Eh…
Leuk dat er nog een gravering in staat van 25 jaar trouwe dienst!

Heb de tekst aangepast kwa slijtage en schade haha

Het lijkt erop dat het logo verkeerd is aangebracht op de wijzerplaat. De laatste paar letters van Mercier lopen ineens op. Dat vind ik wel heel verdacht. Mag ik vragen waar het horloge vandaan komt?

Het horloge komt van Marktplaats.
Ik had zelf de gedachten voor 25 jaar dienst dat iemand niet iets fake zou krijgen.

Heb er niet al te veel voor betaald.

Zag hem op MP staan, heeft dus een nieuwe eigenaar gevonden. :blush:

Letters lijken wat scheef te lopen inderdaad, maar wellicht ligt dat aan het glas. Mijn ervaring is trouwens dat men bij B&M het logo en naam destijds niet altijd even fraai op de wijzerplaat drukte (terwijl ze tegelijk hun uurwerken soms helemaal niet signeerden). In elk geval zie ik, mede gezien de wijzerplaat als geheel, geen reden om aan de echtheid te twijfelen.

2 likes

Weet jij toevallig wat voor een model dit is?

Gr Twan

Waarschijnlijk gewoon een van de vele typeloze dress watches die ze in die tijd hebben gemaakt.

2 likes

Soms moet ik :thinking::joy: en soms :sob: van de :scream: angst voor de "vervalsing " van vintage horloges :face_with_monocle:.
Merken als Rolex, Omega, Breitling die als een “status"symbool :money_mouth_face: werden gezien, zijn veelvoudig in verleden en heden vervalst.
Maar de Baume&Mercier had die status niet, dus was ook niet de vraag ernaar.
Dit is zo een typische jaren 60” horloge, leuk aandenken aan de vervlogen tijden :star_struck:

Gefeliciteerd met je aanwinst

Groeten Iwan :motorcycle:

1 like

:sleepy: :open_mouth::grin::roll_eyes::grinning::laughing::star_struck::pensive::drooling_face::stuck_out_tongue:

Bedankt voor jullie berichten!
Kan iemand wel iets over het uurwerk vertellen?

Deze is niet origineel, tenminste de deksel binnenzijde is niet gemerkt en het uurwerk ook niet. Deze is al eens eerder beoordeeld hier op HF. Wijzerplaat zou echt kunnen zijn.

In jaren 40/50 wilde men nog wel eens het merken van de deksel vergeten of overslaan maar ten tijde dat dit horloge is uitgebracht was uurwerk en deksel zeker gemerkt.

dat is een andere heb dat topic al terug gelezen.
Dat is er 1 met een blauwe wijzerplaat deze is zwart en staat ook geen Incabloc in.
Achterdeksel was ook niet gesigneerd als jubileum geschenk.

Oh ja dat klopt, is een andere kleur.

Met gesigneerde achterdeksel bedoel ik dat de fabrikant de merknaam ook in het deksel stanste, dat is hier niet het geval toch? dus niet aan de buitenzijde maar aan de binnenzijde, staat daar Baume et Mercier op?

Even een kleine update.

Heb contact gehad met Baume et Mercier international en heb een bevestiging gekregen dat mijn horloge een orgineel Baume et Mercier is.

Het uurwerk is een ETA2408. In het archief op deze site is er een topic over.