Ik ben Eline en nieuw op dit forum en kom hier terecht omdat ik dringend advies nodig heb over mijn zeer gewaardeerde klokje uit 2002.
Het is een Baume et Mercier , model linea. Staal met een goudkleurig randje en strap. ( geen echt goud )
Zo’n twee keer heb ik dit horloge naar de juwelier gebracht in Amsterdam. Amsterdam Diamand Center ( nu Gassan Diamonds ). Dat deed ik om een batterijtje te laten vervangen. Dit werd altijd gedaan tegen een kleine vergoeding. Slechts administratiekosten. Echter was nu de batterij weer op en bracht ik hem naar Amsterdam. Helaas kreeg ik een prijsopgave van 330,-. Dit was schrikken.
Er was iets niet in orde met de amplitude van het uurwerk en banden en pennen moesten vervangen worden. Volledige service kwam neer op 295,- en banden en pennen waren 18,- elk.
De opmerking van de importeur was als volgt:
Opmerking importeur: Uw horloge heeft onderhoud nodig en in dit geval is het noodzakelijk om tot een complete service over te gaan daar de amplitude van het uurwerk niet in orde is. De bandschroeven en pennen dienen te worden vervangen, daar deze sporen van draagslijtage vertonen.
Nu is mijn vraag: Is dit redelijk? Zo oud is het horloge nog niet. En voor zo een bedrag kun je ook best een leuk horloge kopen. Alleen ik wil mijn eigen horloge…
Zijn er mogelijkheden in Nederland die dit soort horloges ook kunnen onderhouden voor niet zulke grote prijzen? En waarbij je horloge ook waterdicht gemaakt wordt? Niet dat ik ermee ga zwemmen, maar een ongelukje zit in een klein hoekje.
Hopelijk kunnen jullie mij adviseren.
Alvast dank.
Ook quartshorloges verdienen helaas af en toe onderhoud. Naast wat electronica, zitten er in dit horloge ook nogal wat mechanische delen.
Deze delen hebben smering nodig. De werking van de olie neemt naar verloop van tijd af en dan dient het horloge gereinigd van versie olie te worden voorzien.
Als je zoiets bij/door een importeur laat doen, betaal je meestal de hoofdprijs. Als er geen specifieke onderdelen moeten worden vervangen, kun je dit ook goed door een plaatselijke horlogemaker laten doen.
De prijs hiervan zal dan ongeveer een derde zijn van het door jou genoemde bedrag.
n.b. een juwelier is geen horlogemaker en brengt het horloge op zijn beurt weer naar een horlogemaker; uiteraard met een opslag.
Als je aangeeft waar je (ongeveer) woont, kunnen we wel een horlogemaker in jouw buurt noemen.
Misschien moet je in dit geval de omschrijving amplitude wat “ruimer” vertalen.
Heb een quarts gehad die regelmatig wat haperde. De olie bleek vuil/ingedikt te zijn, waardoor het horloge niet meer echt lekker liep. Op den duur zou dat natuurlijk een voortijdig overlijden van het opleveren.
Een niet meer gelijkmatig bewegen van de balans zou je dus kunnen intepreteren als een niet meer gelijkmatig lopen van de bewegende delen van het horloge.
Dank voor jullie reacties. Ik moet helaas nog even wachten totdat ik mijn horloge terug heb, maar ga dan zeker naar een horlogemaker ipv juwelier.
Het is wel aanstekelijk hoor, jullie passie voor horloges.
Welkom alhier, en schroom niet om jouw verdere horlogebelevenissen e.d. op dit gezellige forum te plaatsen. We zijn ook allemaal gek op foto’s van de besproken horloges (en van het uurwerk/binnenwerk), dus zou je s.v.p. van jouw B&M een paar mooie plaatjes willen maken? (:D.
Dank voor jullie reacties. Ik moet helaas nog even
wachten totdat ik mijn horloge terug heb, maar ga
dan zeker naar een horlogemaker ipv juwelier.
Het is wel aanstekelijk hoor, jullie passie voor
horloges.
Groet
Eline
ook namens mij v harte welkom. hoe bedoel je dat je moet wachten totdat je t horloge terug hebt? hebben ze je klok meteen naar b&m opgestuurd ofzo? pas dan op dat ze misschien hoge onderzoekskosten in rekening brengen.
hoewel me dat onrechtvaardig lijkt als je alleen kwam met het verzoek n batterij te vervangen.
om nig even aan te haken op je laatste zinnetje, wat is voor jou zo aanstekelijk aan de passie voor horloges?