Baume & Mercier chronograaf (jaren 50?)

Wat een doos uitmesten kan brengen…

Baume & Mercier Chronograaf. Zie de foto.

Wie kan me, op basis van de foto, meer over het horloge vertellen. Horloge werkt niet en vraag me af of reparatie zin heeft.

Daar is m.i. een hele fraaie klok van te maken.
Zo te zien wel behoorlijk wat werk.

Hendrik

Heel mooi en een goed merk, lijkt me wel de moeite waars.

Moeilijk te zeggen. Volgens mij zit er geen glaasje op en dat zal te maken hebben met de deuk in de bezel. Dat zal eerst netjes gemaakt moeten worden voordat er weer een glaasje in kan.
Voor de rest hangt het af van de staat van het uurwerk. Een chrono laten servicen, kost je al snel 150-200 euro en dat is exclusief de onderdelen.
Je kan het beste een offerte laten maken door een onafhankelijke horlogemaker en dan bepalen of het je dat waard is.

Hallo,

Waarschijnlijk gaat het om een Landeron uurwerk.
Maar als het uurwerk zich in dezelfde conditie bevindt als de wijzers, dan zal het
geen eenvoudige klus worden.
Kan er een foto van de geopende achterzijde gemaakt worden?
De wijzerplaat is wel fantastisch mooi zo op de foto.

Met vriendelijke groet,
Inca

Valt me op dat de rode schaalverdeling deels over de opgelegde indices is gedrukt, dus de wijzerplaat is (deels?) opnieuw opgemaakt. Dat moet je in elk geval meewegen bij de waardebepaling.

Het glaasje heb ik wel, maar zat los en voor de foto verwijderd. Geloof dat er inderdaad een landeron uurwerk in zit. Ik zal dit weekend eens proberen het deksel eraf te krijgen en er een foto van te maken.

Is het inderdaad een jaren 50 horloge?

Ja, volgens mij ook opgemaakt. Meestal zie je dit soort modellen in 18k goud, maar deze is wel erg rood verkleurd en versleten.

Leuke chrono maar als je hem wilt verkopen is restauratie niet rendabel denk ik , zal inderdaad jaren 50 zijn.

De kast en wijzerplaat ziet niet veel belovend uit als we het hebben over een betaalbare restauratie. Daar zal het nodige werk in gestopt moeten worden wil je hem echt netjes krijgen. Het lijkt wel alsof men met een decal heeft gewerkt op die wijzerplaat.

Plaats eens een foto van het uurwerkje zodat we kunnen zien wat er ontbreekt. Ik kom ze herhaaldelijk tegen waarbij ze al eens als donor zijn gebruikt. Als je hem open hebt voel dan eens voorzichtig of de balans er niet los instaat (gebroken balans as).
Ik verwacht dat het een Landeron 48/54/248 werkje zal zijn.

Gr men

Mooie wijzerplaat.
Aan de kast is al gesoldeerd met tin. Wil zeggen dat de fijne randjes waar de glasring moet op klikken niet meer houdt, verplooid, gedeukt, gescheurd, je komt van alles tegen met deze kasten.
Het minste stootje en je hebt blutsen met ZWARE gevolgen. Deze zijn moeilijk te restaureren door de lichte gouden kasten. Tin is ook dodelijk voor goud als je er moet aan solderen.
Laten keuren door een goede horloger, bijzonder de kast = grootste probleem.

Dank voor alle zinvolle inbreng tot nu.

Restauratie zal misschien niet rekenen maar wel een mooi ding!

Dat soldeersel was mij ook opgevallen.
Ben geen techneut, maar als dat niet al te ingewikkeld is op te lossen…
gaan met die banaan:)
Schitterende klok.

Hendrik

Indachtig comment Freddy mag je op dure restauratie rekenen maar dan heb je iets fraais.
Restauratiekosten hoger dan marktwaarde? Nou en?
Leuk Erfgoed bewaren betekent niet alleen naar winst en waarde kijken.
Succes!

Als ik het goed bekijk is er ook aan de knopjes gesoldeerd,is wel los te krijgen en te herstellen maar gezien de vragen om een foto van het uurwerk denk ik een negatieve verassing,als ik het afweeg tegen soldeer aan goud is er waarschijnlijk heel veel weg dus als donor gebruikt.Maar hoop van niet .Ben benieuwd. Joop.

Nog wat extra foto’s van uurwerk zojuist gemaakt…

Kan er aan de hand van mijn foto’s van het uurwerk nog wat worden toegevoegd?

Wil ik wel doen Gortz : ziet er compleet uit maar voorzichtig, ik ben geen horlogemaker:)
Ben verder van mening dat als je alles door “beroeps” moet laten doen het wel eens een erg duur project kan worden. Misschien is er op dit forum iemand?
Dat laat onverlet dat ik het een pracht klok vind!
Hou ons op de hoogte

Hendrik

Zo lijkt het wel een samenraapsel dat de BM naam niet waardig is i.m.h.o. “verfraaid” met een fotokopie van een wijzerplaat van een echte BM?
De plaat is daarnaast ook nog eens veel te klein gezien de ruimte die ook met het glas erin nooit opgevuld kan worden.
Een doorleefde holle gouden kast met een landeron uurwerk in erbarmelijke staat, meer is het mijn insziens niet.