Baume & Mercier dameshorloge

Hallo allemaal,
Bij toeval kwam ik op dit forum terecht. Ik zal me even kort voorstellen: ik ben Margot, 31 jaar. Eigenlijk weet ik helemaal niets van horloges, behalve dat mijn man wel liefhebber is van een mooi horloge (volgens mij heeft hij een paar Tissots en een Maurice Lacroix).
De reden dat ik me ingeschreven heb, is de volgende:
Mijn ouders hebben een mooi dameshorloge. Dit polshorloge heeft een gouden band en een klokje van Baume & Mercier. Ik heb me laten vertellen dat het uurwerk loopt op briljantjes, maar eerlijk gezegd heb ik te weinig kennis om te kunnen beoordelen of dit zo is.
Het horloge is minimaal 40 jaar oud en is gemaakt door juwelier Cordang (Den Bosch) op verzoek van mijn vader. Mijn ouders hebben aangegeven dit horloge graag te willen verkopen, maar ze weten niet precies waar. Aangezien hier veel horlogeliefhebbers rondsnuffelen, misschien weet hier iemand wie zo’n horloge graag zou willen hebben.
In ieder geval alvast bedankt voor eventuele reacties.
Groet, Margot


Hoi Margot,

Het horloge is niet zo geliefd, want het is een damesmodel.
Dat als eerste opmerking.

Uiteraard heeft het wel de goudwaarde.

Dan het “op briljantjes lopen”, dat is in ieder geval onjuist.
Dat bestaat namelijk niet. Waarschijnlijk gaat het erom, dat er robijntjes als lagerstenen inzitten om slijtage te voorkomen.

Deze robijntjes zijn ongeveer 1 vorstelijke euro 't stuk. Er zullen er ca. 17 inzitten. Helaas, geen vetpot dus.

Dan het merk: B&M is een prima merk op zich, kwalitatief is er weinig mis mee, maar het is niet geliefd onder horloge-adepten.
Daar doen merken als IWC, Jaeger-LeCoultre, Rolex enz enz veel meer.

Al met al betwijfel ik of het verstandig is dit horloge te verkopen. Er zit naar ik zo inschat hooguit een paar honderd euro aan goudwaarde in…

Allereerst; welkom

Aparte klok moet ik zeggen. Baume & Mercier is zeker een gerenomeerd merk, de kwaliteit is goed. Loopt het uurwerk nog (op tijd ook)? De band is niet origineel als ik het goed begrijp? Is die nog aanwezig? Dat is namelijk goed voor de prijs.

Bij dit soort (vrouwen)horloges is het heel erg de vraag hoeveel liefhebbers er voor zijn. Ik heb niet echt een idee van de waarde maar schat het zo rond de 150 en met originele band 200 ofzo?

Nee, de echte band heeft er nooit aangezeten. Ik vermoed dat de juwelier het klokje heeft gebruikt als onderdeel van het totale stuk. Ik meen dat de opdracht was om een polshorloge te leveren met het uiterlijk van een armband. Daarvoor heeft de juwelier dus een Baume & Mercierklokje gebruikt.

De andere vraag is of hij nog op tijd loopt. Voor zover ik weet werkt het horloge naar behoren en op tijd. Ik zal het vanavond nog even controleren. Het horloge wordt momenteel niet gedragen…

Dat er op zich weinig vraag naar is, hadden wij ons al bedacht, maar ja, er hoeft er maar eentje geinteresseerd te zijn :wink:

Toch bedankt voor de reactie, want ik vind het wel erg leuk om er wat meer van te weten.

Het uurwerk is met steentjes gelagerd, robijnen om precies te zijn. Maar dan moet je niet denken aan mooi facet geslepen steentjes maar platte rondjes en rechthoekjes.
Ze worden gebruikt om de wrijving en daardoor slijtage te verminderen. Een plaatje van een aantal toepassingen van deze robijntjes (dit is een 17 steens uurwerk).

Tegenwoordig zijn deze steentjes synthetisch.

Het horloge ziet er erg bijzonder uit. Ik ben alleen bang dat er voor het horloge weinig interesse zal zijn omdat het geen mode meer is. Misschien dat Baume & Mercier het zelf wil kopen, mochten ze een museuem hebben. Maar anders zou ik het houden vanuit emotioneel oogpunt, het voor de goudprijs verkopen lijkt mij zonde.

B&M koopt alleen horloges terug die echt oud zijn en die volledig origineel zijn, zo heb ik gehoord.