Baume & Mercier (deels) van gerecycled plastic

Het moet tegenwoordig ook maar allemaal zo verantwoord mogelijk zijn. B&M doet hier aan mee met model “NGO WFO” M0A10680. Kast en band van gerecycled plastic gehuld in aluminium. Aangevuld met kurk in de band voor meer comfort. En de knopjes in de band voor eenvoudig wisselen zijn gemaakt van walnoot.

Afgezien van de circulaire gedachte, vind ik het model en de uitvoering wel iets aparts hebben. Klein uurwijzertje en een minutenwijzer over de gehele diagonaal van de wijzerplaat. Een kroon op de 12-uurspositie (beetje revival van de eerste tot polshorloge omgebouwde stopwatch). Open gedeelten aan de zijkant van de kast waardoor je de aluminium houder van het caliber kunt zien.

De eerste bedenkingen die ik erbij heb zijn:
. een horloge met sterke link naar de oceanen -waar het plastic uit is verzameld- en dan slechts een waterdichtheid van 3 atm is een misser
. aardig aan de prijs met zo’n € 1.600

Wat me tot de vraag leidt: vinden jullie het belangrijk dat een horloge van gerecycled materiaal is gemaakt. Om eerlijk te zijn: mij maakt het geen moer uit. :innocent: Leuk als het zo is, maar voor mij geen enkele reden om een horloge te laten liggen als het niet zo is.

7 likes

Idee is leuk en verantwoord. Het merk kan een positieve impuls wel gebruiken. Zeker te duur wat mij betreft

1 like

Als je een goed horloge maakt kan het generaties mee en is de milieu Impact veel kleiner dan van een wegwerp product dus het hoeft van mij niet zo ecologisch verantwoord als het maar een duurzaam repareerbaar product is.
En €1600 voor een selitta SW200 is te duur.

3 likes

Het merk Baume is geen Baume et Mercier, wel familie maar een apart merk.
Het merk Baume is een paar jaar geleden in het leven geroepen door Richemont als het hippe broertje van Baume et Mercier.
Kwaliteit en niveau is lager.
In eerste instantie besloot Richemont om het merk alleen in eigen beheer online te verkopen ( distributie wereldwijd was vanuit Richemont Amsterdam, Herengracht 436 ) maar na het uitblijven van succes is het ook bij externe dealers beschikbaar.
Prijssegment was in eerste instantie beduidend lager maar nu hebben ze het blijkbaar hoger ingezet.

7 likes

Weer wat geleerd. dank!

Qua uiterlijk zijn succesvol laag gebleven :wink:

2 likes

Precies en dan is het wel verstandig om het van gerecycled metaal te maken want dat scheelt milieutechnisch gigantisch en maakt verder geen verschil. Wat een jammerlijke ontwikkeling is dat ze vaker hele modules vervangen. En die dan denk ik wegflikkeren om helemaal gerecycled te worden. Terwijl er bijvoorbeeld maar een onderdeeltje van kapot is.

2 likes

Het verhaal zoals ik het vertelde is het verhaal zoals het was bij de introductie een aantal jaar geleden.
Merk is wat meer geïntegreerd in Baume et Mercier maar nog steeds een apart merk. ( ze proberen mee te liften … ? )
Anders zou er ook Baume & Mercier op de wijzerplaat staan.

2 likes

Voor dit soort producties kun je nu ook bij ML terecht:

Maurice Lacroix Aikon #Tide AI2008-60060-300-0 - SeriousWatches.eu

4 likes

Deze ML vind ik een leuk zomers ding. Ook handig dat er wel mee te zwemmen is in tegenstelling tot de MoonSwatch.

1 like

Het ziet er wel hip uit maar ik betwijfel of het horloge wel duurzaam is door de gebruikte materialen. Kast en band van plastic omhuld door aluminium klinkt mij niet duurzaam in de oren in de zin van: over twintig jaar kun je de kast opnieuw opmaken. Je kunt met dit composiet natuurlijk niks, kapot is weggooien. Ongedecoreerd standaard uurwerkje, en dan die prijs… Typisch weer een marketing dingetje waarbij het recycling argument misbruikt wordt.

1 like

Nee, het milieu is voor pussies

1 like

Aardolie is hier ook van gemaakt hoor :smile:
Nee, voor mij hoeft deze poespas niet

2 likes