Baume & Mercier Gronograph

Sinds een tijdje ben ik me aan het oriënteren op een vintage Baume & Mercier Gronograph. Nu zie ik alleen door de bomen het bos niet meer en lees veel spookverhalen over Chinese imitaties etc.

Zijn er wellicht mensen die mij hier wat meer informatie over kunnen geven? Na wat zoeken op Ebay heb ik de volgende 2 gezien die mij wel interessant lijken.

http://www.ebay.nl/itm/STUNNING-MINT-BAUME-MERCIER-GENEVE-WATCH-CHRONOGRAPH-VINTAGE-BIG-SIZE-RARE-/281044938976?pt=UK_Jewelery_Watches_Watches_MensWatches_GL&hash=item416f9570e0#ht_1158wt_1397

en

http://www.ebay.nl/itm/150970277566?ssPageName=STRK:MEWAX:IT&_trksid=p3984.m1423.l2649

Alvast bedankt voor jullie tijd en moeite.

Hallo,

de 2e chronograaf lijkt mij geen volledig originele , als je ziet hoe wit die wijzerplaat is en dan hoe verkleurd het uurwerk is dan lijkt het mij sterk dat deze origineel is , tevens vind ik de belettering niet authentiek eruit zien bij dit modelen de deksel lijkt mij glad gepolijst, ik zou dan dus ws gaan voor nummer 1 .

De tweede komt op mij over als een mislukte heropmaak van de dail. Erg lelijk vind ik zelf. De eerste ziet er inderdaad mooi uit.

Voor zover ik weet hebben B&M 's uit die periode een case back nummer van één keer zes plus één keer drie cijfers .
Op de foto’s lijkt die eerste dat wel te hebben .
Het is echter moeilijk te zien en bovendien raar dat die nummers in de advertentie niet worden vermeld .
De verkoper spreekt over een BIG SIZE case en vermeld daarna 37 mm .
Dat is helemaal niet zo BIG .
Tenzij ik er heb overgelezen wordt in deze advertentie niets gezegd over welk uurwerk er in zit .
Op 't gevoel ziet deze er o.k uit maar , behalve de grote chrono wijzer , kan ik nooit geloven dat B&M op dergelijke klokjes zo’n nietszeggende uren- en minutenwijzers plaatste .

Nummer twee ziet er te afgelikt uit .
Heeft helemaal niets op z’n case back staan .
Bij de beschrijving staat dat de kast uit Edelstahl is ,
terwijl die toch goudkleurig is , niet ?
En dat B&M alle vijf de wijzertjes in standaard fabrieksgestampte messing
zou monteren daar geloof ik niets van .

Let wel , beste adjan , wat ik je vertel is niet het evangelie ,
het is een oogje voor detail en wat ondervinding .

Veel succes !

Yo , Manu .

Baume en Mercier heeft dit eenvoudige Landeron caliber inderdaad gebruikt heel veel andere merken ook, bij een wijzerplaatrestauratie maakt het in kosten niet uit welk merk je erop gedrukt wilt hebben, met een klinkende naam verkoopt zo’n horloge beter, gevolg dat veel chrono’s omgekat worden! Let erop dat het uurwerk en de kast gesigneerd zijn! Het tweede exemplaar is zeker weten geboren met een andere naam de eerste heeft het voordeel van de twijfel maar zonder signatuur zou ik niet tot koop overgaan

groet
John

Hoi adjan,

ik zou geen (vintage) horloge kopen zonder duidelijke foto’s van uurwerk en binnenkant deksel, zeker niet als het om aardig wat geld gaat.
Sorry, ik weet dat deze reactie wat laat is.

nog even ter aanvulling, Landeron kalibers (uurwerken) werden in de 50’er jaren
inderdaad veel gebruikt door allerlei fabrikanten (ook de bekende).
Vaak werd er gebruikt gemaakt van kalibers als de L. 48, dit zijn eenvoudige chronograaf kalibers zonder schakelrad (“column wheel”).

De chronograaf kalibers met schakelrad (bijv. Valoux: R22, R23, R72 etc of diverse Venus kalibers etc.) worden toch hoger gewaardeerd en dit komt ook vaak in de prijs tot uitdrukking.

Groeten,
Odibol.