Baume & Mercier vraagje

Ik heb een oude Baume & Mercier gekregen van een vriend van mijn vader. Prachtige wijzerplaat, mooi verkleurd door de jaren heen. Echter de kast vind ik vreemd. Het is namelijk geen staal, alleen de caseback. Het horloge is ook niet verguld, maar gewoon zilverkleurig. Van welk materiaal is deze kast gemaakt? En waarom, staal is toch gewoon het beste? En van een merk als Baume & Mercier mag je wel verwachten dat ze daar niet op besparen.

Ben ook wel benieuwd wat jullie weten over dit uurwerk. Kan namelijk geen enkel calibernummer vinden o.i.d.

Ik heb wat foto’s gemaakt, niet super duidelijk ondanks mijn 20,7MP camera op mijn telefoon… Macro foto’s zijn helemaal drama. Er zit nog heel wat viezigheid op de kast, dit is er nu wel af.

De kroon heeft wat kleine putjes.

Baume & Mercier aan de binnenkant

Het uurwerk is er één van Peseux, ik vermoed uit de 320 serie. Verschillen zijn dat het uurwerk in Ranfft geen Incabloc heeft en de jouwe wel. Ook heeft die van Ranfft een deksteen voor het ankerrad en jouwe niet. Daarentegen is het centrumrad bij die van jouw niet gelagerd door een jewel en daarom een versie met 16 jewels.

http://www.ranfft.de/cgi-bin/bidfun-db.cgi?10&ranfft&0&2uswk&Peseux_320

Zo’n grote spacerring vind ik voor een Baume & Mercier een beetje verdacht. Ik weet ook niet of ze uurwerken van Peseux hebben gebruikt.

mvg Melvin

Thanks voor je reactie Melvin. Die spacerring vond ik zelf ook wel apart. Het enige wat op het uurwerk is af te lezen is Baume & Mercier Geneve 15 jewels.

Misschien een uurwerk uit een dameshorloge overgezet naar een grotere kast? En is deze kast wellicht niet origineel. Of denk ik nu te ver?

15 jewels is ook veel logischer. Foutje in Ranfft :slight_smile:
Zou heel goed mogelijk zijn. Als ik eerlijk ben, denk ik niet dat hij 100 % origineel is. Hoe het precies zit, durf ik niet te zeggen.

Vintage1982 Schreef:

15 jewels is ook veel logischer. Foutje in Ranfft
:slight_smile:
Zou heel goed mogelijk zijn. Als ik eerlijk ben,
denk ik niet dat hij 100 % origineel is. Hoe het
precies zit, durf ik niet te zeggen.

Ja ik denk ook dat het niet geheel origineel is… Wel jammer, want die wijzerplaat is echt top (tu)

Ik moet maar veel gaan googlen over dit horloge. Denk dat ik meer heb aan de wijzerplaat dan aan het uurwerk.

Ik weet dat Baume & Mercier gebruikt heeft gemaakt van Buren, ETA, Lemania en Valjoux voor uurwerken. Peseux weet ik niet. Zet hem eens op WUS in het vintage sub forum. Baat het niet dan schaadt het niet :wink:

Ik heb een Baume & Mercier handopwinder van rond 1970 met een Peseux-uurwerk. Dus uurwerken van deze fabrikant heeft B&M in elk geval gebruikt.

Uhm ja zou kunnen, maar dat zegt opzich niet zoveel. Heel weinig info over te vinden.