Sinds kort ben ik bezig met horloges te demonteren, schoon te maken, te monteren en te oiliën. Ik ben op dit moment bezig met een Baumgartner BF 670 maar ik loop vast op het center wheel. Om te voorkomen dat er vloeistof in de schacht blijft zitten heb ik graag het center wheel eruit. Ik merk dat hij opgesloten zit en kan niet ontdekken hoe ik deze eventueel zou kunnen verwijderen van het uurwerk. Heeft iemand een idee hoe ik dit probleem kan oplossen?
(Edit: ik post altijd de foto’s in de verkeerde resolutie hierbij de correcte bijbehorende foto’s.)
Hij draait prima, dat is het probleem niet. Bedankt voor het mee denken maar aan de ene kan van de schacht zit het tandwiel en aan de andere kan lijkt de as opgesloten te zitten, waardoor hij niet los kan komen. Dit is te zien op de tweede foto waar een solide plaatje om de as heen zit. Dit plaatje lijkt de as te blokkeren om door de schacht te gaan. Hiervoor zoek ik dus een oplossing .
Dit heb ik geprobeerd maar helaas kom ik er niet onder. Ik heb het ook geprobeerd met een ander soort tangetje maar plaatje lijkt echt vast te zitten aan de as. Er zit dus ook vrijwel geen ruimte tussen dit plaatje en de schacht.
Hoe moet ik voorkomen dat er eventueel vloeistof in de schacht achterblijft? Door te verwarmen waardoor het zal verdampen of met een lucht compressor het proberen weg te blazen?
Als je de platine en het rad gemonteerd schoonmaakt met schoonmaak vloeistof en daarna eventueel naspoelt en dan met warme lucht drogen dan zullen de restanten wel verdampen. Wat dan overblijft is het probleem hoe opnieuw te smeren?
@Scudo Ah top, ik heb hem inmiddels droog door middel van blazen. Ik zal er een drupje olie tussen te proberen te plaatsen, bedankt voor de hulp van iedereen!! En @Jero1 ik werk nog niet aan horloges voor/van dierbaren, ik zit nog in de oefenfase😅