Ter lering en vermaak:
Vandaag was het tijd om mijn horizon ietwat te verbreden en een klusje aan te gaan waar ik mij tot dusver nog niet aan durfde te wagen: het afregelen van de beat error wanneer je dit niet aan de bovenzijde van de balanskloof kan doen, maar onder aan de virole.
Zo heb ik deze FHF 28 met een beat error die dusdanig is dat verder afregelen geen zin heeft:
Voorzichtig met het kleinste beschikbare schroevedraaiertje een tikkie tegen de klok in. Althans, dat was de bedoeling. dat ringetje zit muurvast dus van subtiel een zetje geven is geen sprake. Uiteindelijk schiet ie ongeveer een kwart slag door, maar de spiraalveer heeft het op het oog gelukkig overleeft. Stukkie terug geplaatst en proef op de som:
Beter, maar nog niet goed. Anker wijst nu naar links, dus heb ik overgecorrigeerd.
Die virole laat zich nog steeds niet lekker draaien en deze keer komt de spiraal niet geheel ongeschonden uit de strijd
Met kwartiertje peuteren de knop kunnen ontwarren zonder optisch blijvende schade te veroorzaken; geen knikjes of vouwen. Hele opluchting weer.
Deze keer zien de afwijkingen er wel acceptabel uit en daarmee doel voor vandaag bereikt.
Amplitude niet bijster en de lijn schommelt nog wat dus er is nog werk (mogelijk heeft de spiraal toch een opdoffer gekregen), maar voor nu was het weer een leerzaam anderhalf uurtje.
Ja rotklusjes zijn dit, vooral als die virole zo strak zit. Als ik voor mân gevoel te veel kracht moet zetten trek ik meestal toch maar even de balans van de kloof, dan kun je er beter bij. Ietsje meer werk, maar minder werk dan een spiraal weer richten.
Balans verwijderen van een kloof geeft ook risico op verklungelen van een spiraal; pitonschroef losdraaien, kompas opendraaien, pitonpen eruit prikken, en na het corrigeren weer alles in omgekeerde volgorde. Mocht het aan de orde komen: succes
Bij uurwerken zonder shockprotectie moet de balans er toch af voor het schoonmaken en olie geven van de balans. Dus als je maar genoeg werkt aan uurwerken zonder schokprotectie raak je er op een gegeven moment aan gewend
Ja, dat staat eerlijk gezegd als eerstvolgende op de agenda. Maar ik had eigenlijk gedacht (gehoopt?) olie te kunnen geven tussen de spiraal door⊠Zal wel geen best practise zijn
Je balans moet apart in de schoonmaakmachine dus hij moet er toch al af.
Verder moet om de lagerstenen schoon te kunnen maken het deksteenplaatje eraf, en die zit 9 van de 10 keer van onderaf vastgeschroefd. En geloof me, bij het monteren van dat plaatje wil je niet dat de balans je in de weg zit
Voor het verdraaien van de virole op de balansas heb ik deze set van drie.
Als de balans los is van de kloof zet je het nokje in de uitsparing van de virole en draaien maar.
Heel graag gedaan, je kan wel een tweede(of derde) hypotheek nemen voor al het gereedschap wat je nog tegenkomt en wel kan gebruikenâ:joy: en ja ik spreek uit ervaring
Goed bezig! Het loshalen van de balans heb ik wel al gedaan ivm olieën en schoonmaken van deksteken zonder schokbeveiliging, maar dit klusje staat voor mij ook als volgende op de lijst! Leuke inspiratie weer