Beat error afregelen bij balanskloof met vaste piton, ofwel: hoe professioneel je spriraal te vernaggelen

Heel graag gedaan, je kan wel een tweede(of derde) hypotheek nemen voor al het gereedschap wat je nog tegenkomt en wel kan gebruiken​:joy::joy: en ja ik spreek uit ervaring

3 likes

Als ik één ding geleerd heb in de korte tijd dat ik aan uurwerken sleutel, dan is het wel dat er altijd “one more tool” is :joy:

3 likes

:face_with_hand_over_mouth:

Goed bezig! Het loshalen van de balans heb ik wel al gedaan ivm olieën en schoonmaken van deksteken zonder schokbeveiliging, maar dit klusje staat voor mij ook als volgende op de lijst! Leuke inspiratie weer :+1:

Nou inderdaad :laughing:

1 like

Talkpoeder in huis tegen klamme handjes (tip😂)

2 likes

Hahaha met een kind in huis is dan altijd voorhanden :grimacing:

Check, scheelt weer naar de winkel rennen :joy:

Zit er nu wel een kleine onregelmatigheid in aan de laatste lijn te zien?

Waar zijn deze verkrijgbaar?

1 like

Ik haal ook de balans van de kloof.
Dan leg ik deze met spiraal naar boven op kunststof blokje met gat.
Dan houd ik de spiraalring vast met schroevendraaier en draai langzaam aan de balans.

Het helpt om tevoren een richtpunt te markeren dat op de as van het anker gericht is.

1 like

Klopt. het loopt nog niet zoals het hoort, nog niet helemaal stabiel. Ik moet die spiraal wat nauwkeuriger nakijken. Ik kon geen schade zien toen ik m uit de knoop had, maar wellicht moet er nog iets gebogen worden :grimacing:

2 likes

Ik kreeg zomaar een ’ badge’ “balls of steel” omdat ik het durf om met ammoniak een wijzerplaat te lijf te gaan. Ik geef die graag door aan jou! Wat een lef! petje af!

2 likes

afbeelding

Dacht ik BIJNA rond te zijn. Grmbl. :joy:

6 likes

:joy::joy:
Wijzerplaten poetsen, dat is ook typisch klamme handjes werk. Die badge lijkt me eerlijk verdiend!

2 likes

Die raak je ook niet zo maar kwijt @basvg :rofl:

1 like

Geen idee waar ik ze ooit op de kop heb getikt maar ze liggen hier denk ik al 25 jaar in de la

1 like

Je bent nooit klaar met gereedschap er is altijd nog wel weer wat nieuws/ ouds wat je nog niet kent maar verdomd handig is (een keer per jaar😂)

1 like

Het was eerder een keer per week, het voorbije jaar :innocent:

Oh ja, je bedoelt 1x handig per jaar. Niet 1x iets kopen per jaar. :joy:

2 likes

In het Engels heten het hairspring collet turning and settings tools (waarbij hairspring natuurlijk de spiraalveer is en de collet het koperen ringetje waarmee je deze op de balansas klemt)

Bij de bekende Engelse leverancier voor rond de 37 pond per stuk te koop. Ze zijn er natuurlijk in verschillende maten.

Ik gebruik zelf een kleine/kleinste schroevendraaier en dat gaat tot op heden nog prima.

6 likes