Beaucourt en ander zakhorloge

Al lange tijd hebben we twee zakhorloges in de familie. Ik ben geen kenner en Google levert weinig op. Kan iemand hier mij helpen aan wat meer info?

Eén met logo met de naam Beaucourt. Deze loopt nota bene.

En één waar ik geen merknaam op kan ontdekken

Het bijbehorende doosje

Leuke horloges.
Vooral die eerste heeft een zeer bijzonder uurwerkje. Wijzerverstelling door de knop achter op het uurwerk. Nog nooit gezien verder.

Dat zijn twee mooie zakhorloges.(tu)
De Beaucourt is een Frans zakhorloge van Japy Freres, ze maakten ook klokken.
Het is een mooi uurwerkje uit de goedkopere klasse.
Het uurwerkje in het gouden horloge ziet er een stuk beter uit, er is wel eens aan gesleuteld als ik de schroefjes bekijk.
Helaas kan ik je van deze laatste niets vertellen, er zijn heel veel uurwerkjes van FHF, Phenix en Le Coultre die hier veel op lijken.

Nummer 1 is onderdaad een zeer goedkoop klokje. Door de wijzerverzetting via de achterkant te laten plaatsvinden, hoefden er minder onderdelen gemaakt te worden en werd het klokje goedkoper. ben ze eerder tegengekomen, maar ben er zelf niet van gecharmeerd.

De tweede is daarentegen een zeer goed uurwerk uit die tijd. Inderdaad klein beetje schade aan de schroeven, maar dat hebben de meeste van dit soort horloges wel. Vind hem erg mooi! Ik denk dat deze ook Frans is, gezien de teksten op deksel een uurwerk.

Op de Zwitserse horloges staat vaak ook alles in het Frans. De meeste van die fabrieken waren gesitueerd in het franstalige deel van Zwitserland.

Even een eigen topic reanimeren :grinning:

Uit welke periode stammen deze horloges en hebben ze enige waarde?