Recentelijk kwam ik hier een post tegen over een nieuwe aanwinst van een Indiase HMT. ( http://www.horlogeforum.nl/read.php?2,3090562 ). Ook een mooi exemplaar, RobertGerard, leuk met die rode secondenwijzer.
Dit gaf me de inspiratie om ook een paar recente aanwinsten uit India te delen.
Het gaat hier om een HMT Jawan die erg lijkt op die van RobertGerard, maar met een andere wijzerplaatindeling. Verder nog een andere HMT, een Pilot met een donkergele wijzerplaat en een wat minder bekend Indias klokje: een Timestar.
Alle 3 horloges komen via e-Bay rechtstreeks uit India en zijn voor een zeer lief prijsje zonder verdere verzendkosten steeds na zo’n 3 weken hier keurig verpakt aangekomen.
Er wordt nog wel eens gemopperd op de Indiase Frankenwatches, met samengeraapte roestige onderdelen en met wijzerplaatjes die ook door een chimpansee ingekleurd zouden kunnen zijn. Maar ze zijn niet altijd zo. Natuurlijk is het een gokje, en ik heb ook wel eens zo’n ding met een met modelbouwverf overgeschiderde redial en veel roest van binnen ontvangen. Maar voor het geld kun je t risico wel lopen en over het algemeen ben ik best tevreden met die klokjes. Gewoon leuke, simpele klokjes die je niet vaak ziet en dus altijd wel een conversation piece zijn als je er een draagt (wat ik dan ook regelmatig doe).
Om de horloge foto’s (hieronder) er weer eens wat anders te laten uitzien heb ik ze deze keer gecombineerd met voorwerpen uit een andere hobby, namelijk vulpennen. Ik ben al jaren een enthousiast verzamelaar van (vintage) vulpennen en heb in die collectie ook een aantal exemplaren uit India verworven. India is zowat het enige land ter wereld waar nog volledig met de hand vulpennen worden gemaakt en dan ook nog eens van een bijna nergens meer voorkomend materiaal, namelijk eboniet oftewel hard rubber (niet te verwarren met bakeliet). Hieronder laat ik wat van die Índian beauties zien.
Hierboven de HMT met een Militairy Style wijzerplaat, zoals in de jaren '50, de begintijd van HMT, vervaardigd voor de Indiase troepen. Dit exemplaar is van veel recentere productiedatum. Aan de staat waarin het verkeert zelfs mogelijk vrijwel nieuw. Dat is niet vreemd, deze horloges worden vandaag de dag nog steeds bij HMT geproduceerd. De RVS kast heeft bij deze dan ook een moderne klikdeksel, de oudere modellen hebben een schroefbodem. Kastmaat 35mm excl kroon.
De vulpen is een ‘Model 2C’ van Ranga Pens uit Thiruvallur, Tamil Nadu, in het zuiden van India. Het ding wordt volledig met de hand gemaakt op een voet-aangedreven draaibankje (zoals bij de oude scharensliep). Op mijn verzoek in deze vrij zeldzame malachietgroene kleur. De pen wordt voor minder dan €20,- inclusief verzendkosten opgestuurd!
Op zo’n eenvoudige draaibankje worden de prachtige Indiase pennen gemaakt.
Vervolgens nog een HMT horloge, model Pilot. Kastmaat 36mm excl. kroontje. Dit exemplaar heeft zo’n door velen verfoeide ‘redial’, maar ik vond de kleur zo leuk. Dit exemplaar is waarschijnlijk van een wat oudere datum, maar werkt uitstekend en is verder ook netjes afgewerkt, ook van binnen. Het zelfde standaard (Citizen licentie) uurwerk, zoals in vrijwel alle HMT handopwind modellen. Het uurwerk, zowel als het Pilot model wordt tot op de dag van vandaag nog steeds in ongewijzigde vorm vervaardigd, met een flink aantal varianten in wijzerplaten. Overigens gaan er berichten dat de Indiase overheid de slecht renderende horlogeafdeling van het grote HMT staatsconcern wil gaan sluiten. Tot groot verdriet van veel horlogeliefhebbers in de hele wereld, maar vooral ook van de zeer vele Indiase liefhebbers en gebruikers.
De vulpen is een enkele jaren geleden gekochte 'Brahmam’uit Bhimavaram bij Vijayawada, in de streek Andhra Pradesh aan de zuid-oost kust van India. Dit familiebedrijfje bestaat niet meer sinds het overlijden van de laatste neef van de oorspronkelijke oprichter, een tiental jaren geleden. De pen is ook van eboniet, dit keer in de in de voor Indiase pennen populaire kleur bruin met zwart gemarmerd. De penpunt is een door mijzelf geplaatste 14K gouden Duitse Degussa nib.
Overigens worden alle hier getoonde pennen gevuld volgens het zgn. eyedropper systeem. D.w.z. er is helemaal geen vulsysteem, je moet gewoon de schacht er af schroeven en dan de hele schacht met een pipetje (of een injectiespuitje) met inkt vullen. In het begin even knoeien, maar het went en er gaat een enorme hoeveelheid inkt in, genoeg voor weken!
Teslotte een plaatje van een wat minder bekend India’s horloge merk: Timestar uit Jaipur, de hoofdstad van de Indiase deelstaat Rajasthan in Noordwest India. Het merk is van oorsprong van Franse origine en is in de jaren 50 als licentie merk in India terechtgekomen. Het werkje binnenin is gebaseerd op het Lorsa P52 caliber. De RVS kast meet slechts 34mm excl. de kroon, maar is bij een overhemd en colbertje toch nog steeds goed draagbaar en toonbaar als dresswatch. Het merk bestaat nog steeds, maar dit model wordt voor zover ik weet niet meer gemaakt. Er zijn niet zoveel model varianten van als bij HMT, maar dit is een representatief exemplaar. Wat meer dresswatch dan de HMT. De staat van dit exemplaar is als nieuw. Alleen het foeilelijke bandje moet ik nog eens vervangen door iets fatsoenlijkers. Maar ja, wat wil je voor een e-Bay prijsje van €8,79 inclusief aangetekende verzending! Je houdt het niet voor mogelijk.
De vulpen is een zeldzame vintage Asoka uit Tenali, eveneens uit de streek Andra Pradesh. Waarschijnlijk gemaakt in de jaren '30. Deze pen heb ik ooit eens gekocht in een grote lot junk- en sloop pennen van een Amerikaanse verzamelaar die jaren lang door Azie heeft gezworven. De pen was een wrak, maar bleek nog ‘restaurabel’. Eboniet in een prachtig oranje met zwart houtpatroon. Deze kleur wordt al vele jaren niet meer gemaakt, om voor mij niet te achterhalen redenen. Datering van dit soort Indiase artefacten is vaak moeilijk omdat ze al vele tientallen jaren die dingen op dezelfde manier zijn blijven maken. De datering van deze pen komt van een geraadpleegde vulpenexpert/verzamelaar uit… India.
Ik hoop dat ik jullie iets heb kunnen meegeven van wat ik ervaar als de schoonheid van de eenvoud en de wonderlijke ervaring dat het verzamelen van deze horloges en vulpenen leert dat soms verleden en heden, vintage en modern in landen als India volledig door elkaar heen lijken te lopen. Vakmanschap is niet altijd high tech en eenvoud blijkt nog steeds bruikbaar.