Beauties uit India: HMT en Timestar

Recentelijk kwam ik hier een post tegen over een nieuwe aanwinst van een Indiase HMT. ( http://www.horlogeforum.nl/read.php?2,3090562 ). Ook een mooi exemplaar, RobertGerard, leuk met die rode secondenwijzer.
Dit gaf me de inspiratie om ook een paar recente aanwinsten uit India te delen.
Het gaat hier om een HMT Jawan die erg lijkt op die van RobertGerard, maar met een andere wijzerplaatindeling. Verder nog een andere HMT, een Pilot met een donkergele wijzerplaat en een wat minder bekend Indias klokje: een Timestar.
Alle 3 horloges komen via e-Bay rechtstreeks uit India en zijn voor een zeer lief prijsje zonder verdere verzendkosten steeds na zo’n 3 weken hier keurig verpakt aangekomen.

Er wordt nog wel eens gemopperd op de Indiase Frankenwatches, met samengeraapte roestige onderdelen en met wijzerplaatjes die ook door een chimpansee ingekleurd zouden kunnen zijn. Maar ze zijn niet altijd zo. Natuurlijk is het een gokje, en ik heb ook wel eens zo’n ding met een met modelbouwverf overgeschiderde redial en veel roest van binnen ontvangen. Maar voor het geld kun je t risico wel lopen en over het algemeen ben ik best tevreden met die klokjes. Gewoon leuke, simpele klokjes die je niet vaak ziet en dus altijd wel een conversation piece zijn als je er een draagt (wat ik dan ook regelmatig doe).

Om de horloge foto’s (hieronder) er weer eens wat anders te laten uitzien heb ik ze deze keer gecombineerd met voorwerpen uit een andere hobby, namelijk vulpennen. Ik ben al jaren een enthousiast verzamelaar van (vintage) vulpennen en heb in die collectie ook een aantal exemplaren uit India verworven. India is zowat het enige land ter wereld waar nog volledig met de hand vulpennen worden gemaakt en dan ook nog eens van een bijna nergens meer voorkomend materiaal, namelijk eboniet oftewel hard rubber (niet te verwarren met bakeliet). Hieronder laat ik wat van die Índian beauties zien.

Hierboven de HMT met een Militairy Style wijzerplaat, zoals in de jaren '50, de begintijd van HMT, vervaardigd voor de Indiase troepen. Dit exemplaar is van veel recentere productiedatum. Aan de staat waarin het verkeert zelfs mogelijk vrijwel nieuw. Dat is niet vreemd, deze horloges worden vandaag de dag nog steeds bij HMT geproduceerd. De RVS kast heeft bij deze dan ook een moderne klikdeksel, de oudere modellen hebben een schroefbodem. Kastmaat 35mm excl kroon.

De vulpen is een ‘Model 2C’ van Ranga Pens uit Thiruvallur, Tamil Nadu, in het zuiden van India. Het ding wordt volledig met de hand gemaakt op een voet-aangedreven draaibankje (zoals bij de oude scharensliep). Op mijn verzoek in deze vrij zeldzame malachietgroene kleur. De pen wordt voor minder dan €20,- inclusief verzendkosten opgestuurd!

Op zo’n eenvoudige draaibankje worden de prachtige Indiase pennen gemaakt.

Vervolgens nog een HMT horloge, model Pilot. Kastmaat 36mm excl. kroontje. Dit exemplaar heeft zo’n door velen verfoeide ‘redial’, maar ik vond de kleur zo leuk. Dit exemplaar is waarschijnlijk van een wat oudere datum, maar werkt uitstekend en is verder ook netjes afgewerkt, ook van binnen. Het zelfde standaard (Citizen licentie) uurwerk, zoals in vrijwel alle HMT handopwind modellen. Het uurwerk, zowel als het Pilot model wordt tot op de dag van vandaag nog steeds in ongewijzigde vorm vervaardigd, met een flink aantal varianten in wijzerplaten. Overigens gaan er berichten dat de Indiase overheid de slecht renderende horlogeafdeling van het grote HMT staatsconcern wil gaan sluiten. Tot groot verdriet van veel horlogeliefhebbers in de hele wereld, maar vooral ook van de zeer vele Indiase liefhebbers en gebruikers.

De vulpen is een enkele jaren geleden gekochte 'Brahmam’uit Bhimavaram bij Vijayawada, in de streek Andhra Pradesh aan de zuid-oost kust van India. Dit familiebedrijfje bestaat niet meer sinds het overlijden van de laatste neef van de oorspronkelijke oprichter, een tiental jaren geleden. De pen is ook van eboniet, dit keer in de in de voor Indiase pennen populaire kleur bruin met zwart gemarmerd. De penpunt is een door mijzelf geplaatste 14K gouden Duitse Degussa nib.

Overigens worden alle hier getoonde pennen gevuld volgens het zgn. eyedropper systeem. D.w.z. er is helemaal geen vulsysteem, je moet gewoon de schacht er af schroeven en dan de hele schacht met een pipetje (of een injectiespuitje) met inkt vullen. In het begin even knoeien, maar het went en er gaat een enorme hoeveelheid inkt in, genoeg voor weken!

Teslotte een plaatje van een wat minder bekend India’s horloge merk: Timestar uit Jaipur, de hoofdstad van de Indiase deelstaat Rajasthan in Noordwest India. Het merk is van oorsprong van Franse origine en is in de jaren 50 als licentie merk in India terechtgekomen. Het werkje binnenin is gebaseerd op het Lorsa P52 caliber. De RVS kast meet slechts 34mm excl. de kroon, maar is bij een overhemd en colbertje toch nog steeds goed draagbaar en toonbaar als dresswatch. Het merk bestaat nog steeds, maar dit model wordt voor zover ik weet niet meer gemaakt. Er zijn niet zoveel model varianten van als bij HMT, maar dit is een representatief exemplaar. Wat meer dresswatch dan de HMT. De staat van dit exemplaar is als nieuw. Alleen het foeilelijke bandje moet ik nog eens vervangen door iets fatsoenlijkers. Maar ja, wat wil je voor een e-Bay prijsje van €8,79 inclusief aangetekende verzending! Je houdt het niet voor mogelijk.

De vulpen is een zeldzame vintage Asoka uit Tenali, eveneens uit de streek Andra Pradesh. Waarschijnlijk gemaakt in de jaren '30. Deze pen heb ik ooit eens gekocht in een grote lot junk- en sloop pennen van een Amerikaanse verzamelaar die jaren lang door Azie heeft gezworven. De pen was een wrak, maar bleek nog ‘restaurabel’. Eboniet in een prachtig oranje met zwart houtpatroon. Deze kleur wordt al vele jaren niet meer gemaakt, om voor mij niet te achterhalen redenen. Datering van dit soort Indiase artefacten is vaak moeilijk omdat ze al vele tientallen jaren die dingen op dezelfde manier zijn blijven maken. De datering van deze pen komt van een geraadpleegde vulpenexpert/verzamelaar uit… India.

Ik hoop dat ik jullie iets heb kunnen meegeven van wat ik ervaar als de schoonheid van de eenvoud en de wonderlijke ervaring dat het verzamelen van deze horloges en vulpenen leert dat soms verleden en heden, vintage en modern in landen als India volledig door elkaar heen lijken te lopen. Vakmanschap is niet altijd high tech en eenvoud blijkt nog steeds bruikbaar.

4 likes

(tu) mooi verhaal en leuke plaatjes.

1 like

Ja wat een gaaf verhaal en mooie pics!!

Een mooie combi zo met de Fountainpennen :slight_smile:

Dank, er ggaaf!!

Graag gedaan.
Later misschien nog meer…

ja graag!, er is , vind ik, maar bar weinig te vinden over deze oudere modelletjes, zijn ze niet helemaal gesopt met de productie van horloges??

Volgens mij is Hmt laatst gestopt met het maken van horloges… Maar het kan zijn dat ik me vergis.

Desalwelteplus, leuke klokjes en zeker ook leuke pennen :slight_smile:

Maaruh, een Hmt Pilot heeft meestal toch een wijzerplaat met zo’n motiefje in het midden of is dat maar een bepaalde serie oid? Of heb je ook geen idee :+ Het is vaak gewoon giswerk bij deze horloges… Maar dat is in mijn ogen ook wel deels de charme. Ik heb afgelopen week toch maar weer een Hmt besteld in India, een bruine Pilot, met dus het mooie motiefje in de wijzerplaat. Hopen dat de bruine kleur zo mooi is als ik verwacht… :stuck_out_tongue:

Ik vind persoonlijk altijd het nadeel aan vulpennen dat ik (door mijn idiote manier van de pen vasthouden) altijd met m’n vingers nog door de natte inkt ga dus altijd alles uitveeg… Niet erg handig dus, maar ze schrijven verder wel altijd erg fijn :slight_smile:

Mooi verhaal en prachtige foto’s, zowel de horloges als de vulpennen. Ik heb ook vulpennen verzameld maar dat betreft de westerse merken als Waterman, Diplomat, Parker, Lamy en Visconti. De enige oosterse vulpen die ik heb is een Hero uit China.

Leuk geschreven en goede foto’s, horloges en vulpennen is een mooie combi, thnx (tu)

@RobertGerard en @NickW :
Het is niet helemaal duidelijk vanaf wanneer HMT Watches echt stopt of mogelijk al gestopt is. De artikelen die ik gevonden heb zijn van september vorig jaar en noemen geen exacte data. Kijk hier (sowieso aardig om te lezen voor wat achtergrond info over het merk):

Verder hier:

en vooral deze is een hele aardige voor de echte verzamelfreaks:

Dit is ook een aardige, met wat geschiedenis:

Over Timestar is er niet veel, ik vond dit al eens eerder op WUS:
http://forums.watchuseek.com/f11/took-chance-indian-timestar-nos-comments-welcome-699648.html
En deze:
http://www.collectorsweekly.com/stories/131451-1970s-timestar-indo-french--collaborati
Tot slot hier nog een aardig iets algemener artikel over de Indiase geschiedenis van de horloge en klokken industrie:
http://www.ganiandsons.com/history/

We zijn wat The Hindustan Machine Tools Watch factory dus binnenkort afhankelijk van wat er nog in de Indiase (groot)handel rondzwerft en daarna wordt het 2e hands, gebruikt, misbruikt, e-bay en noem maar op. Maar volgens mij zijn er zóveel van deze horloges in omloop dat er voorlopig voor ons liefhebbers nog wel wat valt te vinden. Wat me overigens wèl opvalt is dat naast de bekende (en beruchte) Indiase handelaren op e-bay steeds meer aanbieders van HMT en in zekere mate ook van Timestar opduiken uit de USA en ( niet echt vreemd gezien de Franse achtergrond van Timestar) ook uit Frankrijk. En kijk eens naar de prijzen! Wow! Dus als je nog een paar van die leuke tikkertjes zou willen hebben voor een betaalbare prijs en dan praat ik echt over niet meer dan een paar tientjes, moet je er denk ik redelijk snel bij zijn. Dit zou, vooral op de Amerikaanse markt wel eens een hype of zelfs een ècht collectors merk kunnen gaan worden. Niet zo zeer vanwege de spectaculaire techniek, maar wel vanwege de exotische achtergrond en het waanzinnig aantal model varianten, al of niet after market in elkaar geprutst. Als je van kleurtjes houdt: Go for it.

De Timestar horloges zijn nu al bijna niet meer te krijgen, althans niet in een echt nette staat en voor een aardige prijs. Af en toe nog eens een e-Bay mazzeltje, maar dat is snel over vrees ik.

Het zelfde kon je in de afgelopen twee jaar al zien gebeuren met de bekende oude modellen van de Seiko ‘5’, waarvan er duizenden in India in omloop moeten zijn en/of zijn geweest. Ik vraag me zelf af of ook de Seiko 5jes, net als het verwante horloge van Citizen wat er zo op lijkt niet ook in grote hoeveelheden in India zijn geproduceerd. Plus daarnaast natuurlijk het nog veel grotere aantal Frankenwatches die in elkaar zijn gezet van deze en andere in India lange tijd populaire merken zoals Indian made Favre Luba, Heni Sandoz & Fils, Tressa, Benrus en zo zijn er nog wel een paar.

Om met Wim Zonneveld’s onsterfelijke Opperstalmeester van HM de Koningin te spreken: “Er wordt wat afgeprutst in het land!” Maar we hoeven ze niet allemaal “achter de Rododendrons te sodemieteren” Er zitten absoluut ook goeie en interessante horloges tussen. Verzameltechnisch gezien zijn de HMT’s en Timestars IMHO het aantrekkelijkst, omdat het originele Indiase merken zijn,of binnenkort helaas, waren.

1 like

Bedankt vh delen. Mooie instrumenten. Zowel de horloges als de pennen. Jammer dat ze niet doorgaan.

Ge-wel-dig, wat een gave info allemaal, het enige wat ik buiten wikipedia en de HMT site zelf kon vinden was een filmpje uit de jaren 70 en een oude commercial:

http://www.horlogeforum.nl/read.php?16,3093292

Mijn daily beater (Orient) lijkt echt heel veel op mijn Jawan, misschien vandaar dat het merk mij zo aanspreekt:)

Gaaf nogmaals dank!!!

https://www.hmtwatches.in/15/collection/sangam.html

Interessante info over inderdaad een leuk merk: aantrekkelijke horloges voor niet te veel geld. En zo’n exotisch horloge uit India is natuurlijk geinig om in je collectie te hebben!

Ik neem aan dat je het beste gewoon op ebay op zoek kunt gaan?

gr, Erik

Guapo Schreef:

Interessante info over inderdaad een leuk merk:
aantrekkelijke horloges voor niet te veel geld. En
zo’n exotisch horloge uit India is natuurlijk
geinig om in je collectie te hebben!

Ik neem aan dat je het beste gewoon op ebay op
zoek kunt gaan?

gr, Erik

Inderdaad Erik, op e-Bay heb ik ook het meeste resultaat. Er zijn ook andere sites waar ze soms worden aangeboden, maar daar zijn meestal de prijzen hoger en ik heb daar ook geen ervaring mee.

De Indiase aanbieders op e-Bay zijn meestal het goedkoopst. Je vind ook aanbiedingen uit UK, USA en soms Frankrijk, maar die zijn bijna altijd duurder en aan de foto’s te zien, met name aan de bandjes die er aan zitten, hebben deze lui ze ook eerst gewoon uit India vandaan gehaald en verkopen ze ze met soms dikke winst weer verder.
De Indiase aanbieders zijn ook interessant omdat ze vaak met gratis verzending werken. Tot nu toe zijn de pakjes, op een keer na, allemaal keurig aangekomen, gemiddeld met 3 weken tijd. Die ene die niet aankwam was een zending van 3 horloges. Bij navraag bleek al gauw dat de aanbieder de boel vernachelde. Dat heb ik gelukkig afdoende met e-Bay kunnen regelen. Nooit meer teruggezien daar. Mijn centjes was ik wel kwijt… En die lui veranderen natuurlijk net zo makkelijk van naam als jij van sokken!

De kleine risico’s (gezien de prijzen) in aanmerking genomen is het steeds weer een leuk avontuur om iets uit India te bestellen. Ik koop ook af en toe vulpennen uit India, al moet ik er bij zeggen dat die leveranciers over het algemeen wat betrouwbaarder zijn. Je koopt daar vaak rechtstreeks bij de fabrikant, wat meestal een heel klein artisanaal familiebedrijfje is, dus die vulpen jongens hebben een reputatie te verliezen. De via e-Bay verkopende horloge jongens uit India lijken me meer het soort pop-up hotelkamer firmaatjes die je ook veel vind bij handelaren uit China, Singapore en Thailand.
Wees dus kritisch, er zit een hoop zooi tussen. Ik biedt/koop nooit als er geen fatsoenlijke foto’s bij zitten en ik zie dan ook graag een foto van het binnenwerk.

Nog een ander interessant India’s merk is overigens Allwyn.
Zoals de techniche roots van HMT bij Citizen liggen, is Alwynn een licentie verband met Seiko.
De Allwyn fabriek, die overigens ook (o.a.) vrachtauto’s, koelkasten en scooters fabriceerde is ook door de Indiase overheid gesloten, al in 1999.
Qua horloges zijn ze in India zelf nooit zo populair geworden als de HMT’s.
Allwins vind je vaak als automaat en dan zit er een in licentie vervaardigd Seiko werkje in, lijkt een beetje op het uurwerk dat ook in een wat oudere Seiko 5 zit.

Thanks voor je uitgebreide en enthousiaste reactie. Echt een liefhebber :slight_smile:

Ik ga op zoek naar een leuk exemplaar.

Gr, Erik

Lexaf Schreef:
— Ik koop

ook af en toe vulpennen uit India, al moet ik er
bij zeggen dat die leveranciers over het algemeen
wat betrouwbaarder zijn. Je koopt daar vaak
rechtstreeks bij de fabrikant, wat meestal een
heel klein artisanaal familiebedrijfje is, dus die
vulpen jongens hebben een reputatie te verliezen.
De via e-Bay verkopende horloge jongens uit India
lijken me meer het soort pop-up hotelkamer
firmaatjes die je ook veel vind bij handelaren uit
China, Singapore en Thailand.

Heb je wat tips waar je goeie ervaringen mee hebt gehad, zowel kwa horloges als vulpennen? Ik bedoel bijv. een verkoper die geen Franken horloge of vulpen verkoopt (allemaal originele losse onderdelen die oorspronkelijk niet bij elkaar horen).

@marnix.moed
Je vroeg om mijn ervaringen met verkopers uit India. Ik kan in ieder geval de laatste twee waar ik recent gekocht heb in positieve zin vermelden.
Dat is deze: bidandbuywatches ( http://myworld.ebay.com/bidandbuywatches/ )
en deze: gloryofvintagewatches ( http://myworld.ebay.com/gloryofvintagewatches/ ).
Bij beide firma’s trof ik duidelijke advertenties, goede foto’s, geen verzendkosten, aantrekkelijke prijzen voor leuke klokjes. Relatief snelle verzending (ca. 3 weken) aangetekend + track & trace. Wat wil je nog meer.
Bij glory…etc. heb ik vaker gekocht. Heel tevreden.

Wat de vulpennen betreft kan ik je met plezier verwijzen naar deze firma:
rangahandmadepens ( http://www.ebay.com/usr/rangahandmadepens ). Ik heb daar tot nu toe pas 1 pen gekocht (de groene pen in mijn OP), maar dat zullen er nog wel meer worden.
Kijk maar wat ze te bieden hebben, ik vind het beeldschoon.
Voor de ‘Vulpen Kabaalstra’ achtigen onder ons: als je zelf pennen wil gaan draaien: Ranga is volgens mij de enige die geschikt Eboniet rod stock aan particulieren verkoopt op het internet, althans voor een redelijke prijs. (er zit nog iemand in USA of Canada, maar dat is vintage materiaal uit Duitsland en onbetaalbaar). Er zijn ook nog wel echte groothandels voor dit materiaal, maar dan is de minimum hoeveelheid 100 kilo per kleur en per order…

Verder heb ik al enige tijd heel plezierig contact met een dame in India die kleinschalig van een aantal Indiase vulpen makers pennen aanbiedt en verkoopt via de ‘for sale’ sectie van de forum site ‘The Fountain Pen Network’ (FPN; zoiets als het horlogeforum hier en WUS, maar dan voor vulpenliefhebbers). Je kan haar postings daar vinden als je naar haar forum naam zoekt: Mesu. Om te kunnen zoeken en de postings met de bijbehorende plaatjes wil bekijken moet je wel even een (gratis) account aanmaken, maar dat is bekend werk voor forumgebruikers.

Als je rechtstreeks, dus niet via e-Bay Indiase vulpennen zou willen kopen, kan je via een PM op FPN contact opnemen met Mesu. Het gaat hier met name dus om nieuw gemaakte, maar traditionele van eboniet (hand)vervaardigde vulpennen, meestal zelf zonder ingewikkelde vulsystemen, mar gewoon te vullen met een pipetje of injectiespuitje met inkt uit een potje. Echt vintage vulpennen uit India zijn uiterst zeldzaam en kun je af en toe misschien vinden door regelmatig e-Bay af te schuimen. Een enkele keer worden er ook wel gebruikte, maar meestal geen vintage pennen aangeboden door mensen op de FPN site. Er is ook nog een andere vulpen forum site die de moeite waard is om te bezoeken: ‘Fountain Pen Geeks’(FPG). Mesu is ook op deze site actief evenals overigens ik zelf, onder de zelfde naam als hier op HF, nl: Lexaf.

Nog wat namen van Indiase pennen makers waar je op kunt zoeken: Guider, Ratnamson, Kim, Rangapens en Deccan. (Er zijn er nog veel meer, maar dat zijn vaak ook handelsfirma’s, deze namen zij producenten.). Twee betrouwbare handelsfirma’s uit India: The Fountain pen revolution en ASA pens. Beide firma’s verkopen ook moderne (cartridge/converter en pistonfiller) vulpennen van India’s fabrikaat.

FPN: ( http://www.fountainpennetwork.com/forum/ )
FPG: ( http://fpgeeks.com/forum/ )

Veel plezier en pas op! Het verzamelen van horloges combineert uitstekend met het verzamelen van vulpennen. Het Vulpen Virus wat deze verzamelwoede veroorzaakt is genetisch zeer verwant aan het Horloge Virus en kruisbesmetting komt regelmatig voor! De Indiase varianten van deze Virussen (Viri?) blijken ook zeer besmettelijk en resistent. U bent dus gewaarschuwd.

Carpe tempus Schreef:

https://www.hmtwatches.in/15/collection/sangam.htm
l

Dank voor de link. Op deze site is het leuk om te zien hoeveel verschillende horloges HMT (tot voor kort) maakte.

Het lijkt er dus op dat je ze nog zó van de fabrikant kunt bestellen.
Er zit echter een addertje onder het gras…
Helemaal onderaan de websitepagina van deze HMT site, in de voetnoot, zie je dit:
© 2015 HMT Watches Limited. All rights reserved.
Last Updated: 27/8/2014
E. BARAHA

Maar in september 2014 kwamen de berichten (zie hierboven in dit draadje) dat de horloge sectie van HMT gesloten zou worden. En kijk eens naar de last updated datum hierboven.

Dat is het dus! Helaas! Ze zijn dicht, gesloten, opgeheven, weg, over en uit.

Er zijn op het moment nog wel een paar e-Bay handelaren die gloednieuwe HMT’s -althans dat beweren ze- aanbieden, vaak met een verhaaltje erbij dat dit ‘de laatste productie was van nog maar 200 stuks’ en dat dit exemplaar ‘absoluut de laatste’ is.
Maar dan ook voor een prijs van soms wel 300% + van de laatste officiële verkoopprijs van een half jaar geleden.

Zo is de link van Carpe tempus naar de originele site van HMT dan toch weer handig, alle officiële prijzen staan erbij. Nu maar hopen dat die site nog een tijdje op het web beschikbaar blijft. En goed rondkijken op e-Bay. Ik vind de HMT Pilots en Jawan’s en andere modellen ook voor onder de €20,–!
Log wel aan op e-Bay.com en niet op e-Bay.nl. Om de een of andere onnavolgbare reden krijg je op e-Bay.nl de referenties naar die Indiase horloges niet te zien… Dan staat er bij de naam van de aanbieder dat ie 0 items te koop heeft. En dat terwijl je er misschien net een besteld had. Dat wordt dan weer ervaren als onbetrouwbaar, maar dat is niet zo, dat ligt aan een bug bij e-Bay, die rare filters genereert op het internationale aanbod, in combinatie met de land gebonden URL’s. Als ik naar Duitse horlogehandelaren zoek krijg ik er ook veel meer als ik aanlog op e-Bay.de, terwijl e-Bay.nl dan vrijwel niks oplevert. Probeer maar eens. Geldt ook voor e-Bay.fr en e-Bay.uk. Aanloggen op e-Bay.in (India) heeft geen zin omdat je dan veel ruis meekrijgt van aanbiedingen die alleen voor de Indiase markt gelden.

Goede jacht!

Lexaf Schreef:

@marnix.moed
Je vroeg om mijn ervaringen met verkopers uit
India.

Jemig de pemig… wat n boel aan info. Ik ga dr es rondstruinen.

Ik heb zojuist 2 HMT horloges besteld via e-bay. Ik ben benieuwd hoe ze er in het echt uitzien. En of ik ze überhaupt wel ontvang…:sunglasses: