Hierboven mijn vitrine met een deel van de collectie.
Ik heb er ook nog wel een paar meer, maar die slapen in theedozen in een kast. Af en toe haal ik ze er uit om er naar te kijken, of om er wat over te schrijven. Meestal naar aanleiding van iets dat ik over horloges lees of wat op HF wordt vermeld en me dan inspireert. Bij zo’n gelegenheid wind ik er dan wel eens een paar op om te kijken of ze 't nog doen.
Als ik al mijn horloges in een vitrine moet zetten, moet ik weer teveel boeken uit mijn boekenkast wegdoen om ruimte voor vitrines te maken. En wat moet ik dan weer met al die boeken, want ook daar heb ik er weer veel te veel van. Gelukkig tikken die niet… Ik vrees dat als Bill en ik behandeld zouden moeten worden tegen de uitwassen en complicaties van de besmetting met het horlogevirus, dat we dan beiden op de intensive care afdeling van een horlogemaker moeten worden opgenomen.
Dat ‘ritueel’ van het opwinden herken ik wel hoor! En ook wat je vertelt over het af en toe bij elkaar leggen van een stel ouwe Russen omdat het zo leuk is om naar het getik te luisteren van zo’n groepje horloges.
Ik heb op een andere plek nog een groepje horloges bij elkaar staan. Dat zijn allemaal vintage penanker horloges. Een tijd lang heb ik regelmatig, net als Bill, 's avonds voor het naar bed gaan al die 20 klokjes opgewonden. De meeste van die penankertjes ratelen dan als een ouwe wekker en het is dus heel leuk om, nadat ze allemaal opgewonden zijn, een poosje naar het getik van al die 20 horloges te staan luisteren.
.
Precies dit dus. Zeer herkenbaar!
Allemaal gekkigheid, maar ja dat is een deel van de hobby…
Sterkte Bill, ik voel mee met je verslaving, misschien kunnen we in een praatgroep?
De WFA… (Watch Freaks Anonymous…? )
Ik zit nu op 8 horloges en heb net besloten om terug te gaan naar 4 vanwege keuzestress.
Nu heb ik dit al meerdere keren besloten en uiteindelijk koop ik er toch weer bij tot ik weer op 8 tot 10 horloges zit. Vervolgens ga ik weer inkrimpen.
Dat is de vicieuze cirkel waar ik inzit.
En zo beleven we deze hobby allemaal weer anders. Mooi vind ik dat. Gaaf om te zien en lezen hoe jij het doet Bill.
Meer recent
10 per dag opwinden is niet meer haalbaar. De Eco Drives staan in het raam en alle kinetics binnen schud afstand. Verder heb ik een horloge assistente (dochter) die de automaten onder handen neemt, batterijen wisselt en bandjes kan omzetten. In ruil daarvoor mag ze 2 x per jaar iets uitzoeken. Altijd een eng moment maar met haar Antilliaanse achtergrond pikt ze de meeste ‘blingers’ ertussenuit. Wat ik dus niet erg vindt…
Ook handig met de huidige energierekening zoveel lumen. Krijg je toch nog wat licht in huis. Persoonlijk zou ik gek worden om dat te onderhouden. Wel mooi om te zien.