Beetje OT-vraagje: Gas-soldeerbrander vullen

een beetje OT, maar toch maar even posten:
ik ben bezig met een kast te maken voor een ouwe chrono, gewoon een simpel ding uit messing gedraaid met glasbodempje;

Om de oortjes eraan te hard-solderen heb ik een “pencil torch” aangeschaft:

deze vul je met een bus aanstekergas; nu weet ik dat ik niet vreselijk handig ben, maar ik krijg er maar een beetje gas in, dus 't kreng brand dan ook maar enkele sekonden!
Vraag: heeft iemand ervaring (hetzij met zo’n brander, hetzij met gewone aanstekers) hoe je het reservoir gevuld krijgt?? Bus omhoog of omlaag; laten doorstromen of ventieltje sluiten??
Wat kan ik eventueel als alternatief voor dit soort werk aanschaffen??
Groet,
Paul

Hallo Paul,

Heb je al alle adaptertjes die in de dop van de bus zitten geprobeerd? Vaak zitten er in de dop van die kleine adaptertjes die je voor de verschillende apparaatjes / aanstekers kunt gebruiken.

Het gas zit onder druk in de navulfles. Het gas zelf is vloeibaar (komt doordat het onder druk staat). Ik heb wel eens (in de nieuwe spelling aanelkaar?!) gehoord dat je het beste de navulbus op de kop kunt houden. De vulopening naar beneden gericht. Het vloeibare gas zit onderin de bus, het gas dat het vloeibare gas moet uitdrijven zit dan bovenin de bus. Met de goede adapter moet het dan lukken om de brander te vullen.

Ga je de oortjes nog wel een beetje vijlen zodat ze beter passen? Als ik de foto zie gaat er op deze manier heel veel tin in dit horloge.

Succes, en ik hoop dat het lukt.

Gerwin

Voor je nieuwe gas in een aansteker (in mijn geval) stopt moet je altijd even met een schroevendraaier o.i.d. op het ventieltje indrukken om het ‘oude’ rest gas te verwijderen, dat is even een pppssssstttt en klaar, daarna kan je hem vullen met nieuw gas. Kan best dat je dit al langggg wist maar ik dacht ik meld het ff.

Coen

En ter aanvulling, zet beide bussen, zowel brander als gasvulling in de frigo. Bij lagere temperatuur gaat de vulling gemakkelijker.
Heb ik geleerd in de winkel voor het vullen van Dupont aanstekers.
Sorry voor de late reactie Paul.